Grote hoeveelheden mails van Gmail verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sundance

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2001
Ik ben helper/vrijwilliger bij SeniorWeb. Een lid verloor zonder aanleiding duizenden mails van zijn Gmail-account van 2021 tot juli 2024. Die heb ik via onderstaande link kunnen terughalen. Daarbij werden ook verwijderde mails teruggezet. Hij is toen aan de slag gegaan om alles weer te ordenen en op te ruimen. Enkele dagen later waren alle mails van december 2023 tot heden zomaar verdwenen. Ik zal die opnieuw proberen terug te zetten.

Maar wat is hier aan de hand en wat kan ik doen om dit goed op te lossen?

Via deze link is de herstelprocedure gevonden en toegepast:

Het ging tenslotte om deze activiteit:

In het emailprogramma dat wordt gebruikt kan ingesteld staan dat bepaalde mails na een bepaalde tijd automatisch worden verwijderd. Wellicht kan ook een filter daarvoor zorgen (bijv. automatisch verplaatsen naar 'trash', die periodiek wordt geschoond)

Dat klopt. Het lid had geen filters aangezet en het betrof ogenschijnlijk een willekeurige gebeurtenis waarbij alle mails -dus niet wat er alleen in zijn prullenbak zat- verdween. De mails van vóór juli 2021 waren er nog -ook honderden- en alles van na juli 2024. Op internet heb ik gelezen dat dit vaker gebeurt. Mogelijk daarom dat Google zelf een herstel procedure heeft ontwikkeld.

Maar wat veroorzaakt dat? En hoe kan ik dat voorkomen (preventief)?

Is de Gmail gekoppeld aan andere mailprogramma's?
Hebben anderen toegang tot je Gmail? Kijk eens in de Google veiligheidspagina;s over het account?

Heeft Gmail geen export-functie?

Lees dit eens.

Save Gmail Emails as Backup to Prevent from Unexpected Disaster

The easiest way to download Gmail emails as backup is MacMister Gmail Backup Tool for Mac & Windows. The application supports 15+ saving options in which users can download Gmail emails. It includes PST, PDF, MSG, EML, EMLx, MHT, OLM, DOC, CSV, G Suite, Yahoo, Office 365, and more. The GUI is simple and intuitive so that users can operate it effortlessly and download Gmail emails with ease.

Laatst bewerkt:
Daar heb je eerlijk gezegd helemaal geen aparte tools voor nodig. Je kan gewoon via IMAP en ik gok ook (voor wie het aandurft 😉) POP een Gmail-account in de browser instellen. Dan kun je zelf lekker selectief e-mails verhuizen naar bijvoorbeeld jouw lokale postvak.

Het programma wat @Senso noemt is bovendien een trial van een beperking van het aantal mails.

@Aar: betrokkene ontvangt zijn Gmail-mails op de computer, smartphone en tablet. Omdat Gmail op IMAP is ingesteld gaat dat goed. Hij werkt er al een jaar of tien mee en had nooit problemen. Anderen dan hij hebben geen toegang tot zijn account. Zijn vrouw heeft een eigen gmail-adres en account. Zijn mail.app wordt alleen voor zijn gmail-account gebruikt.

@Senso: ik had al het voornemen om alle mails te downloaden (backup maken), en dan de mail.apps op alle apparaten te verwijderen en weer opnieuw in te stellen. Omdat het IMAP is, zouden alle mails op de drie apparaten weer terug moeten komen. MacMister ken ik niet. Ik ga ermee experimenteren. Bedankt voor de tip.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is de oorzaak en wat je kunt doen om het te voorkomen. Ik heb zijn opslagabonnement nog niet gecheckt. Misschien moet hij die upgraden als dat nog niet is gebeurd. Maar dan nog: ik weet dat mensen met een standaard opslag van 15GB een waarschuwing krijgen als die vol is.

Rara ...

Ontkoppel eerst eens de imap/pop-verbinding waarmee de e-mails in het e-mail programma worden binnengehaald.

Okay Wat is je alternatief? Er is een 'free trial'. Misschien voldoende om eenmalig gmail leeg te trekken en dan de apps opnieuw te installeren en in te stellen.

Daar heb je eerlijk gezegd helemaal geen aparte tools voor nodig. Je kan gewoon via IMAP en ik gok ook (voor wie het aandurft 😉) POP een Gmail-account in de browser instellen. Dan kun je zelf lekker selectief e-mails verhuizen naar bijvoorbeeld jouw lokale postvak.
Dit dus.... 😉

Daar eens vragen?

Met alle respect dat je helpt Pier, maar misschien is het handig om een directe link te geven naar dergelijke supportpagina's. Wat jij nu doet is linken naar een site op een soort van LMGTFY-manier, wat niet echt gewenst is op forums (lees ook wat UTFS inhoudt).

Misschien iets om rekening mee te houden. Of doel je op het communitylink-knopje onderaan? In dat geval doe je de kracht van HelpMij.nl teniet, als je dat bedoelt.

Je staat op genegeerd, dus kap met adviezen.
"Met alle respect dat je helpt Pier....", en dan dit?
Frappant.

Mja, zal wel het warme weer zijn. Het was goed bedoeld!
Straks staat de vraagsteller op die supportpagina op een heel andere link te kijken, omdat die het niet snapt. Een duwtje in de goede richting mag heus wel. 😊

(PS: Die negeren-functie is eigenlijk wel onzinnig, zo krijg je rare gaten in discussies waardoor je straks een 'toren van Babel' situatie krijgt)

Laatst bewerkt:
Voordat ik hier te rade ging -en ook eerder twee andere help-forums had geraadpleegd- heb ik met Google gezocht. En ook met ChatGPT of Copilot -dat doe ik steeds vaker tot grote tevredenheid, hoewel die er wel eens naast zitten.

En noch via Google c.s., noch via de andere fora heb ik een bevredigend antwoord over oorzaak en preventie gehad. Dankzij een van de fora heb ik wel de link gekregen waardoor ik de herstel procedure kon gebruiken.
Twee -of tientallen- weten meer dan één. Daarom maak ik graag gebruik van jullie kennis en ervaring wanneer ik er met Google en ChatGPT er zelf niet uitkom.
Dus bedankt voor alle reacties en tips.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Check eerst eens of de IMAP/POP koppeling niet de oorzaak is. Misschien is er een mailcliënt bezig met het houden van opruiming.

De servers zijn in beheer van Google en alleen zij kunnen de precieze oorzaak aangeven. Lijkt ook wel op een storing in hun platform. Anders zouden namelijk niet enkel een "willekeurig" deel van de e-mails zijn verdwenen.

Wellicht een idee om toch een soort van backup te maken af en toe. Want als het dus echt mis gaat dan is er niks meer te herstellen.

• Leuk
Waarderingen: Aar
De servers zijn in beheer van Google en alleen zij kunnen de precieze oorzaak aangeven. Lijkt ook wel op een storing in hun platform. Anders zouden namelijk niet enkel een "willekeurig" deel van de e-mails zijn verdwenen.

Wellicht een idee om toch een soort van backup te maken af en toe. Want als het dus echt mis gaat dan is er niks meer te herstellen.
Kijk ook even op https://www.google.com/appsstatus/dashboard/ of je wat tegenkomt. Het gebeurt zeer zelden dat verdwenen data voor langere tijd kwijt is. In veel gevallen is er een andere oorzaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan