Hard disk 120 GB: koeling?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Ik wou een extra harde schijf kopen van 120 GB, in de winkel zegt men dat daar eigenlijk een koeling bij moet ... hoe noodzakelijk is dat? Ik heb een Dell Dimension 4500 pc, er zitten nu twee harde schijven in, van 40 en 20 GB, zonder aparte koeling.
Denk je dat die koeling nodig is, en is daar in die trays binnenin ruimte voor zo'n koeling, hoe ziet dat er uit?
(Wou hem in de plaats zetten van de 20GB-schijf.)

Bedankt alvast voor je antwoord,

I.

Grote maakt niks uit. Het gaat om de toeren per minuut. Als deze 7200 of hoger is, is een HD koeler zeer aan te raden. Bij de zaak waar ik werk verkopen we die harde schijven niet eens zonder.

Heb je er geen koeler op en nauwelijks airflow word je schijf te heet, dit kan traagheid of vastlopers veroorzaken. Ook is de levensduur van een niet gekoelde schijf korter dan een gekoelde.

Bedankt voor je antwoord, Masera. Mijn eerste harde schijf is 40 GB, die werd meegeleverd, maar die heeft ook een toerental van 7200 ... die werkt al een jaar goed. Maar het maakt waarschijlnijk ook uit of er in dezelfde lade nog een tweede harde schijf hangt?

O ja en nog een vraag over hoe die koeling eruit ziet: zit die op de schijf, of erachter? Past die schijf dan nog wel in de lade?

naar aanleiding van het antwoord van masera vraag ik me af of liquid bearing genoeg koelt?

Heb je bij een HDD van 80gb ook een koeler nodig?
Ik heb er al 2 in m'n kast zitten en1 op m'n CPU.

?? Liquid bearing, is dat hetzelfde als liquid drive?? Want dat heeft die schijf die ik wil kopen wel , maar als ik het goed begrepen heb heeft dat iets met geluidsreductie te maken, en niet met koeling.

Geplaatst door ingmar
?? Liquid bearing, is dat hetzelfde als liquid drive?? Want dat heeft die schijf die ik wil kopen wel , maar als ik het goed begrepen heb heeft dat iets met geluidsreductie te maken, en niet met koeling.
dat klopt. De grootte heeft geen enkele invloed op wat voor koeling je nodig hebt. Zoals Masera al zei draait het alleen om het toerental. 7200RPM koelen is aan te raden maar niet broodnodig. Als je er twee hebt (boven elkaar hebt hangen) dan moet de bovenste wel gekoeld worden.

O ja en nog een vraag over hoe die koeling eruit ziet: zit die op de schijf, of erachter? Past die schijf dan nog wel in de lade?
Je hebt verschillende types. De dure versie werkt met een 5,25-inch bay zo groot als je cd-romspeler) waar je de HD in schuift. Dat is koel en vooral stil. De goedkopere versie schroef je onder of boven op je hd. Gewoon een casefan in de richting van de hd laten blazen werkt ook prima...

hier voorbeelden van de types koelers:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=100
http://www.thermaltake.com/products/hdcooler/hardcano5.htm

Laatst bewerkt:
Je wilt hem zeker bij Norrod kopen daar adviseren ze altijd een koeling op een 7200 toeren HD !!
i.v.m garantie

Geplaatst door bartb112
Je wilt hem zeker bij Norrod kopen daar adviseren ze altijd een koeling op een 7200 toeren HD !!
i.v.m garantie
Als ze dat zeggen slaat dat nergens op. Op het moment dat een hd koeling NODIG heeft dan maakt de fabrikant er zelf wel een fan op. Het is voor de stabilieit en de snelheid wel aan te raden, maar het kan nooit zo zijn dat de garantie vervalt als je geen koeler gebruikt...

Geplaatst door ingmar
Bedankt voor je antwoord, Masera. Mijn eerste harde schijf is 40 GB, die werd meegeleverd, maar die heeft ook een toerental van 7200 ... die werkt al een jaar goed. Maar het maakt waarschijlnijk ook uit of er in dezelfde lade nog een tweede harde schijf hangt?

Een 2e schijf erbij maakt zeker uit. Ze produceren beide warmte, als ze dicht bijelkaar hangen is dat niet goed.

En wat Meelman over de verschillende soorten koeling zegt is ook allemaal goed. Je kunt ook gewoon een simpele fan erlangs laten blazen.

oke dan weet ik geneg, ik heb nog geen koeling nodig:)

Alle beetjes helpen, ik heb trouwens is gehoort van iemand die zijn kast in de diepvries had liggen :S:S

Naja als je hem maar IN de koelkast heb staan is er niks aan de hand... als je hem er NAAST hebt staan krijg je problemen :)

nu we het toch over koelen van hd's hebben....
ik heb dus de maxtor diamondmax plus 9, 80gig, 7200rpm, 8mb cache (met liquid bearing) gekocht (maar heb hem nog niet)...en moet deze ook gekoeld worden, of zit er al een koeling (koeler) op / bij?

zover ik weet zit er geen koeloer bij, want liqiud bearing is iets met geluid zeiden ze hier net dus ik denk dat er geen koeler bij zit

Geplaatst door toetje33
zover ik weet zit er geen koeloer bij, want liqiud bearing is iets met geluid zeiden ze hier net dus ik denk dat er geen koeler bij zit
jah, liquid bearing is geluidreductie...dat wist ik...
mn vraag is dus of ik der nog een koeler bij moet kopen, of zit er al eentje bij ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan