Hard disk 120 GB: koeling?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik wist niet dat mijn vraag zoveel los zou maken, en dat in amper 3 uurtjes. In tussentijd was ik even in de Mediamarkt, waar men zei dat een extra koeling onzin is, zeker in een nieuwe pc. Het is alleen nodig, zei men, als je harde schijven opelkaar legt (in die sledes in mijn pc zit er behoorlijke ruimte tussen) en vooral als je je processor (kloktijd, of hoe dat heet) hebt opgevoerd.

Nee bartb112, niet bij Norrod maar Funprice zei men dat er eigenlijk een koeling bij moest, en met een vals lachje "tja, van mij mag u het zonder proberen ....", zodat je je al meteen enorm dom en roekeloos voelt als je die koeler er niet bij koopt.

Maar goed, ik waag het erop zonder. (Unsafe?)

Geplaatst door ingmar
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik wist niet dat mijn vraag zoveel los zou maken, en dat in amper 3 uurtjes. In tussentijd was ik even in de Mediamarkt, waar men zei dat een extra koeling onzin is, zeker in een nieuwe pc. Het is alleen nodig, zei men, als je harde schijven opelkaar legt (in die sledes in mijn pc zit er behoorlijke ruimte tussen) en vooral als je je processor (kloktijd, of hoe dat heet) hebt opgevoerd.

Nee bartb112, niet bij Norrod maar Funprice zei men dat er eigenlijk een koeling bij moest, en met een vals lachje "tja, van mij mag u het zonder proberen ....", zodat je je al meteen enorm dom en roekeloos voelt als je die koeler er niet bij koopt.

Maar goed, ik waag het erop zonder. (Unsafe?)

ik werk al heel alng zonder hd coolers en het gaat nog steeds goed dus ik denk dat ej je niet druk hoeft te maken

Geplaatst door ingmar
EN dan zeggen ze er natuurlijk bij. "Maar meneer, speciaal voor u hebben we nu een harddisk-cooler in de aanbieding. Voor maar 40 euro!!":rolleyes:

nu we het toch over koelen van hd's hebben.... ik heb dus de maxtor diamondmax plus 9, 80gig, 7200rpm, 8mb cache (met liquid bearing) gekocht (maar heb hem nog niet)...en moet deze ook gekoeld worden, of zit er al een koeling (koeler) op / bij?
Zit geen cooler bij. Zoals al gezegd is het beter om hem wel te koelen en als je twee 7200RPM'ers hebt is het nodig om ze te koelen.

Nee, bij Funprice wouden ze me er een verkopen voor 15 euro.

Geplaatst door meelman
Zit geen cooler bij. Zoals al gezegd is het beter om hem wel te koelen en als je twee 7200RPM'ers hebt is het nodig om ze te koelen.
hmm...dan moet ik ze dus maar koelen....wat voor koeler heb ik dan nodig...?
tibor neemt ook een zootje koelers mee naar de hmd...zal um ff vragen wat voor koelers dat zijn...

Geplaatst door aaajeetee
wat voor koeler heb ik dan nodig...?
In een eerdere post staan al twee linken naar wat plaatjes. Ik gebruik een Alu plaatje met wat koelvinnen dat op 2 mm afstand tegen de HD is geschroefd met een 50 mm fan erin. Onhoorbaar en koelt goed. Komt van www.comptechworld.nl en koste een euro of 8.

Ik heb zelf deze:

suncore.jpg

Moet je onder je HD schroeven.

Temperatuur is gemiddeld 7 graden gedaald dan zonder. Ik kan heb op 5 of 12 volt laten draaien met zijn molex aansluiting. 5 is te weinig, 12 is wel goed maar redelijk luid. Maar over het algemeen ben ik er wel tevreden over.

Gekoct bij www.xxlcases.nl

Die 5 of 12 volt, waar haal je die dan vandaan? Is dat gewoon zo'n 4-pinnig stekkertje dat je ook in cd-speler en harde schijven steekt?

Geplaatst door Masera
Ik heb zelf deze:

http://www.xxlcases.nl/webshop/assets/big/suncore.jpg

Moet je onder je HD schroeven.

Temperatuur is gemiddeld 7 graden gedaald dan zonder. Ik kan heb op 5 of 12 volt laten draaien met zijn molex aansluiting. 5 is te weinig, 12 is wel goed maar redelijk luid. Maar over het algemeen ben ik er wel tevreden over.

Gekoct bij www.xxlcases.nl
bedankt :thumb: ik ga eens rondkijken...
deze koeling..moet ik die onder 1 of onder beide monteren? (yes, i'm a n00b :p)

Geplaatst door aaajeetee

bedankt :thumb: ik ga eens rondkijken...
deze koeling..moet ik die onder 1 of onder beide monteren? (yes, i'm a n00b :p)
In ieder geval onder de bovenste. Onder de onderste ook één is beter, maar niet noodzakelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan