Hard disk uitschakelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo,
Ik heb een idee dat 1 van mijn 3 harde schijven niet goed werkt. Waar en hoe kan ik deze schijf uitschakelen? (als het mogelijk is, graag eventjes eenvoudig uitleggen )

Groet, Martin

Hallo Bertus,
Dat heb ik gedaan, maar dan wordt een andere schijf (is met elkaar verbonden) ook uitgeschakeld en ik kan de kabel niet verleggen. Kan je de schijf niet in de BIOS uitschakelen?

Martin

Dat begrijp ik niet, leg eens uit. Want dat mag helemaal geen probleem zijn!

EDIT

en... wat is het probleem met de harde schijf die "waarschijnlijk" niet helemaal goed werkt?

Laatst bewerkt:
Als de schijf werkt, dan hoor he steeds wat klikken en dan op een bepaald moment dan doet de PC het niet meer. Vreemd verhaal, maar ik weet niet hoe ik het verder uit moet leggen.
Als ik de stekker van de betreffende schijf eruit haal, dan start alleen de schijf op waar Windows op staat en dan draait de PC weer goed, maar mijn derde schijf (die goed is) wordt niet opgestart

Weet ik niet.Waar kan je dat vinden? (dom he)

Zal het je makkelijk maken. Met wat voor kabels zijn de schijven op je moederbord aangesloten? Dunne ronde of platte brede?

...met platte brede...

IDE aansluiting dus, dan kun je dat aangegeven probleem niet hebben. Zijn de jumper-settings op je harddisken wel in orde?

Zou zou moeten zijn:

IDE 1=> eind van de kabel 1x harddisk op Master, je C-schijf
midden aan de kabel 1x harddisk of CD/DVD als Slave

IDE 2=> eind van de kabel 1e device als Master
midden aan de kabel 2e device als Slave

Sluit je nu b.v. de 1e device op IDE 2 af, dan moet je de 2e als Master jumperen

Als de schijf werkt, dan hoor he steeds wat klikken en dan op een bepaald moment dan doet de PC het niet meer. Vreemd verhaal, maar ik weet niet hoe ik het verder uit moet leggen.
Als ik de stekker van de betreffende schijf eruit haal, dan start alleen de schijf op waar Windows op staat en dan draait de PC weer goed, maar mijn derde schijf (die goed is) wordt niet opgestart

Huh? Dus als ik het goed begrijp, als je HD 2 uitschakelt door de kabels eruit te halen, start HD 3 ook niet meer op? Als je nu de losgemaakte kabels van HD 2 in HD 3 stopt dan? Dit mag officieel al geen probleem opleveren dus ik zou daar eerst even aandacht aan besteden.

Je verteld dat ze gekoppeld zijn, maar hoe moet ik dat zien dan?

Dit mag officieel al geen probleem opleveren dus ik zou daar eerst even aandacht aan besteden.

Geeft wel probleem wanneer de jumpers op de disk niet goed staan!! Zeker wanneer je de kabels verwisseld

Harddisken apart opstarten of beide

Geeft wel probleem wanneer de jumpers op de disk niet goed staan!! Zeker wanneer je de kabels verwisseld

Als beide harddisken als Cable Select worden gejumperd maakt het niet uit welke harddisk moet opstarten! Ik heb een harddisk met Vista aan einde van de brede kabel aangesloten, en de Harddisk met Xp is dus halfweg de kabel aangesloten.

Ik kan de Vista harddisk uitschakelen, en dan start de harddisk met XP op.
Start ik Vista op dan kan ik de data op XP zien...en eventueel daar iets in Vista overnemen of omgekeerd.

Voor de knutselaars die weten wat ze met de Pc doen, kunnen solderen en meten....!

Bij beide harddisken heb ik een uitschakel unit tussen de voedingen gezet.
Een tussen voeding verlengkabel met een man en vrouwtje stekker, daarvan heb ik de gele 12 volt draad en de rode 5 volt draad laten schakelen met een relay's met 2 maak contacten, dat gebeurd met een enkel-om schakelaar.

Al een tijdje ben ik zeer tevreden met de uit/inschakel units, want met XP en Vista op dezelfde Harddisk en de BOOT keuze XP of Vista opstarten vind ik geen optie.
Altijd heb ik met 2 laden in de Pc gewerkt, en kan alle besturings programma's apart opstarten....voor elke besturing een eigen harddisk is het beste!

In mijn rubriek PC naar TV heb ik e.a uitgelegd! ( HDMI kabel tussen PC en TV)

http://angel.gelderlander.nl/gelder...forum=Tips_weetjes_en_handigheidjes&history=0

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan