Harddisk niet te openen: fout in I/O app.

Status
Niet open voor verdere reacties.

zansa

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2007
Beste iedereen,

Heb al heel veel googles achter de rug, alleen nog geen (duidelijke) uitleg kunnen vinden voor mijn probleem. Hoop van harte die hier te vinden.

Heb onlangs een nieuwe (extra) harddisk gekocht (seagate 320GB ATA), en hiervoor een partitie (K:) aangemaakt. Vervolgens formatteren wat helemaal niet lekker liep.
(bijna klaar en dan zeggen; "kan schijf niet formatteren")
2 keer gedaan en toen maar voorzichtig terug naar de verkoper. Natuurlijk was er daar niets aan de hand en de harde schijf werd direct voor me geformatteerd.
Thuis alles er weer in, opstarten en dubbelklikken krijg ik de volgende foutmelding:

K:\ is niet toegankelijk.

Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O apparaat.

Ik heb werkelijk waar geen idee wat een I/O apparaat is (ter verduidelijk van mijn
kennislevel), en hoe dit opgelost kan worden.

Hier nog wat (nuttige) informatie over mijn compie:

Windows XP sp2
Intel Pentium 4
2.0 Gb Ram geheugen

Hoop van harte dat iemand dit in begrijpelijke tekst kan uitleggen, bij voorbaat dank

Groetjes,

Sijbrand

Heb je deze als master of slave en al een andere ide kabel geprobeerd.

bedankt voor je snelle reacttie

heb hem er tot nu toe als slave bij zitten, andere IDE kabel helpt niets.

Hallo Zansa,
Herkent je systeem je schijf in de bios?
Staat die in je schijf beheer ( rechter muis knop op Mijn Computer, schijf beheer)?

Gebruik jij je eigen aansluiting(PATA) in je moederbord of heb je een extra kaart waar je ze op aansluit?

Andere kabel geprobeerd?

Hallo Zansa,
Herkent je systeem je schijf in de bios?
Staat die in je schijf beheer ( rechter muis knop op Mijn Computer, schijf beheer)?

Gebruik jij je eigen aansluiting(PATA) in je moederbord of heb je een extra kaart waar je ze op aansluit?

Andere kabel geprobeerd?

Hij wordt wel herkend, heb hem ook via beheer toe kunnen voegen enz. Aansluiting is direkt op het moederbord.
Het is een IDE kabel met aansluiting voor 2 schijven. De "oude' zit er nog op en de nieuwe is hierbij gezet.

bedankt voor je reactie zover!

Ook de master aan het eind van de IDE kabel en de slave in het midden?
Gekeken op de master of er ook een jumper op moet indien er een slave bij hangt?

Wat wordt er weergegeven indien je via uitvoeren diskmgmt.mcs invoerd?

wow, voor die eerste vraag moet ie weer even open. Geen probleem maar begrijp het niet zo :o Bedoel je dat er aan het eind van de kabel ook een master zit> sorry, doe het echt niet snappen.

Heb uitvoeren gedaan en dan diskmgmt.mcs, maar dan zegt ie: "kan programma niet vinden"?

bedankt voor de reactie

Had mijn bericht al verwijderd, het is diskmgmt.msc, gewoon schijfbeheer dus.

Bij een 80 polige IDE kabel dient de master aan het eind te hangen en de slave in het midden om i/o fouten te voorkomen en de volledige snelheid te kunnen benutten van de dma modus.

Bij sommige schijven die als master zijn gejumpert dien je ook een jumper te plaatsen als er een slave bijhangt.

De plaats op de kabel waar master of slave zit is niet belangrijk.
Wel of de jumpers goed staan.

De plaats op de kabel waar master of slave zit is niet belangrijk.
Wel of de jumpers goed staan.

Praat geen poep.

Drive Position: Unlike the old cables, with the 80-conductor cable, the master connector is at the end of the cable, and the slave is in the middle. As I explained above, this is a much more sensible arrangement, since a single drive placed at the end of the cable will be a master, and a second drive added in the middle a slave.

Had mijn bericht al verwijderd, het is diskmgmt.msc, gewoon schijfbeheer dus.

Bij een 80 polige IDE kabel dient de master aan het eind te hangen en de slave in het midden om i/o fouten te voorkomen en de volledige snelheid te kunnen benutten van de dma modus.

Bij sommige schijven die als master zijn gejumpert dien je ook een jumper te plaatsen als er een slave bijhangt.

bedankt, ga ik even proberen. Nog een echte noob vraag, wat is een jumper?

Een jumper.
images

Jumpersettings voor een Seagate.
u5_family_1.gif

Dus met een CD/DVD drive eraan de 3e.

Wordt het duidelijker zo?

heel duidelijk, ga het gewoon proberen zonder de oude schijf en kijken hoe die daarop reageert. mocht er dan wel iets te doen zijn ga ik weer verder vogelen met de jumper enz.
Weet nu in iedergeval waar het pennetje moet zitten.

Bedankt voor de uitleg, mooi werk!:thumb:

Let wel dat de schijf pas op de volledige grootte wordt herkent indien je XP met SP2 installeerd, anders die je de rest van de schijf, na de install met een gewone versie, en dan pas SP2, in te delen

Opgelost, alles loopt als een zonnetje!

Heb eerst de oude schijf ontkoppeld, de nieuwe als master (cable select) gedaan en daar windows opgezet. Toen de oude als slave en daarna kopieren maar.

Nu nog bezig maar het is de moeite waard, weer 250 gig vrij om mee te spelen!

Bedankt voor de hulp, goed werk!:thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan