Harde schijf trager

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gax
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gax

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2008
Hallo,
Vergeef me de enigzins vreemde titel, maar ik weer niet zo goed hoe ik het anders moet formuleren; sinds de lokale computerexpert mijn pc heeft leeggemaakt, Windows opnieuw geïnstalleerd en de harde schijfdelen (partities noemen ze dat geloof ik?) opnieuw heeft ingedeeld heb ik het idee dat alles wat te maken heeft met het verwerken van bestanden e.d. trager is dan normaal.

Deze week had ik een Winrar-bestand van 2GB en voorheen pakte Winrar dat uit in +/- 1 - 1,5 minuut. Nu duurt het bijna 15 minuten.

Ook het kopieeren van muziek albums naar een andere schijf of een verwisselbaar medium duurt veel langer.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit komt?

Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,
Peter

Zijn alle drivers geinstalleert? Kan je zien bij Apparaatbeheer, of daar soms vraagtekns ergens staan.

Bij Apparaatbheer zijn geen vraagtekens te vinden. Alle stuurprogramma's zijn geïnstalleerd mbv een stuurprogramma pakket gedownload via nvidia.com.

Bedankt voor je reactie.

Hoi,

Je kan pc wizard downloaden :
http://www.cpuid.com/pcwizard.php
Deze geeft aan type processor etc en je kan via configuratiescherm-systeem kijken wat je huidige kloksnelheid van je processor is, en als je het type processor weet kan je op het internet zoeken wat hij zou moeten doen en zo kan je de kloksnelheid vergelijken

Modag

Heb gekeken bij de eigenschappen van "Deze Computer" en daar staat:

AMD Athlon (TM) 64 X2 Dual
Core Processor 4200+
Kloksnelheid 2,21 GHz. 1,00GB
Extensie van fysiek geheugen

Volgens mij klopt dit gewoon en werkt de processor op de snelheid die hij zou moeten lopen?!

Mvg

heb je de pc in zen geheel gekocht? dan kan je de drivers vinden op de site van de fabrikant, het kan namelijk zijn dat je wel drivers hebt, maar dat deze verouderd zijn.

defragmenteren (deze computer>rechtermuisknop op c: (jouw hd)>eigenschappen>tabblad tools (damn in het nederlands???), denk het tweede tabblad> en dan op defrag klikken)

heb je de pc in zen geheel gekocht? dan kan je de drivers vinden op de site van de fabrikant, het kan namelijk zijn dat je wel drivers hebt, maar dat deze verouderd zijn.

defragmenteren (deze computer>rechtermuisknop op c: (jouw hd)>eigenschappen>tabblad tools (damn in het nederlands???), denk het tweede tabblad> en dan op defrag klikken)

Ik heb mijn pc gekocht in een computerzaak in de buurt. Het is geen merk als Dell, HP oid. Gewoon een zelfsamengestelde pc.

Heb gezocht op Nvidia.com en volgens die site heb ik de recenste drivers geïnstalleerd.
Ik heb je raad opgevolgd en alle partities gedefragmenteerd in de veilige modus nadat ik schijfopruiming had uitgevoerd, maar weinig tot geen verschil.

Pc is trouwens virus en spyware vrij. heb gescand met NOD32, BitDefender Online Scan, Spybot en Ad-Aware. Zoals elke week.

hoop dat je nog iets weet.

Hoi,

Je kan ook even naar die pc winkel terug gaan en even dit probleem voorleggen en aangeven dat het voor die tijd goed was .

Modag

Hoi,

Je kan ook even naar die pc winkel terug gaan en even dit probleem voorleggen en aangeven dat het voor die tijd goed was .

Modag

Die zaak is weg sinds het overlijden van de eigenaar, anders was ik wel teruggegaan. Ik heb de man die de pc opnieuw heeft geïnstalleerd gebeld maar die zegt er niks aan te kunnen doen.

Misschien dat jullie me toch verder kunnen helpen.

Mvg

Hardware upgrade
Een kleine kost, extra ramgeheugen in je pc steken

http://www.alternate.nl/html/produc...4&tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=DDR2-800

ik haal hier een vrij goedkope aan €17.50 euro
1GB ram geheugen op een kloksnelheid van 800Mhz
ik denk dat dit zo een beetje gangbaar is bij jouw pc (aan de cpu te zien die je eerder hebt vermeld)

je kan dit in eender welke computerwinkel kopen (let wel op, mediamarkt zal dit ook hebben, maar de prijzen liggen dikwijls veel hoger)
Het erin steken is helemaal niet moeilijk.
je pc openvijzen en dan zal je nog zo een latje zien steken en daar moet die dan naast te komen zitten, je kan dit best eerst controleren of er nog plaats is voor je tot aankopen overgaat.

LET OP!!!!! als je overgaat tot installeren dan moet je zeker een anti-statisch bandje aanhebben OF met een hand steeds een ijzeren frame van de pc vasthouden.
Doe je dit niet dan kan het gebeuren dat je het latje kapot doet door statische electriciteit, ik heb het zelf nog nooit gehad en ik doe het nochtthans veel zonder bandje of vasthouden, maar je moet de pech maar hebben.
PC uitschakelen en uittrekken!

Hallo allemaal,
Excuses voor de late reactie maar ik ben heerlijk een paar weken op vakantie geweest.
Ik heb deze week op jouw aanraden extra of beter gezegd nieuw geheugen laten plaatsen. Ik heb nu 4GB werkgeheugen bijgeplaatst en nog werk het niet naar behoren.

Op mijn oude computer (2.4ghz en 512 werkgehuegen) heb ik van een verwisselbare harde schijf een map van 7GB gekopieerd naar de hdd van die pc en dat deed ie in 11min. Nu heb ik hetzelfde gedaan bij de pc in kwestie en daar duurt het bijna 2 u.

Kan iemand mij hiermee helpen want ik begrijp het niet meer; bij een oude pc gaat het sneller dan op mijn dure nieuwe pc.

Alvast bedankt

met vriendelijkegroet

zou het kunnen dat de pczaak wat hardwareveranderingen heeft aangebracht?
Want je pc opkuisen en dan trager lopen heb ik nog nooit van gehoord, virusscans laten doen en ccleaner downloaden en reg cleanen, echt vreemd probleem.

Enige hardwarewijziging is dat ik nu 2 andere werkgeheugen (2 van 2GB) latjes heb. Voor de rest is er niks gewijzigd. Enkel de Windows is opnieuw geïnstalleerd (windows xp pro legitieme versie). Volgens mij is er iets verkeerd geïnstalleerd in het begin want ik heb sinds de herinstallatie onder een "hardware veilig verwijderen"-icoontje waarmee ik volgens mij mijn harde schijf (SATA schijf geeft ie aan, zegt mij niks) kan uitschakelen. Dit had ik op mn oude installatie niet. Kunnen er misschien de verkeerde stuurprogramma's zijn geïnstalleerd of kan het daaraan liggen? Herinner me ook dat ik voorheen geen drivers voor de harde schijf heb geïnstalleerd maar die van Windows heb gebruikt en bij de nieuwe installatie zijn ze geïnstalleerd geworden samen met andere drivers via een driver download pakket van Nvidia.

Groetjes

Kijk eens bij Taakbeheer (Ctrl - Alt - Del) en achtereenvolgens de tabbladen Prestaties en Processen. kun je ontdekken dat er iets is dat de computer bezig houdt? De CPU werkt doorgaans op ongeveer 10 procent met pieken daarin. Is dat constant bijna 100 procent dan wordt het tabblad processen interessant en moet de schuldige daar zijn aan te wijzen.

Als je andere partities gekregen hebt zul je moeten controleren of schijfruimte een beperkende factor geworden is. Na installatie van Windows kan defragmentatie van die partitie nodig zijn.

In het algemeen kun je stellen dat het register in zo een geval moet worden opgeschoond omdat er na korte tijd al honderden fouten in kunnen staan en het bovendien gefragmenteerd kan raken

Controleer of netwerk activiteit de oorzaak kan zijn door het netwerk uit te schakelen.

Kan er stof bij de processor gekomen zijn of verhinderd stof de koeling van de computer. Zit de processor nog mooi recht op de socket?

Heeft de schijf op iedere partitie het zelfde bestandssysteem als voorheen? Dat staat links onder in verkenner wanneer je een partitie selecteert.

Heb je na de formattering en herinstallatie ook weer de updates van Windows binnengehaald?

Check of er een probleem met de bestanden en de schijf is. Klik in Mijn Computer op de schijf waar Windows op staat. Klik op Eigenschappen. Op het tabblad Extra op de knop Nu Controleren bij Foutcontrole zet een afvinkje in beide vakjes en laat Windows scannen. Als er fouten zijn kan dit lang duren en desastreuze gevolgen hebben.

Je zou Windows onderdelen kunnen hebben die dwars liggen. Als je MSN niet gebruikt kan je dat uitschakelen. Hier leer je hoe: http://www.updatexp.com/disable-messenger-msn.html

Is het geen conflict dan kan je pech hebben met de installatie van een programmapakket. In ieder geval is de volgende lijst van dwarsliggende programma's die wel goed geinstalleerd werden heel interessant. Hier is gemeten met hoeveel procent een computer vertraagd werd na installaties. http://www.thepcspy.com/read/what_really_slows_windows_down/5

Ga naar Start - Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken. Kijk in de Toepassingen en Systeem logs naar fouten, dan staat er een kruis in een rode cirkel voor. Dubbelklik op deze foutmelding symbolen om het identiteitsnummer te weten te komen en beknopte informatie. Met deze informatie kan je via Google eventueel nog meer te weten komen.

Het is duidelijk dat je een probleem hebt maar zolang we niet weten waarmee is de volgende pagina ook interessant, een lijst met services die je kunt uitschakelen. Houdt voor de zekerheid even bij wat je precies doet en wat ervaring kan geen kwaad. Ik sta er in ieder geval niet voor in (maar doe het zelf ook). http://www.schoonepc.nl/optim/bootvis.html

Laatst bewerkt:
Ik ga me er de komende dagen mee bezig houden. Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik laat weer van me horen.

Groetjes

Ik heb een tijd niks van me laten horen, maar ik heb alle stappen uitgevoerd en de pc werkt nog niet echt optimaal. Ik wil me nu een 2e harde schijf erbij zitten want ik zit krap met de opslagruimte. Voor €82.50 kan ik een samsung sata schijf kopen van 750GB. maar ik ben bang dat mijn moederbord zo'n capaciteit NIET aan kan.ik heb een asrock AM2NF6G-VSTA. kan iemand mij daar uitsluitsel over geven?

Alvast bedankt!

Ik heb een tijd niks van me laten horen, maar ik heb alle stappen uitgevoerd en de pc werkt nog niet echt optimaal. Ik wil me nu een 2e harde schijf erbij zitten want ik zit krap met de opslagruimte. Voor €82.50 kan ik een samsung sata schijf kopen van 750GB. maar ik ben bang dat mijn moederbord zo'n capaciteit NIET aan kan.ik heb een asrock AM2NF6G-VSTA. kan iemand mij daar uitsluitsel over geven?

Alvast bedankt!
Dat zou geen probleem mogen zijn, de meeste moederborden van tegenwoordig ondersteunen toch wel al tot enkele TB's, dus 750GB zou echt geen probleem mogen zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan