harde schijf verwisselen naar andere pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

_emile_

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 okt 2006
Berichten
1.998
hallo

ik heb een probleem
ik heb een OUDE computer. en die heeft windows xp.
daar wilde ik dus opnieuw windows xp op zetten.
doordat beide cd/dvd speler niet bootte van de cd ging dat dus niet. ( had ik dat middels F2 moeten doen xD)

toen heb ik de harde schijf in mijn 'nieuwe pc' gestopt en windows xp zo opnieuw geinstalleerd.

dit lukte, maar toen ik de harde schijf in de oude pc weer wilde terugstoppen, wilde hij niet opstarten
toen hij het operatiesysteem wilde opstarten bleef het scherm zwart en een wit streepje blijft knipperen en dat een half uur achter elkaar, wie o wie heeft de oplossing?
 
zorgen dat je in de oude pc kunt opstarten vanaf cd.
anders gaat het je niet lukken.
 
als ik opstart met die 2 dvd/cdspeler.
dan zie ik wel snel
boot from cd:
boot from cd:
voorbijkomen
maar ik kan niet drukken dat hij dan ook gaat booten van cd. zodat ik alsnog windows xp op die oude pc kan installeren.

oftwel hoe kan ik TOCH booten from cd op die oude computer met die oude cdspelers
 
Hoi !

Kopieer de XP-CD naar de HDD en probeer dan te installeren.

Greetz,

Harry.
 
ik kan niet in een os komen dus> ook niet naar de hdd kopieren.

ik kan wel in het os komen via een andere pc zoals ik al zei. maar dan heeft het nog geen nut gehad.
 
Als je een floppy-drive in je pc hebt kun je ook m.b.v. floppies en de XP cd installeren.
Hiervoor heb je 6 lege floppies nodig.

Instructies + download-links: hier

Succes,

Tijs.
 
In het bericht van Puppie gisterenavond 22.41 uur staat "de" oplossing.
Begin met het terugplaatsen van de CD / DVD in de oorspronkelijke computer.
Zet daarna het ding aan en druk op de F1 of Esc of Del toets om in het bios te komen. Daar stel je in dat de machine als eerste moet booten vanaf CD / DVD.
Je verlaat het bios met F10 en dan Y (voor bewaren).
Regaeert de machine niet op F1 - Esc - Del, dan zal je even moeten zoeken welke toets toegang heeft tot het bios. ( mogelijk F2 zoals je zelf schrijft ?)

Daarna kun je starten met de Windows CD en op een willekeurige toets drukken zodat vanaf CD / DVD wordt geboot en vervolgens kun je de schijf fomatteren.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Je zegt : " maar ik kan niet drukken dat hij dan ook gaat booten van cd. zodat ik alsnog windows xp op die oude pc kan installeren"
Had gisteren bij iemand precies hetzelfde...wat bleek.....toetsenbord werkte (op dat moment) niet....met een ander toetsenbord ging het meteen goed.

Tis maar een suggestie....wie weet...:)

Succes , Ed
 
Hoi,

Je zegt : " maar ik kan niet drukken dat hij dan ook gaat booten van cd. zodat ik alsnog windows xp op die oude pc kan installeren"
Had gisteren bij iemand precies hetzelfde...wat bleek.....toetsenbord werkte (op dat moment) niet....met een ander toetsenbord ging het meteen goed.

Tis maar een suggestie....wie weet...:)

Succes , Ed

Goede suggestie, Ed! Het zou inderdaad zo maar kunnen dat het toetsenbord op dat moment niet gebruikt kan worden. :)

@topic-starter: In aansluiting op wat Ed zegt, zou je kunnen proberen een PS2 toetsenbord te gebruiken, rechtstreeks aangesloten op je computer. Gebruik tijdelijk dus geen USB- of draadloos toetsenbord.

Kijk daarna of de melding "Druk op een toets om van cd-rom op te starten" (of vergelijkbare melding) ontstaat als de XP CD in je computer zit bij opstarten. Druk op de spatiebalk van het PS2 toetsenbord, en kijk of je nu verder komt met je installatie.

Krijg je geen melding zoals uit de vorige paragraaf, dan is er een goede kans dat je XP CD niet voldoet aan automatisch opstarten (bijv. een verkeerd gekopieerde cd, krassen erop e.d.)
Is dat het geval, dan blijft nog steeds de optie van de 6 floppies waar ik het over had, of beter nog, kijk of je ergens een XP CD van de juiste taal + type kunt lenen die gegarandeerd wél te gebruiken is om van op te starten.

Succes,

Tijs.
 
ten eerste dankjullie wel voor alle reacties.

dan het antwoorden.

- de cdrom speler stond als als eerste in de boot sequence.
- ik gebruik al een ps2 toetsenbord, maar usb wil ik dan wel proberen.
-floppys ben ik niet zon voorstander van maar kan ik uiteindlijk wel proberen.
-hij gaf voor het formateren al een fout aan toen, ik de cdrom speler op de plek van de dvd rom speler stopte. dat hij dan niet opstartte , error.
 
Laatst bewerkt:
Ummmm..sorry..die laatste zin begrijp ik niet helemaal..:)

Ed
 
Conclusie mag dus zijn dat er niet van de cd-rom is op te starten, lijkt mij, want er wordt direct doorgesprongen naar de harde schijf.

Ik vermoed dus dat de cd zelf niet in orde is, alhoewel een vuile leeslens van de cd-rom speler niet uit te sluiten is (tenzij je er recent nog zonder problemen cd's mee gelezen hebt).
Gebruik de optie van de 6 floppies, of leen ergens een andere XP cd en probeer het daarmee. Heeft ook die andere cd opstartproblemen, maak dan de lens van de cd speler schoon.

Succes,

Tijs.
 
Conclusie mag dus zijn dat er niet van de cd-rom is op te starten, lijkt mij, want er wordt direct doorgesprongen naar de harde schijf.

Ik vermoed dus dat de cd zelf niet in orde is, alhoewel een vuile leeslens van de cd-rom speler niet uit te sluiten is (tenzij je er recent nog zonder problemen cd's mee gelezen hebt).
Gebruik de optie van de 6 floppies, of leen ergens een andere XP cd en probeer het daarmee. Heeft ook die andere cd opstartproblemen, maak dan de lens van de cd speler schoon.

Succes,

Tijs.


nou ik ben het er niet helemaal mee eens, want
zonder cd in de drive gebeurt er totaal niets.
met cd in de drive geeft hij 2 lines aan.
boot from cd:
boot from cd:_

dan schiet hij heel snel door naar het laadscherm,
wat ik nu heb geprobeerd is een ander toetstenbord dit keer een usb, maar dat reageerd alleen tijdens het bios scherm, en daarna niet meer. dus die 2 lines komen er al iets langer te staan. maar ik kan er dus niet een knop inklikken dat hij daadwerkelijk ook gaat booten from cd:

ik heb nog wel en oude floppy liggen maar ho moet ik die aanlsuiten, moet ik een cdrom speler weghalen ofzo?
 
umm..nee..nog niet echt...maar...iets anders..heb je toevallig nog een WIN98 opstartdiskette....zoja, start deze met CDrom-ondersteuning en doe het volgende:

Zoek de juiste driveletter van het CDromstation...(stel dit is E:\)
Type dan (op de DOS-prompt) in : E:\I86\winnt.exe

De XP- installatie wordt dan zo onder DOS gestart. Het is niet de veiligste methode maar ik heb er nooit problemen mee gehad...:)

Succes , Ed
 
Voor een floppy-drive aan te sluiten is een aparte aansluiting, kijk even in het boekje van het moederbord. Je hoeft er dus geen CD/DVD speler ervoor te verwijderen.
Let ook op in de BIOS de floppy-drive 'aan te zetten'.

Als het gewoon een IDE dvd-speler betreft kun je zo'n floppy waar Ed op doelt maken via het starten van link met een lege floppy in de floppy-drive.

Zodra die floppy gemaakt is, zal natuurlijk in de bios moeten worden ingesteld eerst vanaf de floppy-drive op te starten. Bij het opstarten vanaf floppy krijg je dan van MSCDEX.EXE de melding welke dvd/cd spelers er gevonden zijn en welke schijfletter die gekregen hebben.

Verder geldt inderdaad de instructie van Ed over het aanroepen van WINNT.EXE, met dien verstande dat het E:\i386\winnt.exe moet zijn (en niet E:\i86\winnt.exe).

Succes,

Tijs.
 
hmm nu heb ik de floppy aangesloten op het einde van de kabel die er voor is,
aangezet in bios als eerste opstarten. in ander menu van bios aangezet als A: met 1,44 nogwat. maar als ik dan opstart met een floppy in de drive staat er:
floppy error (40)

to continue F1 setup del
 
Laatst bewerkt:
Betekent meestal dat de data kabel verkeerd om is aangesloten. Probeer de kabel eens om te draaien?

Daarbij: Je zult normaal gesproken de floppy-drive aan het uiteinde van de datakabel aan moeten sluiten.

Vergeet ook niet om de voedingskabel van de floppy-drive aan te sluiten!

Succes,

Tijs.
 
dit is tot nu toe gelukt, kabel omgedraaid en ik hoorde een vertrouwd oude floppydrive tjirpen.
maar nu, ik heb een opstart diskette er ingestopt, alleen nu start hij dus niet verder op.

en op mijn nieuwe computer zie ik geen aansluiting om de oude floppy op aan te sluiten, dus kan ik waarschijnlijk ook niet iets er op zetten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan