harde schijf wordt niet meer herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raoul7

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2010
Berichten
104
Al langere tijd heb ik een externe harde schijf die op de meeste van mijn computers een melding geeft dat die geformatteerd moet worden voor deze gebruikt kan worden, maar er staan al bestanden op. Op mijn eigen pc wordt deze schijf soms wel en soms niet herkend.

Op mijn eigen pc heb ik een SSD (C) en HDD (D)
Nu heb ik, op een moment dat deze schijf herkend werd, alle bestanden van de externe harde schijf overgeschreven naar mijn HDD, maar nu wordt mijn HDD niet meer herkend en start windows (staat op de SSD) niet meer op. Ik vermoed dat het aan de bestanden op de externe harde schijf ligt, dat deze bestanden ervoor zorgen dat de schijf niet meer te lezen is.

Nu is mijn vraag hoe ik dit kan oplossen. Hoe zorg ik dat mijn HDD weer herkend wordt door mijn pc? De HDD wordt door de bios wel nog herkend.

Met vriendelijke groet,
Raoul
 
Dat is het vreemde, dan krijg ik een dos scherm met patenten die erop zijn met een halve minuut later een melding dat ik een bootable disk moet selecteren.

Toen de bestanden gekopieerd waren van de externe harde schijf uit, verdween de D schijf uit 'deze computer', toen herstarte ik mijn pc en vanaf dat moment starte windows niet meer op.
 
Dos heeft er niets mee van doen, dat is een operating system, het is het bios scherm neem ik aan.
Zal meer aan de hand zijn en niets hebben te maken met het kopiëren.

Opstarten met de windows DVD en een opstartherstel uitvoeren proberen, weet alleen niet het gebruikte OS.
 
Ik weet vrij zeker dat het aan de bestanden ligt die op de externe harde schijf stonden. Verder stonden op mijn interne hdd alleen documenten, afbeeldingen, videos etc. Niet iets dat naar mijn idee problemen kan opleveren aan een harde schijf.
Is het mogelijk mijn hdd terug te zetten naar de staat van voor het overzetten van de bestanden?

Alvast bedankt,
Raoul
 
Met welk programma heb je de bestanden van de externe schijf naar de pc geschreven? (met een image programma iets als Ghost?)....
 
Dat is het vreemde, dan krijg ik een dos scherm met patenten die erop zijn met een halve minuut later een melding dat ik een bootable disk moet selecteren.
.
Wat bedoel je hiermee, welk programma en heb je het zelf gestart?
 
Dat was een antwoord op een inmiddels verwijderde post. Ik heb een ssd en een hdd. Op de ssd staat windows geinstalleerd. Maar als ik de hdd loskoppel en de pc opstart (dus met alleen de ssd) kom ik niet verder dan de bios en krijg ik de volgende melding:
"Intel UNDI, PXE-2.1 (build 083)
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation

This product is covered bij one or more of the following patents:
US5,307,459, US5,434,872, US5,732,094, US6,570,884, US6,115,776 and US6,327,625

Realtek PCIe GBE Family Controller Series v2.39 (01/24/11)

CLIENT MAC ADDR: BC 5F F4 44 ZA D7 GUID: 00020003-0004-0005-0006-000700080009
PXE-E53: No boot filename received

PXE-MOF: Exiting PXE ROM.

Reboot and Select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Dit begrijp ik ook niet. Voorheen kon ik mijn computer opstarten met alleen mijn SSD.

Mvg, Raoul
 
Aha.. dat lijkt... me nuttige info.
Je 1e boot staat ingesteld not netwerk boot.... verander dat in de harde schijf die je hebt....
 
Als ik je goed begrijp, staat dat naar mijn idee goed ingesteld.

2m5no5x.jpg

1e: SSD
2e: DVD drive
3e: USB poort denk ik
4e: Realtek netwerkkaart

normaal zit tussen de SSD en de DVD drive nog de HDD, maar die heb ik nu losgekoppeld. Deze wordt wel nog herkend door de BIOS.
 
Waarschijnlijk staat de boot sector dus op de losgekoppelde HD... dus je hebt wrs de installatie uitgevoerd met de HD eraan...
Dus op de SSD zit geen bootsector... de HD is afgekoppeld... de USB zit geen bootstick in... dus als je de HD los koppelt... dan wilt ie booten van optie 4.. Realtek PXE...
Klopt dus precies....
Dus je moet je schijf erin laten zitten of .. de SSD opnieuw installeren...
Of je een schijf zonder bootsector alsnog kunt repareren... een stukke boot sector kun je repareren.... maar als er helemaal geen op zit...?

Het lijkt er dus toch op dat mijn vermoedens kloppen...
 
ik weet niet of het iets met de bootsector te maken heeft, maar windows is geinstalleerd op de C schijf (SSD). Ik geloof dat ik mijn pc al eens heb opgestart zonder de HDD te hebben aangesloten, maar dit weet ik niet 100% zeker. Ik vermoed dat windows wel kan starten zonder de HDD.

nog even wat details (ik weet niet of ze relevant zijn):

1. als ik met de hdd én ssd wil opstarten, blijft het scherm hierop hangen:
2jcfvwi.jpg


2. windows starten in veilige modus werkt ook niet, blijft hangen op zelfde scherm.

3. onder 'advanced boot options' kan ik wel 'repair your computer' starten. Dit 'programma' kan gestart worden, maar het lost het probleem niet op, sterker nog, het vind geen probleem. Maar ik weet niet of het gegeven dat dit 'programma' wel kan starten wat betekent.
met 'advanced boot options' bedoel ik het volgende scherm, mocht dat niet duidelijk zijn:
2zgge9c.jpg


4. Als ik de pc opstart met beide, de SSD en de HDD wordt ik altijd gevraagd welk besturingssysteem ik wil starten. Als ik alleen de SSD heb aangesloten, krijg ik die vraag niet en krijg ik gelijk het scherm van de realtek netwerkkaart. Als ik alleen de HDD aansluit, krijg ik deze vraag wel, waarna ik een melding te zien krijg dat windows 7 niet geinstalleerd is.
Ik denk dus dat de dual boot op de HDD staat, ik weet niet of dat relevant is.

Alvast bedankt

Mvg, Raoul
 
O.. je had nog een dual boot geinstalleerd... en dan staat de boot manager dus op die oude schijf... en wrs ook de bootsector...
Valt me nog mee dat je met de SSD iets te zien krijgt... want meestal melding dan "geen OS"...
Je zou de DVD van Win7 er in kunnen doen en DAAR vanaf starten, met alleen de SSD erin en dan een repair doen vanaf dus DVD geboot.
Volg dan de aanwijzingen.
Hopelijk heb je geluk...

Heb je alle data al gebackupped? Neen... dan eerst met een reddings CD (hirens boot CD) de data redden met een USB stick of externe schijf...
(wel los koppelen weer daarna!!!)
 
De hirens boot cd downloaden was no niet zo makkelijk. Van de eigen site kreeg ik een corrupte zip file die niet te repareren was. Veel andere sites stuurden door naar de downloadpagina van hirens bootcd website. Heb uiteindelijk toch een site gevonden waar ik de zip gedownload heb, waarna ik de iso gebrand heb op een lege dvd. Als ik nu mijn pc boot met de dvd drive, krijg ik een keuzemenu. Ik denk dat ik 'seagate discwizard' moet hebben. Als ik die open krijg ik een melding dat er geen seagate harde schijf gevonden is. Terwijl mijn hdd een seagate is.
 
Je moet de mini XP opstarten... en dan als ie opgestart is de bestanden via de verkenner op usb zetten of zo...
Kan zijn dat je de usb stick al in het begin van het opstarten erin moet doen, was vroeger zo, bij de huidige cd niet getest.
Wel vreemd dat ie de Seagate niet herkend, bij mij wel...

PS: ik heb hem vorige week de laatste 15.2 nog hier gevonden/gebruikt:
http://www.hirensbootcd.org/download/
en dan onderaan:
http://www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.2.zip

Niks spannends aan.. :eek: via de officiële site..
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft die download, ik had die in eerste instantie ook van de officiele site gehaald, maar ik kon de iso er niet uithalen vanwege 'unexpected end of archive'. Na de 'repair' optie van winrar gebruikt te hebben kreeg ik bij het kopieren van de iso een melding dat deze corrupt was. Bij mij werkte de download van de officiele site dus niet, maar dat terzijde.

Als ik mini XP opstart, is ook mijn HDD nergens te vinden. De SSD is wel zichtbaar in 'deze computer'. De HDD lijkt wel verborgen te zijn na het kopieren van de bestanden vanaf de externe harde schijf een paar dagen geleden.

In apparaatbeheer binnen mini XP, is de HDD wél te vinden onder 'disk drives'
 
Laatst bewerkt:
Bij disk management zie ik de schijf geloof ik staan. Ik heb namelijk de seagate ST2000DM001 van 2000GB.
Bij disk management staat een schijf F met een capaciteit van 1862,92GB met 1862,92GB vrij. Oftewel deze schijf is helemaal leeg. Ik weet niet waarom 1860 ipv 2000 gb, misschien is dat het beschrijfbare deel van de hdd. Het lijkt er dus op dat deze ineens helemaal leeg is. Wat me verder opvalt is dat er bij de C schijf (ssd) bijv file system ntfs staat en bij de F schijf (vermoedelijk de hdd) staat bij file system niks ingevuld.

Edit: rechtermuisknop op de F schijf en dan properties geeft het schermpje met free space en used space, welke beide op 0 bytes staat (het blauw met roze diagram)
 
Laatst bewerkt:
De schijf lijkt dus corrupt, met recovery software kun je wellicht nog data redden. Als mede boot cd heb je nu een probleem.
Windows moet je op de SSD repareren, zie boven of opnieuw installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan