HD gecrashed??

• Onderwerp starter Onderwerp starter miem
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

miem

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Ik ben een twee dagen weggeweest en mijn pc stond nog te downloaden, dus die heb ik aan laten staan. Toen ik gisteravond terug kwam stond er op mijn scherm:
"fout tijdens laden besturingssysteem"
Op de pc staat Win2k, NTFS, Western Digitale 200 gieg schijf, pentium 3, 512 MB geheugen.
Ikheb de HD in een externe behuizing gedaan, en er wordt niets herkent.
Ik heb opgestart met een win98 floppy, maar ik kan niet naar c schijf, die bestaat niet.
Ergens heb ik iets gelezen dat je een schijf maar tot een maximaal MB's mag vullen en ik ben bang dat er teveel is gedownload.
Natuurlijk staan mijn backup's en van mijn dochters ook op deze HD, wel op een andere partitie als de c schijf, maar daar kan ik nu dus ook niet bij:confused:
De laatste backup is van 2 maanden terug. Wie kan mijn helpen, het kan zijn dat ik niet direct reageer, want ik moet vanmiddag weg, maar aub, reageer als je een oplossing voor me weet, dan kan ik straks als ik terug ben de suggesties proberen.

Daar kom ik ook niet verder mee Bertus, bedankt voor het meedenken.

Beste Mirjam,

Je geeft zelf het antwoord, al weet je dat blijkbaar niet.

Je heb een systeem met een NT versie van windows en een NTFS schijf.

Die kun je niet benaderen met 98 omdat die geen NTFS kent. Het domme ding zegt dan bestaat niet.
Het is wel mogelijk met herstelconsole, maar dan moet je kunnen booten van CD.

Wat me niet duidelijk is, is wie wat niet herkend.

Herkent je bios je harde schijf niet ?
Controleer kabels en voeding.

Herkent Windows de HDD niet tijdens setup?
Mogelijk moet je op [F6] drukken en een extra driver installeren. Welke kan ik van hieruit niet zien, hangt van moederbord af.

Eric.

P.S. overigens dat maximum houdt windows zelf in de gaten, en sinds XP gaat hij zelfs zeuren als hij vind dat er te weinig ruimte is.

Laatst bewerkt:
Ikheb geboot met de Win2k cd en de herstelconsole geprobeerd, maar het lijkt alsof de schijf ineens een ongepatitioneerde en ongeformateerde schijf is.
De schijf wordt wel herkent in het bios. Maar na het opstarten van het bios krijg ik de melding dat er een fout is tijdens het laden van het bestandsysteem.
Ik heb ook geprobeerd om fdisk te starten en die geeft aan dat het één ongepartitioneerde schijf is, terwijl er 5 partities op stonden.

Dynamisch ??

Had je de schijf dynamisch gemaakt. ?

Is het je enige schijf ?

Eric.

Ja het is de enige schijf. Ik weet alleen niet wat dynamische schijf is?

Dan zal het wel standaard zijn

Heb je dat ongepartioneerde in setup gezien.

Want herstelconsole vraagt om een wachtwoord, en komt dat terug met de C: prompt.

Of doet hij bij jouw wat anders.

Eric.

ICQ 292740915

Laatst bewerkt:
ja,hij vroeg iig niet om een wachtwoord. Ik kan helaas nu niet meer testen, moet naar een begrafenis, maar ik ben vanavond weer terug, dus als je nog met me mee wilt denken, graag.

Ok tot van avond.

:thumb:

Dus kijk of je in herstelconsole kan komen, als ik me goed herinner moet je voor herstellen (repair) kiezen, maar ik vraag me af of je die optie krijgt als hij de schijf niet kan benaderen.

Dan als ik me goed heriiner op [R] drukken.

Je kunt proberen hem in een andere PC te hangen (geen 98 PC) en kijken of je in schijfbeheer hem kunt importeren.

Anders kun je nog met PM kijken of die er nog chocola van maken kan.

Of gebruik: ftp://ftp2.convar.com/pcinspector/pci_filerecovery.exe
link aangepast !!
Eric.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de linken Eric. De D en E schijf staan nog goed leesbaar op de HD, de C schijf is compleet verdwenen. Nu nog even kijken of ik de data die ik belangrijk vind kan terughalen en dan formateer ik die schijf maar opnieuw en kijken of ik hem weer geïnstalleerd krijg. Zoniet, dan gaat hij terug naar de winkel, de schijf is pas anderhalve maand oud, dus dat moet kunnen.

Hallo Mirjam

Vertel even of het gelukt is in herstelconsole te komen ?

En wat bedoel je met C: partitie is weg ?

Stond Windows dan niet op C: ?

Kun je hem niet terug krijgen als je boot van de Unerase CD ?

Laat me het weten S.v.p.

Eric.

Je boot record is waarschijnlijk beschadigd
Op de eerste link zie je de foutmelding ook staan:
"Error Loading Operating System"
Op de tweede link zie je hoe je het kan herstellen. Het heeft waarschijnlijk niets met de fysieke toestand van de schijf te maken, maar met een 'software matige' fout. Mijn vermoeden is ook dat de pc spontaan is uitgevallen en zelf geprobeerd heeft te herstarten.

http://bootmaster.filerecovery.biz/troubleshoot.html

http://bootmaster.filerecovery.biz/recover_boot_sector.html

Thx Ron, ik heb jou linken gevolgd, bootmaster op een floppy gezet en het blijkt dat de MBR invalid is en niet met bootmaster te repareren is.
Via het programma wat Eric hierboven aangaf heb ik wel kunnen zien dat de gegevens nog op de extended disks staan. Die zou ik op eens of andere manier graag zien te redden, een van mijn dochters heeft geen backup's en haar schoolwerkstukken zijn erg belangrijk.

Wat is dit nu

Ik vraag je nog een keer: Kun je in herstelconsole komen.

Zo ja Run dan bootfix.

En als je gaat sleutelen aan je MBR, weet wat je doet. En het zal alleen niet lukken als de eerste sector van je schijf beschadigd is.

Als je de schijf in een andere PC kan importeren kun je scandisk vragen om een poging te wagen.

Volgens mij moet of de unerase CD of PCI inspector ook onbenaderbare partities kunnen scannen.

Als hij twee logische stations ziet in een extended partitie moet volgens mij de primaire nog bestaan, want ik dacht niet dat het mogelijk is een extended te maken als er geen primaire is.

Eric.

Gegevens redden

Als PCI inspector of unerase de data ziet is het te redden, tenzij het programma zelf aan geeft dat het niet kan.

Is wel handig er even een andere schijf bij te hangen, want PCI inspector kopieerd de file, en waarschuwt ook dat je het ergens anders moet zetten omdat anders hij data kan overschrijven.

Eric

@Eric
Ik krijg vanavond een andere HD zodat ik de gecrashed schijf erbij kan hangen. Ik zit nu op een laptop vandaar dat ik die optie nog niet heb geprobeerd.
zal nog een keer proberen in de herstelconsole te komen. Wordt vervolgd............

Herstelconsole

Herstelconsole logt in op de NT versie die je kiest.

Daarom dat je ook het administrator wachtwoord moet weten. hoe dat zit bij Home weet ik niet.

Eric.

P.S. via M@rio destijds een site gezien waar uitgelegd werd hoe je zelf een MBR kunt weg schrijven, maar dan moet je wel weten wat je doet. Dat lukt dus altijd tenzij je eerste sector niet te schrijven is.

via de win2k cd in de herstelconsole gekomen en uiteindelijk kreeg ik een C prompt.
Na het typen van "exit" kreeg ik weer de melding "het besturingssysteem ontbreekt".
Wat kan ik nu nog verder doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan