HDD defect

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellemoo

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2008
Hallo,

Ik had 2 identieke SENYPC mini PC's type B150 met Window7.
Bij een systeem heb ik geprobeerd Window10 te installeren, dat is mislukt. Hij vraagt om een boot device.
Als ik in de BIOS kijk zie ik maar 1 boot device: SATA(600) WDC. (die werkt dus niet)
Hoe kan ik een cloon maken van de andere werkende HDD. Ik heb alleen USB ingangen.
Verder zie ik een vrij slot voor een DVD device. Als ik daar een drive in stop, ziet de BIOS dat dan en kan ik dan daarmee booten?
Eenvoudige vragen, maar nu nog de eventuele antwoorden...............
Alvast dank.:thumb:

Hallo,

Ik had 2 identieke SENYPC mini PC's type B150 met Window7.
Bij een systeem heb ik geprobeerd Window10 te installeren, dat is mislukt. Hij vraagt om een boot device.
Als ik in de BIOS kijk zie ik maar 1 boot device: SATA(600) WDC. (die werkt dus niet)
Hoe kan ik een cloon maken van de andere werkende HDD. Ik heb alleen USB ingangen.
Verder zie ik een vrij slot voor een DVD device. Als ik daar een drive in stop, ziet de BIOS dat dan en kan ik dan daarmee booten?
Eenvoudige vragen, maar nu nog de eventuele antwoorden...............
Alvast dank.:thumb:
Begin bij het begin......
Win 10 mislukte, oké dat kan, maar hoe heb je dat dan gedaan? Online n.a.v. een update incoontje zoals miljoenen mensen dat hebben gekregen, of op een andere wijze?
Win 10 dat om een bootdevice vraagt? Zegt mij nog niets..... Wanneer, waar en tijdens welke (stap in welke) procedure vroeg Windows daarom?
Het is allemaal niet zo ingewikkeld : je kunt heel simpel een usb DVD speler aan een usb poort hangen.
Zolang jij niet wat meer (heldere) info verstrekt over het probleem (zie hiervoor), dan wordt het vrij lastig om gedegen antwoorden te geven.

Laatst bewerkt:
@Royonix:
Dat is dezelfde ( alleen maar vorm verschil is ! ) als een USB-Docking station
Blijkbaar mis ik een berichtje, maar het zelfde als wat? Ik zie nl. nergens iets over een USB-Docking station staan. Wel een USB DVD speler;)
mocht een HD beschadigd te blijken TS ook op die manier zal niet kunnen
Nee. Defect is defect maar als TS zijn HDD wil vervangen zal hij op die nieuwe (SSD?) toch nog steeds zijn OS willen clonen lijkt mij, dus zo'n kabel/docking station komt dan goed van pas.
(Zelf gebruik ik hem de afgelopen weken regelmatig voor een ander hardnekkig probleem met 'n HDD.)

Ik sluit me bij gast0225 aan en we weten eigenlijk nog niks.
Geen idee hoe 10 geïnstalleerd is en wanneer je die melding krijg, wel zo belangrijk.
Zonder die info zijn alle overige berichten totaal overbodig en blijft het gissen.

Dank voor jullie reactie.
Die van ROYONIX zijn mij te crypties.

Even vanaf het begin
Ik heb twee identieke SENYPC miniPC's B150. Beide draaien met Win7.
Nu kreeg ik, net als vele miljoenen andere een WIN10 popup. Gratis te installeren. Dat heb ik op een machine gedaan. Alleen duurde dat lang, dus heb ik de machine s'nachts laten draaien.
De volgende ochtend was hij uitgeschakeld en heb ik hem opgestart. Hij kwam op met "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"
Maw Boot device beschadigd.
In de BIOS zag ik onder Boot Options Priorities slechts 1 device n.l. [SATA SM: WDS WD3200LPVX], en deze is dus defect. Verder zijn er geen andere Boot devices.
In feite heb/had ik dus twee vragen.
1. Omdat ik nog een goed werkende tweede PC heb, dacht ik die HDD 1 op 1 te klonen op de defecte HDD. Kan dat en hoe.
2. De miniPC beschikt ook over een slot waar mechanisch gezien een DCD/CD drive in zou kunnen. Als ik nu z'n drive aanschaf, ziet het BIOS die dan en zou ik vandaar kunnen booten en opnieuw installeren.

Er zijn nog wel wat bijzonderheden. Zowel de connector van de HDD en van de eventuele DVD/CD drive, zonder schuiflade (alleen sleuf) zijn van een uitvoering die ik nog nooit gezien heb. Dat zegt overigens niet zoveel. Zie foto's. Ik ben benieuwd op jullie reacties.

Bijlagen

• DSC03502_2.jpg
    DSC03502_2.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 55
  • DSC03501.jpg
    DSC03501.jpg
    84,6 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Eerst even nog een vraagje als dat mag : waarom denk je dat de boot device (hdd) defect is? Komt dan omdat er bij het opstarten die boodschap staat, of heb je dat definitief (op een andere wijze) vastgesteld? Het kan namelijk heel goed zijn dat de migratie naar 10 is mislukt en dat er simpelweg niet meer gestart kan worden vanaf hdd omdat er geen goede Windows meer op staat en dat daarom die melding komt van een 'proper boot devicve', m.a.w. hij hoeft helemaal niet kapot te zijn? Lijkt mij ook redelijk toevallig en derhalve onwaarschijnlijk dat íe net kapot gaat tijdens een migratieproces.

en vooruitlopend op je antwoord(en):

ja, je kunt die andere schijf klonen.
Als jij in het configuratiescherm naar "backup maken en terugzetten" gaat, dan kun je daar een zogenaamde systeembackup maken. Dat is een volledige kloon / image/ systeemkopie van de harddisk. Ik noem met opzet alle 3 de namen achter elkaar, want ze betekenen alle hetzelfde.

Je hebt echter met 1 'uitdaging' te maken. Het systeem heeft geen CD / DVD speler en om de gemaakte kloon op de andere machine te kunnen plaatsen, moet je kunnen 'booten' met een Windowsschijf of een Systeemschijf. (kom ik zo op terug) Uit jouw reactie begrijp ik dat het systeem geen CD / DVD speler / writer heeft, maar dat je die nog wel kan inbouwen. Waarom niet eerst een simpeler (goedkoper?) oplossing uitproberen? Leen of koop voor een tientje of zo een externe USB cd / dvd drive en sluit die aan. Kijk in het bios of het ding gezien wordt. Zo ja, mooi dan kunnen we verder.

Als je op een externe hdd een kloon hebt gemaakt, dan vraagt Windows net voordat het proces voltooid wordt, of je ook een systeemschijf wil maken. Antwoord daarop "ja". Zorg ervoor dat een dvd / cd speler is aangesloten en stop een schijf in de drive. Windows backup zet nu de meest essentiële bestanden op die schijf zodat je die schijf kunt gebruiken op een machine waarin een lege hdd zit of een hdd waarvan Windows corrupt is geraakt. Die schijf zorgt ervoor dat je de kloon van die externe hdd kunt gaan plaatsen op de hdd van de 'dode' machine.

Zo'n systeemschijf heb je niet nodig als je beschikt over een 'echte' Microsoft Windows 7 installatieschijf. Die doet namelijk precies hetzelfde als de door Windows backup gemaakte systeemherstelschijf. Het is echter bij veel computerfabrikanten 'mode' om GEEN Windowsschijf meer met nieuwe machines mee te leveren, vandaar de mogelijkheid in Windows backup om toch 'iets' te maken waarmee een 'dode' machine tot leven kan worden gewekt.

Laatst bewerkt:
Hoi gast0225

waarom denk je dat de boot device (hdd) defect is?

Dat denk op basis van die melding. Ik verwacht niet dat de HDD mechanisch/magnetisch defect is en ik denk dat er geen goede "opstart" windows op staat.
Verder heb ik een systeemkopie gemaakt van de goede machine op een externe HDD. Aan het einde vraagt hij inderdaad of een systeemschijf gemaakt moet worden, maar ik heb geen interne DVD/CD drive in deze machine of bedoel je een externe USB DVD/CD drive? Die moet ik dan even regelen.

Als ik een externe USB DVD/CD drive aansluit en hij wordt gezien door het BIOS, zou dat dan ook lukken met een externe USB HDD?
Testje. Ik heb op de goede machine zowel een externe USB HDD en een USB stick aangesloten maar in beide gevallen zie ik in de BIOS slechts 1 boot mogelijkheid, n.l. de harde schijf. Dus USB wordt dan niet als mogelijk BOOT drive gezien. De enige optie blijft een 1 op 1 copy van de goede HDD. Of dat gaat lukken, spannend!!

Laatst bewerkt:
Antwoord op je laatste vraag : ik twijfel, maar nee heb je, ja kun je alleen maar krijgen.
Ik bedoel idd. een losse externe CD / DVD drive.

Laatst bewerkt:
Beste gast0225,
Ik zit nog steeds te worstelen met mij defecte HDD.
Zoals ik al aangaf had ik 2 identieke WIN7 systemen waarvan nu een defect is na een mislukte upgrade naar WIN10.
Nu heb ik uit een notebook de interne DVD/CD RW drive gehaald en geplaatst in het goede WIN7 systeem. Vervolgens heb ik een systeemkopie gemaakt op een externe HDD en aansluitend een systeemherstelschijf gemaakt. Zag er allemaal goed uit.
Nu heb ik de DCD/CD drive en de externe HDD overgezet op het defecte systeem en opgestart mbv de herstelschijf. Ging allemaal goed. Hij vond de systeemkopie (van het goede WIN7 systeem) op de externe HDD en tijdens het terugzetten van de systeemkopie op het ´defecte systeem´ kreeg ik de volgende foutdetails: Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden (0x80070002). Kan het zijn dat de herstelkopie van een fysiek andere machine komt? Is het een optie om vanuit de cmd prompt zelf een format c: al dan niet met FS te doen, of gewoon een nieuwe HDD te kopen?
Alvast dank. :thumb:

Koop een nieuwe HDD. Ik kreeg zojuist bericht van mijn leverancier dat ik een nieuwe/gerepareerde HDD kan afhalen. De ingeleverde HDD gaf bij mij ook ondefinieerbare problemen. O.a. , maar ik weet nog niet of dat nu opgelost zal zijn, met het updaten van Windows.
De testsoftware van Western Digital gaf echter aan dat de drive OK was.
Wat ik hier nu mee wil zeggen is dat je HDD blijkbaar defect kan zijn, zonder dat dat in de reguliere testen naar voren komt. Speel daarom op safe, koop een nieuwe en blijf niet aanmodderen zoals ik gedaan heb. Los van het feit dat ook een nieuwe drive problemen kan geven.

PROBLEEM OPGELOST.

Systeemherstel data/schijf van een goed werkend systeem gebruiken om een ander maar hardware identiek systeem met defecte HDD te herstellen lukt niet. Zie mijn vorige post.
Ik heb nu de defecte HDD in het goede systeem geplaatst waarmee ik de hersteldata/schijf gemaakt had en nu werkt het herstel van de defecte HDD perfect. YES YES. Ik heb nu weer 2 identieke goed werkende systemen.
Leermoment (voor mij): Systeem herstellen kan alleen met data/schijf gemaakt op HETZELFDE systeem.

Verder wil ik wel nog reageren op de posts van Giga Senior ROYONIX en de inmiddels verwijderde posts (waarom) van Mega Senior Scraphead.
Dat Scraphead een lans breekt voor de blijkbaar Engels sprekende ROYONIX snap ik (handen/buik verhaal). Ik ben geen nerd op computer gebied, want dan hoef mijn vragen niet op helpmij te stellen. De reacties van ROYONIC waren voor mij cryptisch. Dat Scraphead mijn verhaal cryptisch vond, word mogelijk ingegeven door het feit dat ik geen nerd ben.
De, inmiddels (waarom), verwijderde Engelse reactie van ROYONIX was voor mij helemaal niet te lezen. En ik denk dat ik de Engelse taal redelijk (understatement) machtig ben. Voor de zekerheid had ik die reactie door de Google vertaler gehaald. De nederlandse vertaling was cryptisch in het kwadraat.
Het feit dat de posts van Scraphead en de Engelse post van ROYONIX verwijderd zijn, zegt genoeg!!!!!

Met name door de posts van gast0225 heb ik mijn probleem kunnen oplossen. DANK :thumb: :thumb:

@ ellemoo: Je hebt 1 en ander niet helemaal juist begrepen. Mijn reactie omtrent de cryptische reactie was niet op jouw bericht van toepassing maar op die van de andere genoemde....
Het stoorde mij enorm toen er vervolgens een ( blijkbaar grappig bedoelde ) reactie in het Engels kwam die nergens op sloeg en daarop vervolgens reageerde.
Omdat ik mij niet wens te verlagen tot het kinderlijke niveau van betreffende persoon die laat blijken alles beter te weten en ook altijd het laatste woord wenst te hebben, heb ik de daarop volgende reacties zelf verwijderd, niemand anders.
Dat ter info zodat er geen verwarring bestaat over het hoe en waarom, hier laat ik het bij.

Inderdaad, dat had ik dus niet goed begrepen. Ik ben blij met jouw reactie. Ik was dus niet de enige.
Vreemd dat deze meneer vrij kan opereren op dit forum, waar ik niet veel maar wel goede ervaringen mee heb.

Met die meneer? :eek:
Lol, weer verkeerd begrepen.:p

Op ignore kan altijd. (heb ik maar gedaan)

Het zal voor u allen denk ik geen verrassing zijn dat ik een berichtje naar een moderator heb gestuurd om aan al dit geneuzel een einde te maken?
Mijn harddisk loopt vol met minder waardevolle bits and bytes door postings in dit topic......................

Dat is een diplomatieke manier om te zeggen "Stop the crap".

Laatst bewerkt:
Laten we hier bij de les blijven.

@Royonix, svp proberen een duidelijkere uitleg te geven van uw bevindingen omtrent de vraag van de topic starter.
Veelal begrijpen zelfs wij als moderatorteam er te weinig van om er een touw aan te kunnen vastknopen.

@Jackall ....Moderator ...:D heh

Waarom überhaupt noem jij mijn naam hier ??
Ik heb met dit topic NIETS te maken zo te zien is :(

P.S. Wat lol-KOPJES hierboven schrijven ze, weet ik ook niet op wat dat daar gebaseerd is ....:(
blijkbaar een groep gebruikers iets tegen mij wat heeft, en dit alles zijn we netjes aan het verzamelen ...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan