Eerst even nog een vraagje als dat mag : waarom denk je dat de boot device (hdd) defect is? Komt dan omdat er bij het opstarten die boodschap staat, of heb je dat definitief (op een andere wijze) vastgesteld? Het kan namelijk heel goed zijn dat de migratie naar 10 is mislukt en dat er simpelweg niet meer gestart kan worden vanaf hdd omdat er geen goede Windows meer op staat en dat daarom die melding komt van een 'proper boot devicve', m.a.w. hij hoeft helemaal niet kapot te zijn? Lijkt mij ook redelijk toevallig en derhalve onwaarschijnlijk dat íe net kapot gaat tijdens een migratieproces.
en vooruitlopend op je antwoord(en):
ja, je kunt die andere schijf klonen.
Als jij in het configuratiescherm naar "backup maken en terugzetten" gaat, dan kun je daar een zogenaamde systeembackup maken. Dat is een volledige kloon / image/ systeemkopie van de harddisk. Ik noem met opzet alle 3 de namen achter elkaar, want ze betekenen alle hetzelfde.
Je hebt echter met 1 'uitdaging' te maken. Het systeem heeft geen CD / DVD speler en om de gemaakte kloon op de andere machine te kunnen plaatsen, moet je kunnen 'booten' met een Windowsschijf of een Systeemschijf. (kom ik zo op terug) Uit jouw reactie begrijp ik dat het systeem geen CD / DVD speler / writer heeft, maar dat je die nog wel kan inbouwen. Waarom niet eerst een simpeler (goedkoper?) oplossing uitproberen? Leen of koop voor een tientje of zo een externe USB cd / dvd drive en sluit die aan. Kijk in het bios of het ding gezien wordt. Zo ja, mooi dan kunnen we verder.
Als je op een externe hdd een kloon hebt gemaakt, dan vraagt Windows net voordat het proces voltooid wordt, of je ook een systeemschijf wil maken. Antwoord daarop "ja". Zorg ervoor dat een dvd / cd speler is aangesloten en stop een schijf in de drive. Windows backup zet nu de meest essentiële bestanden op die schijf zodat je die schijf kunt gebruiken op een machine waarin een lege hdd zit of een hdd waarvan Windows corrupt is geraakt. Die schijf zorgt ervoor dat je de kloon van die externe hdd kunt gaan plaatsen op de hdd van de 'dode' machine.
Zo'n systeemschijf heb je niet nodig als je beschikt over een 'echte' Microsoft Windows 7 installatieschijf. Die doet namelijk precies hetzelfde als de door Windows backup gemaakte systeemherstelschijf. Het is echter bij veel computerfabrikanten 'mode' om GEEN Windowsschijf meer met nieuwe machines mee te leveren, vandaar de mogelijkheid in Windows backup om toch 'iets' te maken waarmee een 'dode' machine tot leven kan worden gewekt.