Hdd naar hdd klonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heavenlyangel

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2004
Even een domme vraag:
mijn harde schijf staat op het punt om te overlijden :((SMART meldingen en reallocating secties), dus heb ik een nieuwe harde schijf gekocht. Ik heb al een .image gemaakt, en een recovery disk gemaakt.
Na heel veel googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat zolang de harde schijf het nog doet, de makkelijkste oplossing is om een kloon te maken, door de nieuwe harde schijf aan te sluiten op de computer, en dan gebruik maken van een programmaatje dat de harde schijf kloont.
Mijn keuze is gevallen op minitool.

Het enige waar ik me wat zorgen over maak, is dat wanneer ik op een stappenplan voor klonen zoek, ik alleen resultaten krijg over klonen van hdd naar ssd. Nu heb ik een hdd gekocht, en geen ssd. Is dat een probleem? En kan ik alsnog minitool gebruiken of heb ik een ander programma nodig?

Alvast bedankt voor je reactie!

Nee hoor, gaat prima met Minitool,
Wel aangeven dat de nieuwe schijf de bootschijf wordt.

Wordt opnieuw opgestart om het klonen af te maken, heb geduld.
Na uitzetten de schijf omwisselen en met de nieuwe booten.

Nee hoor, gaat prima met Minitool,
Wel aangeven dat de nieuwe schijf de bootschijf wordt.
Moet ik dat in minitool zelf aanvinken of ergens op de computer zelf?

Wat ik ook veel lees, is dat de schijf groter moet zijn dan de bestaande schijf? Ik heb 1TB en de nieuwe is ook 1TB. Staat nauwelijks iets op, dus een grotere was niet nodig.

En nog een vraag, zit er trouwens automatisch een aansluiting/kabel voor een nieuwe harde schijf (voor het klonen), of moet ik ook aparte kabels kopen om hem aan te kunnen sluiten?

Laatst bewerkt:
Je schrijft dat je al een image hebt van je C schijf. Waarom wil je dan nog gaan klonen / wat wil je daarmee (meer) bereiken dan wat de image voor je gaat doen?
Haal de oude eruit, stop de nieuwe erin, start op met de door jou gemaakte systeemdisk (aan het einde van het imagemakenproces gemaakt en heb je dat niet gedaan, dan gewoon de Microsoft 7 CD erin en daarmee booten) en zet de image terug.

Laatst bewerkt:
Moet ik dat in minitool zelf aanvinken of ergens op de computer zelf?

Wat ik ook veel lees, is dat de schijf groter moet zijn dan de bestaande schijf? Ik heb 1TB en de nieuwe is ook 1TB. Staat nauwelijks iets op, dus een grotere was niet nodig.

En nog een vraag, zit er trouwens automatisch een aansluiting/kabel voor een nieuwe harde schijf (voor het klonen), of moet ik ook aparte kabels kopen om hem aan te kunnen sluiten?

Bij retail schijven zit een sata kabel, bij bulk niet en je geeft het aan in Minitool over die bootschijf en de grootte kun je ook aan vinken dat die moet worden aangepast indien nodig.

@gast0225 ik hed het idee dat met klonen meer foolproof is dan de image terugzetten? Ik heb genoeg verstand om kleine dingen te doen, maar een harde schijf vervangen heb ik nog nooit gedaa, en het is een computer die ik nodig heb voor het werk, dus ik kan me niet veroorloven dat ik wat verpest:shocked: Ik meen te hebben gelezen dat wanneer je vanaf de systeemdisk nieuw installeerd, je moet instellen dat hij opstart vanaf de cd, en ik zou niet weten hoe dat gaat. En de image staat op een externe harde schijf, die moet dan ook aangesloten zijn neem ik aan?

Zijn bij de image ook alle instelling voor bestaande netwerken overgenomen etc?

Laatst bewerkt:
@lange pier ik heb een retail gekocht (nog niet geleverd, dus ik zit hier de hele tijd met gekruiste vingers dat hij nog een paar dagen volhoudt:evil:), dus dat zal dan met kabel zijn :)

Je brengt mij nu toch wel in verwarring. Stel je kloont, dan moet die nieuwe harde schijf toch ook in de computer terecht komen, of mis ik nu wat?

Welnu, als je eerst de oude eruit haalt en de nieuwe ervoor in de plek hangt en vervolgens in het bios de opstartvolgorde zodanig verandert dan de CD speler als 1e staat, dan ben je klaar.
Je boot met de gemaakte opstart CD of, als je die aan het eind van het imagemaakproces niet heb gemaakt, met de Windows 7 schijf. Je gaat vervolgens naar herstelopties en kiest daar voor het terugzetten van een eerder gemaakte kopie. Zorg dat de externe disk waaop de image staat, aangesloten is en voilá.

@gast0225 ik dacht dat de stappen die je voor het klonen moet nemen makkelijker/minder zijn dan via de opstart cd. Maar als ik zo lees lukt me dat ook nog wel. Het probleem is een beetje dat zodra je gaat googlen, je zoveel verschillende manieren leest, en wat er alles mis kan gaan, dat ik er een beetje tegenop aan het hikken was om het via de herstel cd te doen.
Jullie twee leggen het makkelijker uit dan alle artikelen die ik gevonden heb.
Enige vraag wat ik nog heb, is hoe ik in de bios de opstartvolgorde verander? Spreekt voor zich of....?

@lange pier ik heb een retail gekocht (nog niet geleverd, dus ik zit hier de hele tijd met gekruiste vingers dat hij nog een paar dagen volhoudt:evil:), dus dat zal dan met kabel zijn :)

Wat wil je nu?
Je hoeft alleen de oude schijf te wisselen met die waar de kloon op staat en klaar ben je na het klonen.

Hij hééft al een image en hij heeft nog géén kloon. Klonen is nu dus overbodig / nutteloos / extra werk geworden.

Hij mag blij zijn dat ie en image heeft uit een tijd dat de disk nog ok was...
De meesten die hier komen met vergelijkbare problemen.... hebben dat niet... ;)
Dus zet zoals anderen al schreven je image terug met het programma dat je daarvoor gebruikt hebt.
Zorg wel dat mogelijk data die je nog niet gebackupped had.... ... want als de oude schijf helemaal overlijdt... ben je dat stukje data kwijt.

aangezien ik in die zin niet genoeg verstand van computers heb, had ik beide manieren als optie genomen. Ik heb inderdaad geen kloon gemaakt, alleen een image op een externe harde schijf. Momenteel loopt de oude harde schijf nog (afgezien van de steeds vaker in beeld springende waarschuwingen en getik af en toe), dus ik probeer iedere avond na het werk een image te maken zolang dat nog gaat, zodat ik de meest actuele versie heb. De nieuwe harde schijf komt vrijdag, dus ik hoop dat hij tot die tijd volhoudt.
Enige wat ik graag nog zou willen weten is hoe ik in de bios de opstartvolgorde verander zodat hij vanaf de herstelcd opstart.

Let even niet op de Windwosversie waarover dit linkje spreekt, het gaat puur om het bios. Klik

Je schrijft dat je momenteel iedere dag een Image maakt. Weet je heel zeker dat je ook écht een image van C maakt? Het maken van image kan, afhankelijk van schijfgrootte, hdd soort en snelheid van de usb-poort, een forse tijd in beslag nemen, tot wel meer dan een uur (soms wel 2 uur). Hoe lang duurt dit bij jou? Reden dat ik het vraag is om zeker te weten dat je dus een image van je hele C maakt (gemaakt hebt) en niet alleen een backup van je bestanden, want daar heb je dus weinig aan v.w.b. het terugzetten van Windows en je overige op de hdd's staande programma's op een nieuwe schijf.

Met welk programma maak je de images?

Laatst bewerkt:
Ik maak een systeemkopie via windows backup op een externe hardee schijf, en dat duurt ongeveer 45 min tot een uur. Het is een 1tb schijf, maar er staat nauwelijks wat op, aangezien hij net een half jaar oud is, en eigenlijk alleen voor 1 programma gebruikt wordt. Wanneer hij klaar is met de kopie vraagt hij altijd of ik ook een systeemherstel schijf wil maken (waar ik altijd nee op antwoord omdat ik dat de eerste keer backuppen al gedaan heb).

Oké, perfect, dan hebben we het iig over hetzelfde en da's wel handig ;)
Die systeem(opstart)disk had je niet eens hoeven maken als je beschikt over een 'echte' Microsoft Windows 7 CD. Daarmee kun je ook opstarten (had je dus 1 leeg schijfje gescheeld ;) ) Enige nut dat die zelf gemaakte CD heeft, is om je computer 'aan de praat' te krijgen als de stroom erop komt en of je dat nu doet met die eigen gemaakte opstart CD of een zuivere Windows 7 CD, dat maakt niet uit. Wat NIET werkt is een systeem CD van je computerfabrikant, bijv. Acer, HP, DEll whatever. Dat is géén zuivere Windows 7 CD en daarmee kun je de systeembackup / image/ mirror NIET terug gaan zetten.

Jij beschikt nu over een systeembackup (mirror) én een opstartschijf die je de eerste keer aan het eind van het backupproces hebt gemaakt. Ik noem het liever geen backup want met de buildinsoftware van Windows kun je ook bestandsbackups maken en dat zou tot verwarring kunnen leiden. Wat jij hebt is dus een 'systeemkopie' en een opstartschijf, meer heb je niet nodig.

Plaats straks de nieuwe hdd en start op met de CD. Tijdens het opstarten 'vraagt' een wit regeltje op je scherm : "Druk op een willekeurige toets om vanaf CD te starten". Druk je geen toets in, dan word vanaf HDD gestart hetgeen in jouw geval tot een foutmelding gaat leiden want je nieuwe hdd is immers leeg.

Het image bestand dat je op die externe hdd hebt staan heet WindowsImageBackup.

1. Waarschuwing + 1. tip :

waarschuwing : iedere keer dat je op die externe hdd een image (systeemkopie) aanmaakt, wordt de vorige overschreven (realiseer je dit terdege!!!)

tip : je kunt wel degelijk meerdere images kwijt op één en dezelfde externe hdd. Dit doe je door de WindowsImageBackup simpelweg een andere naam te geven, bijv. de datum van maken (02-08-2016).
Maak je de dag erna een nieuwe image met Windows backup, dan blijft de image van 02-08-2016 onaangeroerd en na het voltooien van het proces, zal je zien dat er een nieuw bestand op de externe hdd is bijgekomen...... je raadt het al? Een bestand met de naam WindowsImageBackup. Hernoem dit bijv. naar 03-08-2016 en je hebt al 2 images van je C schijf. Zo kun je dus net zoveel images op 1 externe hdd plaatsen als de ruimte op die externe hdd toestaat.

Eén klein aandachtspuntje : als je ooit een image terug wil gaan zetten en je hebt er bijvoorbeeld 10 opstaan en allemaal hebben ze de naam van de datum van maken van de image, vergeet dan vooral niet om de image die je terug wil gaan zetten de naam:

WindowsImageBackup

te geven (even hernoemen dus). Vergeet je image die je terug wil gaan zetten te hernoemen, dan zal Windows de image niet herkennen / niet kunnen vinden en je doodleuk melden dat er geen image gevonden kan worden op je externe hdd., waar je dus een rolberoerte van zou kunnen krijgen, want je weet / ziet in de verkenner dat er mogelijk wel 10 images op die externe disk staan. :D

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de goede uitleg!
De externe harde schijf is onderverdeeld in 2 gedeeltes, genoemd ma, woe, vrij en di, do, dus heb ik altijd de nieuwste op het andere gedeelte staan.
Maakt de nieuwe harde schijf zichzelf bootable doordat WindowsImageBackup erop staat of moet ik daar nog iets speciaals doen?

De nieuwe harde schijf 'maakt' zichzelf niet bootable. Die blijft leeg totdat je de gemaakte Image erop hebt (terug)gezet. Daarna gedraagt de splinternieuwe hdd zich alsof het je oude hdd was.

Super! Bedankt iedereen voor de hulp. Hopelijk gaat alles goed vrijdag, en hoef ik jullie niet weer lastig te vallen ;)

Als je de nieuwe hdd op exact dezelfde wijze aansluit als de oude nu is aangesloten, dan kan er eigenlijk niets misgaan. Denk aan kortsluiting voordat je met je vingers de 'kast' ingaat.
Enne PAS OP ! Laat de SATA stekker op het moederbord vastzitten als je de hdd wisselt. Er zijn moederborden die 'kritisch' zijn op 'welke' SATA poort de bootschijf wordt aangesloten (Ik heb ooit een ASUS plankje gehad die daar dus een punt van maakte) Kort gezegd : trek alleen de stekker uit de oude hdd als je wisselt en laat het andere eind lekker vaszitten op het moederbord, dan weet je zeker dat je niet een 'verkeerde' satapoort 'neemt' als je de nieuwe aansluit.

Er schoot mij zojuist nog een kleingeitje te binnen. Er is één grote valkuil (van 1 kilometer bij 1 kilometer.................) in Windows 7 of oudere versies v.w.b. het terugzetten van een image en ZEKER als het een nog niet zo heel oude computer betreft die naast usb 2 ook usb 3 poorten heeft.

Geen idee of de externe schijf waarop de image staat een usb 3.0 aansluiting heeft en je de image gemaakt hebt door de schijf aan te sluiten op een usb 3.0 poort toen je de image maakte? Da's allemaal niet zo spannend MAAR :
als je vrijdag de image terug wil gaan zetten dan MOET je de externe schijf op een USB 2.0 poort aansluiten en NIET op een usb 3.0 poort.

De reden is even simpel als dat 'ie bij mensen die voor het eerst een image terug willen gaan zetten 'paniek' oplevert:

Windows 7 heeft 'van huis uit' geen USB 3.0 ondersteuning, die komt pas als Windows 7 erop staat en je gaat updaten. Dit betekent dat wanneer je met een opstartschijf (de zelf gemaakte) óf met een officiële Microsoft Win 7 DVD de machine opstart, terwijl de externe schijf op een usb 3.0 poort is aangesloten en je naar het scherm zou willen gaan waar je de image op ziet om deze terug te gaan zetten, je daar niet eens komt............ Windows ZIET de externe aangesloten schijf niet en zal je melden dat er geen image gevonden kan worden.

No panic: sluit vooraf de externe schijf (al ondersteunt die externe hdd wél usb 3.0) gewoon op een usb 2.0 poort aan van je computer, dan is er geen probleem en wordt de schijf en de daarop staande image gevonden.

Probeer het voor de grap maar eens uit en sluit de externe hdd aan op een usb 3.0 poort en boot met de opstartschijf. Je zal zien dat de externe disk (en dus ook de image) NIET gevonden kan / kunnen worden. Je maakt er niets kapot mee, het is alleen leuk (nou ja, leuk.......... ;) ) om te ervaren dat Windows geen image vindt, terwijl jij toch verrekte zeker weet dat die image op die externe hdd staat. Gevolg zou kunnen zijn dat je mij / ons hier een beetje vervloekt.......... ;) :D

Ruk de stekker uit de usb 3.0 poort (je hoeft niet opnieuw te booten) en stop 'm in een usb 2.0 poort en je zal zien dat de externe schijf (en dus ook de daarop staande image) wél gevonden worden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan