HELP! disk boot failure

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mitsie007

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2006
Berichten
276
Hallo ik hoop dat iemand mij kan helpen want deze keer heb ik de computer echt stuk gemaakt. :(

Ik heb de computer gerepareerd en dat leek goed te zijn, niet dus. Vervolgens heb ik XP er opnieuw opgezet wat goed ging. Maar helaas. Ik blijf tijdens het opstarten het scherm 'DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER' zien. Ik heb het BIOS weer terug veranderd zodat hij niet meer opstart via cd.
Iedere keer zoe ik de cd er weer in als ik deze fout zie en ik druk op enter maar er gebeurt niets. hij blijft maar vragen om de cd!

Heb ik hem nu echt kapot gemaakt? Of heeft iemand nog een idee????

Alvast bedankt!
 
Eerst even voor alle zekerheid:

- bios setting aangepast en ook bewaard met F10?
- toevallig geen andere cd in de cdrom-drive?
- geen diskette in het diskette-station?

Hoe staat de bootvolgorde nu in de bios, kijk dat even na en laat dat eerst even weten!
 
ik heb nog een oudere Pc dus ik hoop dat je het snapt.:D

De bootvolgorde is A-C-SCSI. Zo stond hij voordat ik hem veranderde en zo heb ik hem weer teruggezet. Ik heb hem ook gesaved.

Er zit niets in het cd-rom station en er zit ook geen diskette in de computer.
 
Heeft de PC wel a eerder op Windows XP gedraaid??? Geef eens wat specificaties.

Een laat voor de grap de bootvolgorde in de bios eens beginnen met C.
 
oke dit heb ik net geprobeerd.

- C-A-SCSI
- C-CDROM-A
- C ONLY
- SCSI-A-C
- SCSI-C-A

Deze werkte allemaal niet.
vervolgens heb ik 'load bios defaults' en 'load setup defaults' angeklikt. Helaas dit werkt ook allemaal niet.

Dit was een computer voor '98, maar er heeft ook XP opgestaan, voordat ik heb ging repareren. Het is een tweedehands computer en sinds ik hem heb heeft hij steeds aangegeven dat hij een probleem had met boot.ini.
 
Heb je, voordat je XP installeerde, de partities eerst verwijderd, opnieuw aangemaakt en de harddsk geformatteerd?
 
ja ik heb de partities verwijderd e.d precies zoals jij het beschrijft. ik heb al wat ervaring met XP eropnieuw opzetten. Onze andere pc crasht namelijk heel vaak.

Het is gewoon stom en niet eerlijk! :confused:
 
ik heb ffen gedaan wat wanderer zei.

je hooft toch alleen floppy OF cd? Ik had alleen cd...:)
Ik heb de cd opgestart en krijg 10 keuzes in het spaans of duits. Geen idee. Ik heb gewoon 1 aangeklikt. en op F8 heb ik windows normaal opstarten.

Hij doet het niet en geeft aan:
- Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem.
- Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware.
 
De bestanden voor zowel CD als Floppy zijn dezelfde.

Staat XP op de 1e partitie van de 1e schijf?
 
ja dus dan moet ik 1 aanklikken dus dan heb ik het goed gedaan toch!!! :eek:
 
ja dus dan moet ik 1 aanklikken dus dan heb ik het goed gedaan toch!!!
Ja,dat heb je goed gedaan.

Je hebt nogal zitten wisselen met de bootvolgorde in het bios,dus kijk dat nog even na.

Als je de CD gebruikt,zorg er dan voor dat die dan ook als 1e boot staat.

Probeer het ook eens mer de floppy bestanden en zet dan A als 1e boot.
DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
hij blijft maar vragen om de cd
Nog even iets over je laatste opm.hier.De "SYSTEM DISK" is volgens mij niet persé de installatie CD,maar een disk waar de besturing,of op z'n minst de opstartbestanden,op staan.Dus dat kan een Floppy,CDRom of de hardeschijf zijn.Correct me if i'm wrong.
 
ja klopt wel.

Ik ga nu nog een keer proberen windows erop te zetten alleen met een andere cd. misschien helpt het misschien niet. Ik weet het niet meer
 
nee floppy doet er ook niets op.

ik heb net windows XP er opnieuw opgezet: niets. Vervolgens gerapareerd: niets. Toen geprobeerd met het floppy: niets

Even.... ik had, toen ik deze computer kreeg xp erop staan, maar ik heb hem gerepareerd met een ander cd. Is dat soms het probleem?
 
Even.... ik had, toen ik deze computer kreeg xp erop staan, maar ik heb hem gerepareerd met een ander cd. Is dat soms het probleem?
Nee,dat maakt niets uit en uiteindelijk heb je een geheel nieuwe installatie er op gezet.

Ga eens naar de herstelconsole en draai CHKDSK,om eventuele fouten op de schijf te repareren.

http://www.microsoft.com/technet/pr...ab9-a5e7-4de9-907a-0f172b5a6a4e.mspx?mfr=true

Geef,voordat je CHKDSK draait even het commando "map" zonder de aanh. tekens en noteer wat er te zien staat.
 
map:

c: NTFS 19086MB \Device\harddisk0\partition1
a: \Device\floppy0
d: \Device\cdrom0
e: \Device\cdrom0

Als je nu CHKDSK typt, moet je er toch ook /f achter zetten? Tenminste dat las ik om de fouten te verwijderen....
 
Als je nu CHKDSK typt, moet je er toch ook /f achter zetten? Tenminste dat las ik om de fouten te verwijderen....
Juist en ik heb de site vermeld voor verdere uitleg hieromtrent.

Gezien de vermeldingen na "MAP",heb je 1 schijf met daarop 1 partitie,dus de 1e keuze van het fix bestand is goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan