Help, groen lampje achterop knippert!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

hermymol

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Hallo allemaal, we zijn 5 dagen weggeweest en omdat er onweer was voorspeld hebben we alle stekkers uit de stopkontakten gehaald. Vandaag zijn we weer gekomen en we willen de computer aanzetten, maar er gebeurt niets!!! Er knippert alleen een groen lampje op de achterkant!
Wie weet wat dit betekend en wat we eraan moeten doen (we hebben niet zo heel veel verstand van computers)
Alvast bedankt voor je reaktie!!

stekker in het stopcontact doen? :D:evil:

1. Is het stopcontact niet kapot?
2. achter je pc op de plek waar de voedingskabel de pc in gaat, daar zit in het algemeen een aan/uit-knop: Staat deze aan?
3. je hoort totaal niets als je de aan-knop aan de voorkant in drukt?
Open dan de kast: als het goed is brand er ergens op het moederbord (dat is de grote plaat die je in de computer ziet, als je de afdekplaat eraf geschroeft hebt) een lampje: Een teken dat de voeding wel iets van stroom afgeeft.

Hierna wordt het wat ingewikkelder, dus probeer eerst dit maar (wellicht ben ik nog wel wat simpels vergeten hoor)

stekker in het stopcontact doen? :D:evil:

1. Is het stopcontact niet kapot?
2. achter je pc op de plek waar de voedingskabel de pc in gaat, daar zit in het algemeen een aan/uit-knop: Staat deze aan?
3. je hoort totaal niets als je de aan-knop aan de voorkant in drukt?
Open dan de kast: als het goed is brand er ergens op het moederbord (dat is de grote plaat die je in de computer ziet, als je de afdekplaat eraf geschroeft hebt) een lampje: Een teken dat de voeding wel iets van stroom afgeeft.

Hierna wordt het wat ingewikkelder, dus probeer eerst dit maar (wellicht ben ik nog wel wat simpels vergeten hoor)

oke, we zullen optie 3 proberen, maar wat als er inderdaad binnenin een lampje brandt?

Ik weet het niet.
Er zijn wel dingen die je kan doen, maar ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen.

Ik ben bang dat de voeding kapot is. Maar ja: dat weet ik niet zeker.
Ik weet wel dat een voeding, als deze kapot gaat, vaker kapot gaat na een periode van rust.
Als je de kast straks toch open hebt: kijk eens wat er op de voeding staat
(er staat een merk op en het aantal Watt (plus nog veel meer wat minder belangrijke informatie).

Controleer verder, na eerst jezelf te hebben ontladen door even een (ongeverfde) verwarmingsbuis aan te raken (letop: geen wolle trui of iets dergelijks aan hebben), of alle kabels die uit de voeding komen goed vast zitten.
Niet alle kabels zullen aangesloten zitten, maar degene die erin zitten die moeten wel goed vast zitten. (ik kan me niet voorstellen dat kabels vanzelf los gaan zitten tijdens vakantie......).

Druk nu weer de aanknop in en kijk of je nu fysiek iets ziet gebeuren: een ventilatortje die gaat draaien ofzo.

had ik trouwens gewaarschuwd dat je wel even de stroomkabel uit de pc moet halen, voor je echt aan de kabels gaat zitten?

(openschroeven maakt niet uit hoor)

door voorzichtig met stofzuigers (geen metalen zuigmond in de pc... bij plastic gewoon voorzichtig doen) Gevaar op statische electriciteit.

Geschakelde elektronische voedingen zoals die in de PC zitten zijn vrij gevoelig aan uit en aan zetten.... In principe staat dat ding 24/7 onder spanning (en op temperatuur) en kan een verlofperiode van vijf dagen fatale gevolgen hebben zeker bij oudere/goedkopere voedingen. Indien er niets oplicht in de kast, er geen fans draaien.... Ken je iemand met een voltmetertje, effe de spanningen van de voeding checken ??? Meten is weten:thumb:

De stekker aan de kant van de PC ??? zit die diep genoeg, een ander snoer proberen, ander stopcontact....

Laatst bewerkt:
Geschakelde elektronische voedingen zoals die in de PC zitten zijn vrij gevoelig aan uit en aan zetten.... In principe staat dat ding 24/7 onder spanning (en op temperatuur) en kan een verlofperiode van vijf dagen fatale gevolgen hebben zeker bij oudere/goedkopere voedingen. Indien er niets oplicht in de kast, er geen fans draaien.... Ken je iemand met een voltmetertje, effe de spanningen van de voeding checken ??? Meten is weten:thumb:

nou moeten we even vragen, wij hebben die niet
en waar zit die voeding? we hebben nu de kast open en de stofzuiger erbij

Waar het stroom snoer de PC binnenkomt, dat metalen kastje is de voeding. Daar staat achteraan waarschijnlijk een klein schakelaartje op. Voelt de voeding warm aan ???

Waar het stroom snoer de PC binnenkomt, dat metalen kastje is de voeding. Daar staat achteraan waarschijnlijk een klein schakelaartje op. Voelt de voeding warm aan ???

we zullen even kijken of we erbij kunnen
dat metalen kastje voelt in ieder geval niet warm aan
dat groene lampje wat knippert zit trouwens ook in dat metale kastje

Laatst bewerkt:
we zullen even kijken of we erbij kunnen
dat metalen kastje voelt in ieder geval niet warm aan
dat groene lampje wat knippert zit trouwens ook in dat metale kastje

Oeps ik vrees dat de voeding niet meer opstart.. hoor je een zacht klickend geluid in dat kastje ??? Typisch voor een defecte geschakelde voeding.... Het knipperende lampje is waarschijnlijk de weergave van de power (een veiligheid die aangeeft dat de PC onder spanning staat) , zou in principe moeten blijven branden indien de stekker in het stopcontact zit. Indien zo'n voeding niet start geeft dat een knipperend effect. 'k hoop dat ik ernaast zit

denk dat hal gelijk heeft.
Zoals ik heb gezegd kan je het vinden op het stickertje op de voeding.

Daar staat het merk en hoeveel wat.

GameXstream_600W_chart.jpg

Zoiets denk ik, maar dan veel simpeler.

en dit is een voeding met sticker erop:

l_03020028.jpg

Laatst bewerkt:
Oeps ik vrees dat de voeding niet meer opstart.. hoor je een zacht klickend geluid in dat kastje ??? Typisch voor een defecte geschakelde voeding.... Het knipperende lampje is waarschijnlijk de weergave van de power (een veiligheid die aangeeft dat de PC onder spanning staat) , zou in principe moeten blijven branden indien de stekker in het stopcontact zit. Indien zo'n voeding niet start geeft dat een knipperend effect. 'k hoop dat ik ernaast zit

als je er niet naast zit en de voeding is kapot, kan deze worden vervangen en zo ja, enig idee wat dit kost?

als je er niet naast zit en de voeding is kapot, kan deze worden vervangen en zo ja, enig idee wat dit kost?
als het alleen de voeding is kan het vervangen worden.
ik kan nu nog geen advies geven: Ik denk dat het niet een al te zware voeding is.
Die zijn zo duur niet. (paar tientjes)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan