Help! Netwerkvraag. Wie heeft de gouden tip?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gkesler

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2000
Ik heb 2 computers (1 slaapkamerpc en 1 woonkamerpc) met Win XP verbonden in een netwerk. Het probleem is sinds enige tijd dat beide computers elkaar wel kunnen zien als ik tenminste de slaapkamer- pc met zoeken probeer te vinden. Echter ik kan de slaapkamerpc niet "binnenkomen" vanaf de woonkamerpc. Ik krijg telkens de melding dat de door mij benaderde pc niet toegankelijk is en dat ik mogelijk niet de juiste machtigingen heb. Ik moet contact opnemen met de beheerder van de server om te weten of ik toegangsrechten heb. De woonkamerpc is vanaf de slaapkamerpc wel goed te bereiken.
Volgens mij is alles goed ingesteld: alle schijven zijn gedeeld en ook de benodigde clients en protocollen zijn ingesteld. Ook heb ik alle clients en protocollen op de slaapkamerpc al verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Het punt is dat het netwerk altijd prima heeft gewerkt maar opeens (?) niet meer. De pc's kunnen elkaar dus wel zien dmv een zoekopdracht en vanaf de andere pc op de ene binnenkomen is dus ook geen probleem. Wat zie ik over het hoofd? Wie heeft de gouden tip?
Alvast bedankt!

gkesler

Firewall van XP wel uitstaan?

De slaapkamerpc is uitgerust met de firewall van XP en staat ook aan.

Het in- en uitschakelen van de firewall helpt niet! Eerder heb ik al de firewall van McAfee verwijderd en verruilt voor deze maar ik had beter kunnen weten: de firewall is volgens mij niet de oorzaak want voorheen heb ik ook nooit problemen gehad met een ingeschakelde firewall.
De huiskamerpc is ook uitgerust met een firewall en levert geen probleem op!
Nee, het probleem is dat de pc beneden wel de pc boven ziet maar blijkbaar geen rechten heeft om de de pc boven te benaderen.

Laatst bewerkt:
Probeer eens de volgende truck:

Start / Uitvoeren / CMD [Enter]
ipconfig [enter]
Controleer of de betreffende pc een ip nummer krijgt wat NIET met 169..... begint.
192.x.x.x of 10.x.x.x is prima.
Herhaal dit op alle pc's. Ze MOETEN allemaal een ander (uniek) ip nummer hebben.

Start / Configuratiescherm / systeem / Netwerk identificatie / Eigenschappen.
Controleer of beide machines in dezelfde werkgroep staan (niet verplicht, wel handig)

Start / uitvoeren / control userpasswords2
Vinkje plaatsen (halen we later eventueel weg)
Controleer of beide machines een verschillende computernaam hebben. (wel verplicht)

Voeg in beide machines beide gebruikersnamen toe, met of zonder password.
Start / uitvoeren / control userpasswords2
geavanceerd / nogmaals geavanceerd / Gebruikers / Dubbelklik op de 1e gebruiker.
Plaats een vinkje bij "Wachtwoord verloopt nooit".
Eventueel naar wens andere vinkjes plaasten.
Herhaal dit voor elke gebruiker en op alle pc's.

Terug naar hoofdscherm (Start / uitvoeren / control userpasswords2).
ALs je niet een password wilt typen tijdens het opstarten, haal dan het vinkje weg.
Toepassen.
Let op: Windows vraagt nu welke gebruiker er voortaan moet aanmelden met of zonder password!! Controleer of de juiste naam ingevuld staat !

Start alle pc's opnieuw op, en kijk of het netwerk goed functioneerd.

Laatst bewerkt:
OK, bedankt voor de uitvoerige uitleg! Ik ga hier de komende dagen mee aan de slag en laat weten hoe het verder gaat! Alvast bedankt!

gkesler

Ik heb ook nog even bij de huiskamercomputer gekeken of er foutmeldingen zijn gemeld en dit kon ik vinden:

"De masterbrowser heeft een servermelding ontvangen van computer CP102920-B die meent de masterbrowser voor het domein te zijn op transport NetBT_Tcpip_{0A391C7C-5721-474 . De masterbrowser wordt gestopt of er wordt een verkiezing afgedwongen. "

Mijn huiskamerpc is CP102920-A en de slaapkamerpc (dus degene waar we geen toegang in krijgen) is CP102920-B.

Ook de slaapkamerpc geeft meerdere foutmeldingen:

MRxSmb De masterbrowser heeft een servermelding ontvangen van computer CP102920-A die meent de masterbrowser voor het domein te zijn op transport NetBT_Tcpip_{8298C0C5-31D1-4FE . De masterbrowser wordt gestopt of er wordt een verkiezing afgedwongen.

En deze:

Dhcp De IP-adreslease 192.168.100.11 voor de netwerkkaart met netwerkadres 000C7606687F is geweigerd door de DHCP-server 192.168.100.1. De DHCP-server heeft een DHCPNACK-bericht gezonden

Laatst bewerkt:
Hoe zijn de computers eigenlijk met elkaar verbonden.
ik zie dat je een @home aansluiting hebt.

Heb je nog iets aan bijgaand document? (bijlage)

Laatst bewerkt:
De computers zijn d.m.v. een hub met elkaar verbonden en hebben ieder een eigen account en ip-adres van @Home. Ik heb nog een "oud" abonnement waarin meerdere accounts werden uitgegeven. Het netwerk heeft altijd goed gewerkt op deze manier.

Ook heb ik vandaag de computernamen verwisseld: de slaapkamerpc kreeg de computernaam van de pc beneden en omgedraaid. Helaas zonder resultaat: de slaapkamerpc wordt wel gezien maar weigert verder elke toegang.
Ook de test zoals omschreven door Paul-RT hebben geen resultaat opgeleverd: er is dus een netwerk van 2 pc's waarvan 1 pc geen toegang verleent maar dit wel altijd heeft gedaan tot voor enige tijd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan