Herinstallatie van Windows 7 home premium via backup DVD's Boot menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Vervloet

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2008
Om mijn boot menu te starten moet ik tijdens het opstarten van Windows F12 indrukken. In het menu selecteer ik dan het DVD-station gevolgd door enter om vanaf dit station op te starten tijdens de herinstallatie van Windows. Wil ik tijdens die installatie de PC opnieuw opstarten vanaf het DVD-station dan lukt dat niet meer omdat in het boot menu opnieuw automatisch P1 is geselecteerd en niet meer het DVD-station?Hoe krijg ik het DVD-station op plaats p1 totdat mijn herinstallatie is voltooid en ik het opnieuw wil wijzigen?
Graag een antwoord,

Met vriendelijke groeten,

Robert Vervloet

Hiervoor zul je in je BIOS de bootorder moeten aanpassen.

Wat pimnl zegt. Overigens hoef je na de eerste keer van de dvd opgestart te hebben en je de installatie in gang hebt gezet, niet meer vanaf de dvd te starten.

hoe doe je dat pimml? ik heb nog nooit iets gewijzigd in het bios. Kipje ook jou antwoord is nuttig voor mij

wacht even: zijn het echt herstel-dvd's of is het gewoon een Windows-dvd? In het eerste geval kan het wel nodig zijn dat je wederom vanaf de dvd opstart, bij een normale Windows-installatie niet.

Om de boot-volgorde te veranderen: benader je BIOS middels de F2 of DEL toets (verschilt per pc, tijdens opstarten herhaaldelijk indrukken net zoals je met F12 zou doen). In de BIOS moet je dan iets van boot sequence zoeken, deze aanpassen en de instellingen opslaan.

Dag mede leden,
Ik wil de herinstallatie opnieuw uitvoeren door de eerste van drie herinstallatie-DVD in het DVD-station te plaatsen en de computer opnieuw op te starten om de herinstallatie te beginnen. Helaas doordat de eerste herinstallatie mislukte start de computer niet meer opnieuw op. Hoe moet ik dat oplossen ?Hoe moet ik die tweede herinstallatie beginnen ?

Groetjes

Robert Vervloet

Je geeft zelf in je eerste post aan dat je door op F12 te drukken het bootmenu kunt starten en de DVD kiezen. Ook al gaat de eerste herinstallatie mis, dan nog moet je met die procedure vanaf DVD kunnen starten en de herinstallatie opnieuw starten. Je geeft verder erg weinig informatie over wat er precies gebeurt, dus dat is lastig om aan te geven wat je precies fout doet. Je hoeft de BIOS niet aan te passen als je via het bootmenu kunt kiezen.

Binary , bedankt voor uw antwoord. Vanaf DVD opstarten is geen probleem; de computer opnieuw opstarten lukt niet, in plaats van opnieuw op te starten verschijnt de boodschap: "Reboot and Select proper Boot device or insert Boot Media in selcted Boot device and press a key".Deze boodschap verschijnt telkens ik de computer opnieuw wil opstarten ?Daarom wil ik de herinstallatie opnieuw uitvoeren. Wanneer is die boodschap voor de eerste maal verschenen? Op het einde van de eerste herinstallatie als de computer vroeg om opnieuw op te starten.
groeten,

Robert Vervloet

Ja, dat lijkt me toch geen probleem? Je hebt tijdens de eerste poging tot herinstallatie dus de bootsector om zeep gebracht en dus wil de PC niet meer van de HDD opstarten. Dat zou geen probleem moeten zijn als je vanaf DVD kunt opstarten, want dan kun je toch gewoon Windows opnieuw installeren? Wat is daarbij dan het probleem? De Windows installer zal je harde schijf weer opstartbaar moeten maken en daarna moet alles weer in orde komen.
Zou dus wel handig zijn als je de installatie vanaf DVD start en gewoon de procedure volgt. Als er daarna iets niet goed gaat, dan graag een duidelijke omschrijving wat je gedaan hebt en waar het eventueel fout gaat.

PS: Het is de bedoeling om maar één keer vanaf die DVD te starten, na de eerste installatie herstarten en gewoon afwachten tot Windows zijn werkt heeft gedaan.

Laatst bewerkt:
Binary, de herinstallatie is mislukt. Dit werd al duidelijk bij de eerste heropstart van de computer, toen verscheen de vorige boodschap: "Reboot and Select proper boot device or insert Boot Media enz... zie hier voor " Ik heb de installatie als volgt verder afgewerkt: Ctrl+ Alt+Del dan F12 HDD als opstart item selecteren, enter Windows start op en gaat verder met de installatie? Daar bij heb ik in het Bios enkele aanpassingen uitgevoerd waarna ik volgende melding kreeg:" Boot MRG is missing Press Ctrl+Alt+del to . Crtl+I to enter cofiguration utillietys ( dit verschijnt maar even op het scherm)"Ik hoop dat U mij toch kunt helpen. Mijn PC bevat ook een SSD van 120GB waarop eventueel het besturingsysteem kan worden geïnstalleerd. Hoe moet ge dat doen ?

Ja, dat verklaart wel iets. Waarom vertel je dat dan niet direct in het begin? Als je bedoeling is om niet op de SSD te installeren, dan is het misschien een optie om die dan even los te koppelen. Best mogelijk dat je installatie al op de SSD terecht is gekomen. Op afstand is dat zo niet na te gaan, dus probeer de situatie te vereenvoudigen.
Wat kun je instellen in die Configuration Utility? Heb je er misschien een RAID in zitten?

Het volgende is ingesteld :Disk Volume information- Raid Volumes: none defined-Physical Devices:
-Port device Model Serial#
0 Samsung SSD840 111.7GB NON-RAID DISK
1WDC WD2oEAX-22P WD 1.8TB NON-RAID DISK (dit is de harde schijf waarop alles is geïnstalleerd)Die SSD loskoppelen zie ik niet zitten. Ik hoop dat ge met deze informatie iets wijzer wordt. Bij de installatie kon ik de SSD niet gebruiken omdat het systeem telkens zei dat er onvoldoende ruimte beschikbaar was? (SSD 120GB effectief 111.7GB) Daarom Heb ik er niet vroeger over geschreven.

Windows zal bij het installeren de bootsector schrijven op het Primary Boot Device. En als je vervolgens probeert op te starten van die andere HDD dan krijg je een melding zoals je die hierboven aangaf: Reboot and select proper boot device. Ik vermoed dus dat je boot sequence niet goed staat ingesteld. Nou kun je met F12 (als het goed is) ook die andere HDD kiezen, dus dan zou je het handmatig kunnen testen.
Is mij nog niet duidelijk waarvoor die Configuration Utility voor is. Wat kun je daarmee instellen?

Binary,Ik heb dus twee harde schijven: 1 SSd en 2 één waarop alles is geïnstalleerd. Als ik via F12 de SSD selecteer verschijnt:" BOOTMRG is missing Press Ctrl+ Alt+ Del to restart, Doe ik dat dan verschijnt Acer opstartscherm daarna een fout (die ik hiervoor typte -zie gisteren 11:23),dan Reboot and select proper Boot device ? Selecteer ik de tweede HDD dan verschijnt juist het zelfde maar als ik dan via F12 de schijf selecteer enter druk, Dan start Windows op? Dus zonder F12 enter kan ik Windows niet op starten.

Het lijkt me dat je de bootsequence in de BIOS dient aan te passen, zodat die 2e HDD bovenaan het lijstje komt te staan. Je kunt het steeds met F12 blijven doen, maar BIOS aanpassen is op den duur toch wel gemakkelijker.

Die vraag is hierboven al aan de orde geweest, dus ik ging er vanuit dat je dat zelf al had uitgezocht....
Zo niet, dan moet je dat nazoeken in de handleiding van jouw moederbord. Daar zal vast in staan hoe je de bootsequence kunt aanpassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan