herkenning hd

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincent-lamers

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2004
Mijn Pentium 2 ofwel Intel434 MHz COMPUTER?(systeemherkenning) beschikt over een 20 GB harde schijf IDE dat vind ik te weinig dus heb ik een 80 gb schijf bijgekocht om deze als master te instaleren. De computer herkend deze schijf echter niet.
Na een belletje met de winkel zei men dat ik vermoedelijk de jumpers zo moet zetten dat ik hem op max. 32 gb heb staan. Dat ging 1 keer goed maar daarna herkende hij de schijf weer niet. Het is wel erg vervelend dat ik maar 32 gb van deze schijf zou kunnen gebruiken. Ik kan hem nog terugbrengen (zegt men mij telefonisch) of iets op een ssci aansluiting van 50 euro zetten zodat hij de 80gb schijf wel herkend?!
Ik heb ook iets gehoord over flashen wat dat dan ook zijn mag?, dat wil iemand mij voor 25 euro wel doen (leuk verdiend zou ik zeggen), kan ik dat zelf niet?

Klopt het trouwens ook dat er op de schijf staat dat er maar 62GB (sticker) beschikbaar is wat is er dan met die andere 18GB

Wat moet ik doen een ander schijf te bemachtigen als ze er nog zijn en hoe groot mag die dan zijn?
Of is er een manier om die nieuwe te herkennen?
Kan ik de grootste schijf het beste als master of slave monteren?
Mijn huidige schijf is verdeeld in een partitie van 5 en 20 GB. Ik heb ze beide gedefragmenteerd, maar er is zoveel bij en weer af gehaald dat er op die 5GB nog maar 900 MB over is om progamma's te instaleren, het deinstaleren van de programma's leverde namelijk maar 400 MB op. De noodzakelijk programma's zitten er nog op (XP, explorer outlook express, norton.LAN...). Mijn reden van de nieuwe schijf is dan ook voornamelijk om de te bewaren gegevens over te zetten en de huidig schijf (20GB) te formateren

Slapeloze nachten krijg je hiervan en opschieten ho maar:8-0:

Gewoon xp installe op de grote die hij aan geeft 20 van de 80 GB.Na de install naar config scherm gaan daar naar systeenbeheer gaan dan naar computerbeheer en dan naar schrijfbeheer en daar zie je dan je ongebruikte ruimte van je hd .
Nu kan je kiezen voor formateren en ruimte gebruiken als nieuwe partitie.
Werkt perfect.
heb al tig hd's zo bewerkt die eerst niet helemaal werden herkent in de juiste grote .

voor alle duidelijkheid de nieuwe harde schijf van 80 GB wordt niet herkend door mijn systeem

EN HEB IK WEL DE GOEDE SCHIJF GEKOCHT ALS ER OP DE STIKKER 61,9 gb STAAT

Vincent

Laatst bewerkt:
Helaas vertel je niet welk merk de schijf is. Als je bv een Maxtor hebt, dan kun je MAXBLAST gebruiken om de hele schijf te laten herkennen: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm

Om te bekijken of de schijf inderdaad wel 80 GB is moet je het type ook even opgeven, dan kunnen we dat op internet opzoeken. Het verschil tussen de echte en de winkel-GB's is 7.3%, dus een 80 GB schijf is in werkelijkheid 74 GB.

informatie

Mijn moederbord (boekje) heeft de volgende gegevens
VA6 Via apollo pro 133 chipsett
een built in Ultra ATA/66 function
Intel celeron processor
kloksnelheid 434 Mhz

De volgende site heb ik gevonden op internet, en dat is volgens mij ook mijn moederbord, maar daar kom ik niet verder mee

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=va6&page=1

harde schijf is van ExcelStor
www.excelstor.com
daar vind ik alleen bedrijfsinformatie
model J 680 Jupiter
7200 rpm
Men had mij een HD van 60 GB meegegeven deze is dus ondertussen omgewisseld voor 80 GB

Is dit slim om uit te voeren
http://www.esupport.com/biosagent/

verder zij er nog de volgende sites
http://www.driversplanet.com/biosUpdates.aspx?action=model&mfg=33

http://www.abit-usa.com/products/mb/bios.php?categories=1&model=97

welke kan, moet ik uitvoeren en hoe?

Ik heb in ieder geval
http://www.esupport.com/biosagent/ uitgevoerd hier kwamen de volgende gegevens uit

BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS id:12/20/1999-694A-686A-2A6LGA1BC-PG
OEM sign on:GREEN AGP/PCI/ISA SYSTEM
superI/O:VIA 686 rev 27 found at port 7h
chipset:VIA 82C691 rev 68

Dit zegt mij allemaal weinig maar misschien kan iemand hier iets mee?

Vincent

Laatst bewerkt:
Je hebt dus een ABIT moederboard, mogelijk dat je daar nog wat kan vinden: www.abit.com.tw

Je HDD wordt hier beschreven: http://www.excelstor.com/products/ganymede.htm
Maar veel info vind ik daar ook niet.

PS: Deze site staat de juiste BIOS voor jouw moederbord:
http://www.abit-usa.com/downloads/bios/bios_revision.php?categories=1&model=97
Voo zover ik kan beoordelen, natuurlijk. Het lijkt me waarschijnlijk dat de eerste BIOS update (Released Date: 2002-02-08) wel in staat zou kunnen zijn om die HDD te herkennen. Zeker weten kun je dat natuurlijk pas nadat je het geprobeerd hebt.

Laatst bewerkt:
hele pad?

Ik heb mijn BIOS gecontroleerd die staat op PG moet ik dan het hele pad doorlopen?
PG TN UQ UU XQ 3D EN DAN PAS 7L
of kan ik direct 7L uitvoeren ?

Vincent

Download en installeer gewoon de laatste versie (7L). Die bevat alle wijzigingen van vorige versies.

gelukkig

Dat scheelt al weer.

Alleen vind ik de uitleg van de handeling erg onduidelijk zie hiervoor onderstaande link

http://www.abit-usa.com/downloads/bioshelp.php

moet ik 4a of 4b aanhouden 5a of 5b

wat ik tot nu toe heb gedaan is 7L gedownload en flash en beide compleet op floppy gezet. Er zijn dan meer bestanden zichtbaar

als ik het programma rechtstreeks open zie ik even een zwart scherm (lijkt op scherm uit stap 4, maar dat is bijna direct weer weg, moet ik daar nog wat mee?

of kan ik nu direct naar stap 6 en dan opstarten met 7L?
daarna naar stap 7 award bios moet dat dan ook van de floppy (dat staat nergens vermeld?)

Bij stap 8 moet ik de jumper voor 1 minuut verzetten (die heb ik gevonden) weer terug zetten en dan pas weer de computer aanzetten, waarom niet tussentijds?

Ik moet daarna de settings weer goed zetten, dat is toch alleen de stand voor boot vanaf de floppy?

Moet ik nu eerst opnieuw opstarten of alles werkt?

En dan kijken of ik de nieuwe HDD kan aankoppelen

NB: Ik ondervind zonder dat ik nog maar iets gedaan heb nu het volgende probleem (ik heb dus mijn BIOS nog niet gewijzigden nog geen andere HD schijf gemonteerd)

Ik moet mij computer 4x aanzetten wil hij gewoon opstarten, (het lijkt alsof hij mijn huidige harde schijf ook niet meer direct herkend maar pas na 4x) hoe kan dat als ik nog niets gedaan heb?

Vincent

Laatst bewerkt:
Alles wat je moet doen is die bios update downloaden, in een mapje zetten, dubbelklikken. Er worden een 5-tal bestanden uitgepakt. Maak een bootable diskette en plaats die 5 uitgepakte bestanden op de diskette. Start hiermee op en type RUNME om de flash uit te voeren. Verder hoef je in principe niks te doen (je moet uiteraard wel opnieuw opstarten).

PS: Als je die ClearCMOS wilt uitvoeren, dan zou ik je aanraden om echt de instructies te volgen, dus echt niet opstarten terwijl de jumper op 2-3 staat. Je zou je moederbord er waarschijnlijk mee opblazen.

Laatst bewerkt:
hij doet het nog niet

Ik heb de computer geboot met de floppy 7L, daarna runme met de floppy er in, toen kwam ik in een scherm waarin de BIOS werd geupdated.
De enige optie was toen F2 of F10 exit. Ik heb F 10 ingedrukt, en de computer uitgeschakeld.
Toen heb ik CMOS voor 1 minuut verzet, en de computer weer opgestart. Maar opstarten lukt niet meer de harde schijf wordt niet gevonden?

De computer zegt dat ik de CPU veranderd heb ?, hoe moet die dan staan, hij stond op 233 Mhz default. Heb ik op 433 Mhz gezet klopt dit?

De bootsequence stond al op A,C,SCSI, dat lijkt me vreemd ik heb hem op C,A,SCSI gezet, klopt dit?

Hij gaat nog steeds niet aan?:confused:

Als je een 433 MHz processor op dat bord hebt zitten, dan zal dat wel kloppen. BootSequence makt niet uit, als je geen floppy in de A-drive hebt gedaan, dan pakt hij gewoon de volgende. Maar ook C, A ,SCSI is geen probleem.

Probeer die harde schijf eens in een andere PC als je daar de mogelijkheid voor hebt. Dan kun je in elk geval zekerstellen of hij in orde is. Je oude schijf wordt wel goed herkend? Of heb je alleen de nieuwe er in zitten? Worden de schijven apart of in combinatie niet herkend en heb je de jumpers goed staan?

Hij gaat nog steeds niet aan.... Wat gaat niet aan, toch wel de computer!? Start hij wel vanaf de oude HDD?

Dit antwoord typ ik op de PC van mijn vriendin.

Ik heb een 434 processor,

Ik heb in mijn eigen PC nog steeds mijn oude HDD met XP zitten, ik heb dus niets veranderd, hij zou dus gewoon op moeten starten zoals hij dat altijd heeft gedaan.

IK HEB NOG GEEN NIEUWE SCHIJF GEMONTEERD.

Als de computer dan na 4x uiteindelijk opstart, krijg ik een bericht dat heet:
CMOS checksum error....default settings loaded

ER STAAT WEL ONDER IN HET SCHERM 7L, DUS DAT HEEFT WEL GEWERKT.

De keus is dan F1 doorgaan of DEL voor BIOS (die had ik dus al veranderd), dus kies ik F1, waarna Windows XP opstart en ik er gewoon nog mee kan werken (XP, Internet explorer...), dus met de schijf is niets mis.

Wil ik de computer opnieuw opstarten, dan begint de ellende weer opnieuw!

Vincent

Misschien het BIOS batterijtje leeg? Daardoor zou steeds de standaard waarden worden geladen.
Foutmelding CMOS checksum error klinkt echter niet goed, geeft aan dat er iets niet goed zit in de BIOS. Begint er op te lijken dat je moederbord (daar zit de BIOS-chip op vast) bijna aan het eind van zijn latijn is. Zo lang het gaat kun je er mee werken, maar echt vertrouwenwekkend is het natuurlijk niet. Geld investeren in een nieuw moederboard lijkt me echter ook geen aantrekkelijke optie. Helaas.

Wat is daar vreemd aan? Vraag maar na aan de bezoekers van HelpMij hoe vaak dat gebeurt. Gisteren deed hij het nog, maar nu niet meer. Hoe kan dat nou? Tja, als het kapot kan, dan gaat het ook kapot.

Wat moeten mensen dan nog met een computer, wat moet je nu nog kopen om niet elke 2 jaar weer iets nieuws te moet aanschaffen. Een Apple?!

Pentium II van 2 jaar oud? Ik had een andere indruk, maar goed. Ik neem aan dat je het niet letterlijk bedoelt.
Overigens gaan volgens mij ook Apple computers net zo vaak kapot als de IBM-compatibles. Technisch gezien zit daar toch bijzonder weinig verschil tussen.

Mijn computer is 4 jaar, maar wil je een beetje bij blijven dan moet je bijna wel!

Lag het nu toch aan de batterij!? Ik heb al een paar keer opnieuw opgestart en hij doet het normaal!

Nu eens zien of ik de nieuwe HDD kan instaleren, ik had hem al bijna teruggebracht!

Tot nu toe ben ik best wel een beetje blij:)

NB ik weet niet of je al van me af bent

Moet ik om XP op de nieuwe masterschijf te instaleren de CD Rom erin doen en daarna booten op F? De CD-rom speler zit nu namelijk op E want ik neem aan dat hij opschuift als ik de nieuwe harde schijf erbij opzet?

En hoe zet ik de bestanden over als de nieuwe HDD inderdaad herkend wordt?
B.v. Norton Anti Virus, erg lastig om te instaleren als er al een oude versie opstaat dit ondervond ik namelijk met mijn huidige schijf toen ik een upgrade uitvoerde van '98 naar XP. Kan ik deze dan gewoon opnieuw instaleren omdat Norton niet op de nieuwe HDD staat of herkend hij dan de versie op de 'oude' schijf

Vincent

Laatst bewerkt:
Als je die nieuwe schijf op de Primary Master zet, dan wordt dat je C: partitie. Dus gewoon booten vanaf WinXP CDROM (heeft verder geen letter toegekend, gaat automatisch). Dan een partitie op de 1e schijf maken en daarop installeren.
Als je die oude installatie op je oude schijf wilt behouden, dan kan dat wel. Gebruik bijvoorbeeld Ghost om een disk-to-disk image te maken, waardoor je installatie volledig wordt overgezet naar de nieuwe schijf. Als je een nieuwe installatie gaat doen, dan wordt helemaal niks herkend, dus zou je alles nieuw moeten installeren. Als Norton moeilijk doen, dan kun je ook die schijf in de BIOS even uitschakelen, dan kan geen enkel programma iets zien op de oude schijf. Maar dat zou eigenlijk toch al niet moeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan