Opgelost Herstel SSD

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

jaap120

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2004
Op een oudere HP laptop met 256 GB SSD had ik enkele jaren Windows 10 en Ubuntu met succes in gebruik. Omdat ik de Windows eraf wil en Ubuntu niet wilde updaten naar 24.04 heb ik besloten Ubuntu 24.04 als enige besturingssysteem te installeren via een stick. Dat verliep en werkte prima tot dat ik de laptop opnieuw opstartte. Toen meldde een zwart scherm dat er geen besturingssysteem te vinden was. Na wat zoekwerk bleek dit een bekend euvel van HP-laptops. Omdat ook het BIOS niet bereikbaar was, koos ik daarom voor de andere optie, namelijk Windows 11 installeren met enkele aanpassingen vanwege de bekende zware eisen van W11. Echter de installatie bleef hangen op het Windows logo. Na wat zoekwerk was de mededeling dat de installatie alleen op een NTFS-ingedeelde schijf kon. Met GParted heb ik dat toen geregeld maar zag dat er stukjes lege partities zaten. Helaas blijkt de installatie van W11 nog steeds te blijven hangen en kan ik geen oplossing meer vinden. Ik vermoed dat de indeling van de SSD nu een rommeltjes is geworden. Is er een manier waarop ik de SSD weer goed kan krijgen zodat ik W11 of Ubuntu toch kan installeren? Of is een andere SSD nodig?

Wat ik in zo'n geval doe is de SSD inprikken op een andere (reserve) pc en daar dan met een tool als Easeus partition manager of zo iets de SSD aanpassen.

Via de installatie W11 USB in het setup menu in de geavanceerde schijf opties alle partities verwijderen en W11 de schijf zelf in laten delen.

Die USB stick was gemaakt met RUFUS met de nodige aanpassingen om hem op een niet geschikte PC te laten installeren?

@Lange Pier, ja dat klopt met Rufus en met enkele aanpassingen.
@allemaal Ik ga aan de slag met jullie tips, maar heb eerst nog wat andere dingen te doen. Ik kom er later op terug dus. Dank alvast voor het meedenken.

Inmiddels ben ik aan de slag:
@Senso. De door jou aangegeven MS-pagina geeft de standaard aanpak aan voor het installeren. Omdat dit een oudere laptop is loopt die aanpak vast op de controle op TPM 2.0 en Secure Boot, want die heeft deze laptop niet. Vandaar de aanpassingen waar Lange Pier over spreekt, zodat die controle ontweken wordt.
@Lange Pier. Deze optie was mij bekend maar ik wilde het nog even checken. Het punt is dat bij het opstarten de stick wel herkend wordt want het scherm wordt zwart met midden op het blauwe windows logo. En dan verandert er niets meer, ook niet na langer dan een half uur wachten. De setup is dan niet bereikbaar dus.
Dus is de optie van @srpchulp denk ik nu de enige kans op een oplossing. Ik ga kijken of me dat lukt, wordt vervolgd.

Helaas blijkt ook de suggestie van @srpchulp geen oplossing. Het viel me mee hoe lastig het uit te voeren was, overigens.
Heeft iemand andere voorstellen? Mijn dank alvast.

Ga het proberen Lange Pier, maar dat zal ergens de komende dagen zijn. Dank voor het meedenken!

Ik ben begonnen maar toch weer vastgelopen. Het lukte nu wel de installatie van W10 op te starten. Echter bij het controleren van de laptop meldde Setup dat de schijf een GPT-partitiestijl heeft en de installatie wordt afgebroken. Ik dacht dat ik dit al verbeterd had met die tijdelijke overplaatsing in de PC, dus niet. Met behulp van Diskpart (via de opdrachtprompt) geprobeerd de opdracht 'convert MBR' uit te laten voeren, maar helaas een foutmelding dat de aangegeven schijf niet geconverteerd kan worden. Met een verwijzing naar CD en DVD, waarop dit niet kan. Tsja, dan wordt het me toch teveel en heb een professional advies gevraagd. Nog geen reactie.

Indien de schijf maagdelijk leeg is kun je die melding niet krijgen.
UEFI wil een GPT indeling.
CSM of Legacy een MBR indeling.

Volgens de verkenner, EaseUs Partion Manager, Prompt e.d. is de schijf helemaal leeg. Maar ik vermoed dat ergens een verborgen partitie zit die problemen geeft. In GParded zag ik eerder kleine stukjes voor- en achter de 0-schijf, waarover ik geen informatie kon krijgen. Ik dacht de schijf ingesteld te hebben op Legacy (hoe kan ik dat controleren?). Is misschien met een nieuwe SSD het probleem op te lossen?

Ter aanvulling: de SSD is 256 GB, maar er wordt maar 238 GB vermeld als ik informatie over de schijf opvraag.

Er moeten geen lege stukjes zijn op een lege schijf, dus er zal inderdaad iets niet helemaal lekker zijn. Moet je in principe met GParted kunnen oplossen.

To format your Ubuntu hard disk for a Windows installation, you can follow these steps. Please note that this process will erase all data on the selected partition, so ensure you back up any important files before proceeding.

Steps to Format Ubuntu Hard Disk for Windows Installation

1. Backup Your Data:
    - Before you proceed, make sure to back up any important files on your Ubuntu system, as formatting will erase all data on the selected partition.
  2. Create a Windows Installation Media:
    - Download the Windows ISO file from the official Microsoft website.
    - Use a tool like Rufus (on Windows) or balenaEtcher (on Linux) to create a bootable USB drive with the Windows ISO.
  3. Boot from the Installation Media:
    - Insert the bootable USB drive into your computer.
    - Restart your computer and enter the BIOS/UEFI settings (usually by pressing F2, F10, DEL, or ESC during startup).
    - Change the boot order to boot from the USB drive first.
    - Save your changes and exit the BIOS/UEFI.
  4. Start Windows Installation:
    - Once you boot from the USB drive, you should see the Windows installation screen.
    - Select your language preferences and click "Next."
  5. Select "Install Now":
    - Click on "Install Now" to start the installation process.
  6. Choose the Installation Type:
    - When prompted, select "Custom: Install Windows only (advanced)."
  7. Format the Ubuntu Partition:
    - You will see a list of partitions on your hard disk.
    - Identify the Ubuntu partition(s) (they are usually formatted with EXT4 or similar).
    - Select the partition you want to format (be careful to choose the correct one) and click on "Delete" to remove it.
    - After deleting, you will see unallocated space. Select this unallocated space and click on "New" to create a new partition for Windows.
    - Format the new partition using the NTFS file system.
  8. Proceed with Installation:
    - Select the newly created NTFS partition and click "Next" to install Windows on it.
  9. Complete the Installation:
    - Follow the on-screen instructions to complete the Windows installation.
Important Notes:
  • UEFI vs. Legacy BIOS: Make sure to install Windows in the same mode (UEFI or Legacy) that your computer uses. If your Ubuntu installation was in UEFI mode, you should also install Windows in UEFI mode.
  • Dual Boot Considerations: If you plan on dual-booting with Ubuntu and Windows, consider leaving the Ubuntu partitions intact and installing Windows alongside it, which may require additional steps to manage boot loaders.
After installation, you will have Windows on your hard disk.

Goed nieuws! Inmiddels staat W10 op de laptop. De uiteindelijke oplossing bleek heel simpel door in GParted de partitie helemaal weg te gooien. Nu aan de slag met de Windows 11 aangepaste installatie, maar daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen. Dank voor al het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan