'het lint' in Office snel instellen ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

ervel

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2008
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over het lint in Office 2007.
Sinds kort werk ik op een nieuwe werkplek. Daar werk ik veel met word én met excel. Ik zet dan in 'het lint' steeds veel gebruikte opdrachten.

Omdat mijn PC bij het opstarten steeds de oorspronkelijke ingestelde instellingen laad, moet ik elke dag 'het lint' naar mijn wensen aanpassen wat vrij bewerkelijk is. De systeemberheerder van het bedrijf wil voor mij de instellingen niet standaard instellen.:mad: Ik vroeg mij daarom af of er in Office ergens een bestandje aangemaakt wordt met hierin de instellingen van 'het lint'. Dan zou ik dit bestandje elke morgen even kunnen overschrijven. Dat zou mij veel gemak opleveren.

Weet iemand of dit mogelijk is?:)

Groetjes en alvast bedankt,
Ervel.

Als ik het goed heb voor Word heb je dan een backup van "Normal.dot" nodig en voor Excel het volgende;
Standaardinstellingen vastleggen in Excel

In Word (!) zijn allerlei instellingen op te slaan door er Standaard instellingen van te maken. Dat komt omdat die instellingen dan worden opgeslagen in het bestand NORMAL.DOT en dat is het "basissjabloon" van Word, dus het bestand dat u opent als u een "nieuw document" opent. Hartstikke handig als u voortaan altijd bijvoorbeeld Arial 11 als lettertype wilt hebben of als u altijd de marges anders wilt hebben dan die 2,5 cm rondom, etc.
Maar Excel kent deze methode niet! Sjablonen in Excel hebben niet DOT als extensie, maar XLS. Maar er is dus niet zoiets als NORMAL.XLS. Als u dan toch bepaalde instellingen wilt veranderen en voortaan altijd wilt gebruiken, dan moet u een andere methode volgen:
Open een gewoon leeg Excel-bestand en pas op alle werkbladen de gewenste instellingen toe. Sla het bestand daarna op als sjabloon (XLT) met de naam MAP en doe dat nog een keer maar dan met de naam BLAD. U maakt op die manier in feite uw eigen MAP.XLT en BLAD.XLT. In Excel worden dit "opstartbestanden" genoemd. Zorg er tenslotte voor dat die 2 opstartbestanden in de map "XLStart" komen te staan (even zelf zoeken, want dat staat per Windows- c.q. Office-versie steeds ergens anders) en u bent klaar!

De plaats waar u die opstartbestanden neerzet, kunt u ook zelf bepalen. Dat kan in een bestaande map zijn of in een nieuwe map die u zelf aangemaakt hebt, bijvoorbeeld "C:\Mijn documenten\ExcelStart". U moet dan wel in Excel op de menubalk kiezen voor het item Extra, dan Opties en dan moet u op het tabblad Algemeen het pad en die map (dus bijvoorbeeld "C:\Mijn documenten\ExcelStart") invoeren bij "Alternatieve locatie opstartbestand".

Als u om een of andere reden dit niet voor elkaar krijgt, dan is het nog een optie om een leeg Excel-bestand te openen, op elk blad de gewenste instellingen door te voeren en het bestand vervolgens als sjabloon (XLT) op te slaan onder een eigen naam, bijvoorbeeld MIJNEXCEL.XLT. Als u nu een snelkoppeling maakt op uw bureaublad naar dat sjabloon, dan kunt u daarmee Excel starten met uw eigen instellingen!
Bron;
http://www.looc.nl/tips-excel2.html

Helaas werkt bovenstaande methode niet.
In Word maak je wel de standaardinstelling voor een pagina op deze manier, maar het lint wordt zo helemaal niet veranderd,
In Excel krijg ik ook geen lint te zien als ik in het mapje XLStart mijn gemaakt sjablonen zet.
Jammer,

Probleem nog niet opgelost. :(
Misschien komt hier later nog een oplossing voor !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan