• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe een Workbook beveilingen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter kaan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kaan

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Ik heb een Excel bestand verschillende tabs, ik wil dit bestand gaan beveiligen zodat niemand anders dan ik dat kan aanpassen.

Waar ik op zoek naar ben is het volgende!

Ik wil alle taps eigenlijk de hele worbook beveiligingen met 1 paswoord, zodat alleen ik dat verder kan verwerken.
Het zal erg handig zijn als ik slechts met 1 paswoord deze workbook kan vergrendel en ook weer ontgrendelen.

Wie weet hier een slimme trucje voor kan mij daarmee helpen?

Groet,

Kaan

Laatst bewerkt:
Als je de zoekmachine van Helpmij had gebruikt en gezocht had op Alle Tabbladen beveiligen, had je het antwoord al in je bezit.

Wat is me dat toch voor een onbeschoft gedoe?
Steeds mijn reactie verwijderen zonder verdere verantwoording is dat dan wel respectvol?

Ik heb een Excel bestand met verschillende tabs, deze roosterbestand word door verschillende collega's gebruikt om in te kijken wat hun rooster is!

Waar ik op zoen naar is het volgende!
Ik wil alle taps eigenlijk dat hele worbook beveiligingen met 1 paswoord waardoor alleen ik dat bestand kan verwerken.
Het zal erg handig zijn als ik op het moment dat ik iets wil weizegen dat allen kan ontgrendelen met 1 paswoord en als ik het weer sluit en opsla dat alles automatische vergrendeld is met dat ene paswoord!

Wie weet en kent een hier een slimme trucje voor waarmee ik dat kan?

Als VBA jou niet lukt, al stelt het in deze weinig voor. Kun je er ook voor kiezen om het bestand op te slaan met een wachtwoord. Zodra je deze dan opent dan moet je een wachtwoord invoeren en kan je er gewoon alles mee kunt doen. Zodra je dan afsluit en hem weer opnieuw opstart vraagt het bestand weer om een wachtwoord. Er wordt 2 keer gevraagd naar een wachtwoord. Je kunt kiezen welke je gebruikt. Wachtwoord voor bewerken en of wachtwoord voor schrijfbevoegdheid. Let wel even op. Indien je bij beide een wachtwoord plaats, moet je bij openen ook 2 keer een wachtwoord invoeren, tenzij je enkel voor Alleen Lezen kiest.

Klik links boven van het scherm op de Officeknop en kies: Opslaan Als, Klik vervolgens onderaan, links naast de Opslaan knop, op Extra en kies uit de lijst: Algemene Opties.

Anders gewoon inderdaad vanaf het lint: Controleren --> Blad Beveiligen. Rest wijst vanzelf.

Succes.

Laatst bewerkt:
Ik wil mensen die normaal hebben gereageerd bedanken voor hun antwoord.

Verder ga ik nergens op in want, dit is een forum waar mensen met hun vragen (wat voor vraag dan ook) terecht kunnen, tenminste daar ga ik vanuit.

Aangezien ik een leeftijd heb van jullie vaders lijk het mij niet verstandig dat ik me in een onnodige discussies men!

@masala09

Ik zal dat testen, hopelijk heb ik daar wel wat aan.

In ieder geval bedankt voor de moeite.

Kaan

@edmoor

Mijn schrijfwijze is id fout, ik ben niet in Nederland geboren Nederlander en ik maak helaas af en toe dit soort fouten.
Sorry daarvoor.

Zal ook zo even kijken of jou oplossing wel wat is voor mijn probleem.

Bedankt

Laatst bewerkt:
De link waar ik naar verwees beschrijft een VBA oplossing voor je vraag. Mocht je er niet uitkomen dan laat het maar weten.

@edmoor

Dit is inderdaad wel gedeeltelijk een oplossing voor mijn probleem.

Ik heb de module aangemaakt en als je de module aanzet worden alle taps wel beveiligd maar, waar ik eigenlijk naar toe wil is dat alle taps na het afsluiten beveiligd zijn?

Kan dat ook?

Probeer eens die functie te starten in de ThisWorkbook sectie:
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    Application.Run "Naam van de routine die in een module staat."
End Sub

Laatst bewerkt:
#6, Kaan ik moet toch nog even iets kwijt. Ik gaf jou een manier via het lint. Wat ik vergat aan te geven is dat je op deze wijze ieder blad afzonderlijk dan moet blokkeren. Dan heb je wel meer werk. Ik zou dan, mocht je mijn manier toch willen gebruiken, wat ik nu niet meer geloof, mijn eerste manier hanteren. Dus dat je het hele werkboek beveiligt met een wachtwoord en waarvan alleen jij de code weet voor de schrijfbevoegdheid. Op deze wijze zijn wel alle tabbladen en cellen daarop beveiligd.

Het is mij om het even. De wijze van Edmoor is ook goed. Wat ik gebruik bij afsluiten van het werkboek om de tabbladen te beschermen is als volgt en staat bij mij in ThisWorkbook.

Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    Dim wsSheet As Worksheet
        On Error Resume Next

For Each wsSheet In Worksheets
            wsSheet.Protect "[COLOR="#00FF00"]Type hier uw code[/COLOR]"
        Next wsSheet

On Error GoTo 0

End Sub

Ergens op een tabblad had ik een knop gemaakt en gekoppeld aan een macro die ik in een module had geplaatst met daarin de zelfde code. Alleen dan stond er in de For loop:

Code:
wsSheet.UnProtect "[COLOR="#00FF00"]Type hier uw code[/COLOR]"

Via deze knop ontgrendelde ik dan alles.

Er zijn meer wegen. Dat is het enige wat ik je wilde laten zien.

Wel wil ik wellicht iets overbodigs opmerken. Ik weet niet of jij je bestand hebt opgeslagen met macro's, want dat moet je wel doen als je VBA gebruikt. Anders werken de macro's straks niet naar behoren. Er van uitgaande dat je dit wel had gedaan...

Succes

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan