• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe formule eenvoudiger maken zodat deze sneller werkt

Status
Niet open voor verdere reacties.

povertje

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2008
hallo,

om te kunnen zoeken op 2 waardes,
1; personeels nr (linkerkolom)
2; datum (bovenste kolom)
om dan in de cel weer te geven of deze persoon verlof heeft op deze dag heb ik tekst samenvoegen gebruikt in combinatie met vertikaalzoeken.

dit alles werkt maar het probleem is dat het enkele minuten duurt voor dat alles uitgerekend is, blijkbaar ligt dit aan de funktie tekst samen voegen, hoe kan ik het zelfde berijken zonder de funktie tekst samen voegen te gebruiken?

op tabblad verlof staan de toegestane verloven van de personeelsleden met in de linker kolom de formule tekst samenvoegen waar ik het personeels nr en de datum samen voeg zodat ik een unike waarde krijg waar op ik kan zoeken.

op tabblad planning staan de personeels leden in de linker kolom en de datums boven aan, in de in het veld er onder word er een 1 weergegeven als de persoon er is of bv een v voor verlof als die persoon verlof gekregen heeft

alvast hartelijk bedankt

Bijlagen

Het langzaam zijn lijkt mij niet te liggen aan de functie Tekst.Samenvoegen. Bij mij is hij zelfs niet langzaam.

Maar misschien is het een optie om =ALS(EN te gebruiken en dan na EN het verticaal zoeken naar het personeelsnummer en zoeken naar datum te gebruiken.
Weet niet of het werkt...
Eventueel een draaitabel?

Werkt bij mij ook niet langzaam. Ik weet niet heoeevl regels je hebt, maar het gebruik van al dit soort kleuren maakt Excel wel langzamer.

Probeer eens met cel&cel zoals in het voorbeeldbestand aangepast.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
bedankt voor de snelle reactie

er zijn in het origineel bestand zo een 150 personeelsleden waar van 4 weken verlof zichtbaar is.
momenteel zijn er een 5000 regels toegestaan verlof

dat maakt 150p X 20 dagen= 3000 berekeningen en nog eens 5000 berekeningen per regel verlof om daar de tekst samen te voegen.

ik heb net de formule aangepast zoals in het laatste vb maar blijft nog lang rekenen.

die kleur code waar type ik dat in?

Ik zie dat je heel veel kleur gebruikt in je cellen, oranje, blauw, rood.

Probeer dat te vermijden, het is niet echt functioneel meer en het maakt Excel trager, zeker met zoveel cijen en cellen.

Je kunt de kleuren weer verwijderen via Opmaak -> Celeigenschappen -> tabblad Patronen Opvulkleur = Geen kleur

Om het sneller te maken kan je (denk ik) beter gebruik maken van DBLEZEN.

Als bijlage een voorbeeldje, in de rijen 11 en 12.

Bijlagen

dat is zeker het proberen waard, ik heb het wat verder uitgewerkt, maar het vervelenste is die criteria maken, als ik het goed begrijp moet ik telkens per dag een nieuwe maken met telkens personeels nr en hoofding, kan dit anders?

Bijlagen

Ik zou voor een draaitabel gaan, en anders een macro die de output zelf neerzet en geen formules in Excel berekent. Uiteraard zal je die macro dan wel moeten schrijven.

Wigi

van macro's schrijven ken ik eigenlijk niets alhoewel ik dat wel graag zou kunnen, kan iemand een vb maken of is er ergens een site waar een goeie uitleg staat voor dit soort macros?

het data base zoeken werkt inderdaad merkelijk sneller ik heb het voorbeeld veranderd tot 290 werknemers en dit duurt maar enkele seconden om te bereken, ik moet het wel nog even testen in het origineel bestand waar nog meer formules zitten zoals vertzoeken voor de namen, autosommen enz alvast bedankt :thumb:

met data base zoeken werkt het merkelijk sneller, maar als er 2 maal de zelfde dag word ingeschreven voor 1 persoon word er niets weer gegeven in plaats van de verlof code, kan dit verholpen worden?

zou het ook niet kunnen met matrixformules, dat is ook snel

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan