Hoe is dit nou mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
0113 in octaaal=0*8^3+1*8^2+1*8+3=64+8+3=75., wil iemand mij aub dit uitleggen? Sry , peeps ik moet blijven vragen.
Waar komen de 8 en 3 na 64 vandaan? Waarom wordt 3 niet vermenigvuldigd met 8?

Laatst bewerkt door een moderator:
dus jij snapt nu wel hex maar niet oct?

dus van hex 10 weet je wel terug te rekenen naar 1 x 16^1 + 0 x 16^0 = 16
en niet oct 10 naar 1 x 8^1 + 0 x 8^1 = 8

waarbij dus 113 word 1 x 8^2 + 1 x 8^1 + 3 x 8^0 = 64 + 8 + 3 = 75

en oct 50234 5 x 8^4 + 0 x 8^3 + 2 x 8^2 + 3 x 8^1 + 4 x 8^0 = 20636

Binair rekenen kun je wel? is namelijk hetzelfde truukje maar dan met 2^
Het spijt me dat ik jou zo stoorde. Het probleem lag aan mijn rekenmachine. Hopelijk heb ik alles zo onder de knie

ff kijken of ik het goed begrepe heb. Voorbeeld: 010, octaal getal. Om de decimale te krijgen, doe je: 0*8^2+1*8^1+0=8. Is dit correct?

Ik begrijp nu alles over hexadecimale en octale getallen. Mijn enige vraag nu is: Hoe kan '\x41' A zijn?

Ik had het onder de knie, nou ben ik vergeten hoe je hexadecimale en octale cijfers schrijft en hoe je ze berekent om ze in gewone decimale cijfers te veranderen. Kan iemand mij aub helpen? Ik ben het totaal vergeten in slechts 2 weken tijd. Alvast bedankt
0x4b=75. Berekening = 4*16+11(b), ja, toch?
hoe zit het nou met de octale?

Laatst bewerkt:
Je kunt de topic toch terug lezen? :confused:
Jongen, maat, moet je kijken: Ik stel deze vragen niet voor de lol. I Als je niet antwoorden of helpen wilt, zeg dan, met alle respect, helemaal niks. Is er iemand die mij alsjeblieft helpen wil? Ik ben het echt vergeten. Ik voel me zo gefrustreerd. Help mij aub. Ik kan niet geloven dat ik het vergeten ben.
Bijvoorbeeld: 0113 is 75 toch? hoe bereken ik dit nummer om het in een decimaal nummer(75) om te zetten? Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
dus jij snapt nu wel hex maar niet oct?

dus van hex 10 weet je wel terug te rekenen naar 1 x 16^1 + 0 x 16^0 = 16
en niet oct 10 naar 1 x 8^1 + 0 x 8^1 = 8

waarbij dus 113 word 1 x 8^2 + 1 x 8^1 + 3 x 8^0 = 64 + 8 + 3 = 75

en oct 50234 5 x 8^4 + 0 x 8^3 + 2 x 8^2 + 3 x 8^1 + 4 x 8^0 = 20636

Binair rekenen kun je wel? is namelijk hetzelfde truukje maar dan met 2^

Daar heb je je antwoord toch nog, yanik? Ik snap niet waarom je alles "vergeten" bent, en ik zie ook geen reden om ons ineens zo raar aan te spreken.

Jongen, maat, moet je kijken: Ik stel deze vragen niet voor de lol. I Als je niet antwoorden of helpen wilt, zeg dan, met alle respect, helemaal niks.

I beg your pardon?

Als je te beroerd bent om even het topic terug te lezen, zoals KwarK nu voor je gedaan heeft, vraag dan, met alle respect, helemaal niets.
Ook jammer dat je op andere topics ook niets meer van je laat horen: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/694585-I-m-stuck-again?p=4446965&highlight=#post4446965

Daar heb je je antwoord toch nog, yanik? Ik snap niet waarom je alles "vergeten" bent, en ik zie ook geen reden om ons ineens zo raar aan te spreken.

wat betekent de ^alweer? delen toch? Bedankt, jij hebt tenminste netjes beantwoord.

waarbij dus 113 word 1 x 8^2 + 1 x 8^1 + 3 x 8^0 = 64 + 8 + 3 = 75 ( ik snap dit niet meer, kun je het aub uitleggen. Bedankt).

Laatst bewerkt:
Yanik sorry maar je onwelwillendheid om enigsinds iets aan je eigen vragen op te zoeken stuit me tegen de borst.
Het feit dat jij het gewoon vertikt om een topic door te lezen wat jij zelf gestart bent en waarbij je op alle wenken bediend bent en je nu glas hard dingen vraagt die je reeds eerder gevraagd hebt en een antwoord hebt gekregen vind ik ronduit respectloos en in mijn ogen verdien je geen antwoorden meer. hierom heb ik al mijn eerdere berichten in dit topic verwijderd

Ik hoop daarmee een voorbeeld te zijn

Laatst bewerkt:
Yanik sorry maar je onwelwillendheid om enigsinds iets aan je eigen vragen op te zoeken stuit me tegen de borst.
Het feit dat jij het gewoon vertikt om een topic door te lezen wat jij zelf gestart bent en waarbij je op alle wenken bediend bent en je nu glas hard dingen vraagt die je reeds eerder gevraagd hebt en een antwoord hebt gekregen vind ik ronduit respectloos en in mijn ogen verdien je geen antwoorden meer. hierom heb ik al mijn eerdere berichten in dit topic verwijderd

Ik hoop daarmee een voorbeeld te zijn

...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan