Hoe kan ik automatisch een veld laten vullen in access 2013

• Onderwerp starter Onderwerp starter RDIE
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RDIE

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2013
Hoi,

Ik heb 2 tabellen:
1) een opzoektabel met categorienummers en categorieën, (bijvoorbeeld 10=dienstverlening, 20=verpakken etc.)
2) een basistabel met opdrachtgevers die o.a. de velden Op_catnr en Op_categorie bevat.

Wat ik wil is dat als ik in Op_catnr het cijfer 10 invul, dat Access naar de opzoektabel kijkt, daar vaststelt welke categorie er bij nr. 10 hoort, (in dit voorbeeld zou dat dus dienstverlening zijn) en deze tekst invult in het veld Op_categorie van de basistabel opdrachtgevers.

Wi kan mij helpen aan het stukje code of de macro waarmee ik dit voor elkaar krijg?

BVD
Ruud

En waarom zou je dat willen? De hele grap van opzoektabellen en relationele databases is nu juist dat je dat niet doet... Je slaat in de tabel Opdrachtgevers alleen het veld Op_Catnr op, en dat andere veld zou je dus weg moeten gooien, niet erbij maken :)

Ik snap de strekking van je antwoord, (denk ik), in een query kun je altijd de gewenste velden uit diverse tabellen naast elkaar plaatsen om een goed overzicht te krijgen. (dit bedoel je waarschijnlijk?)
Maar ik vind het af en toe nu juist zo handig om ook bepaalde informatie in een tabel naast elkaar te zien zonder dat ik die hoef in te tikken.
Vandaar mijn vraag en zoektocht.
Of wat zou volgens geroutineerde access gebruikers de beste oplossing zijn?
gr
Ruud

Werken in tabellen is ook iets dat je bij voorkeur niet doet, daar maak je formulieren voor, of desnoods queries zoals je zelf al aangaf, als je toch aanvullende gegevens wilt zien bij het invoeren. Van tabellen moet je af blijven (vind ik), die zijn puur containers voor je gegevens. Dat houdt in mijn optiek ook in dat je geen opzoeklijsten gebruikt op basis van tabellen, dus probeer die ook te vermijden. Ook hier geldt: zet de gegevens desnoods in queries, of (heeft de voorkeur) regel alles via formulieren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan