• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik in Excel - door middel van een formule - de meest optimale score berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BorisBrejcha83

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2019
Het is de bedoeling om 18 producten te kiezen uit 4 productgroepen (K, V, M en A).

K: 2 producten
V: 5 producten
M: 6 producten
A: 5 producten

In totaal mag er 51 (prijs) uitgegeven worden.

In het kort: welke 18 producten vallen binnen het budget en leveren uiteindelijk de meeste punten op?

Bijlagen

Niet gelezen zeker? Lijkt mij overduidelijk een huiswerk/schoolopdracht. Zie (kan me vergissen) ook niets in het voorbeeld waaruit blijkt dat je zelf aan de slag bent gegaan of ideeën hebt.

Laatst bewerkt:
Dit is geen huiswerkopdracht.

Ik heb de punten en waarde teruggerekend naar de punten van de gemiddelde waarde en deze waarde nogmaals vermenigvuldigd met de gemiddelde score:

Capture.PNG

Zijn er nog andere manieren om de meest optimale score te berekenen?

Begrijp ik het nu goed dat je een vraag stelt die jezelf al opgelost hebt, maar formules/codes geheim wilt houden (1e bijlage), vervolgens een screenshot plaatst om aan te tonen dat jezelf aan het werk bent geweest. Ik heb daar geen woorden voor.

Iemand anders nog een idee of er andere manieren zijn om de meest optimale score te berekenen?

Senso, graag niet meer reageren.

Ik kan de reactie van Senso wel enigzins begrijpen.
Volgens het plaatje ben je zelf ook al bezig geweest. Plaats dan deze sheet als bijlage, zodat men kan zien wat je al hebt gemaakt.
Dan komen de oplossingen vanzelf wel..

Weet je dat dit, 21*26334*27132*4368=65.539.113.704.064 combinaties zijn?

Senso, graag niet meer reageren.
Ik bepaal zelf wel wanneer ik reageer en ga over mijn eigen antwoorden. Ik maak jouw duidelijk dat jouw aanpak niet deugt. Jij bevestigt dat zelf ook in post 5 in de eerste zin. Zelfs nadat het bericht 65 keer gelezen is, had je nog geen reactie. Hoe komt dat dan? Als ik een oplossing wist voor jouw vraag had ik die al lang gegeven. Ga ik niet moeilijk over doen.

Bedankt voor de feedback. Ik weet dat er veel combinaties zijn en zal vanavond de oplosser eens proberen.

Simpel.

Als alle produkten uit 1 groep mogen komen dan koop je er zoveel mogelijk waarbij punten/prijs maximaal is: 51 stuks van M16.
Levert 3508.8 punten op.

Moeten ze uit verschillende produkgroepen komen, dan wordt het waarschijnlijk:
M16: 46
V21: 2
A15: 1
K5: 1
Levert 3440 punten op.

Dus de oplossings strategie is:
Stap 1: Neem zoveel mogelijk van degene die kwa punten/prijs bovenaan staat, minus een stuk of 3 (voor de resterende drie categorien)
Stap 2: Neem degene van de hoogste punten/prijs van de volgende categorie en kies er daar zoveel mogelijk van voor zover je er nog over hebt, min hoeveel categorien je nog moet
Stap 3: Neem degene van de hoogste punten/prijs van de volgende categorie en kies er daar zoveel mogelijk van voor zover je er nog over hebt, min hoeveel categorien je nog moet
Stap 4: Neem degene van de hoogste punten/prijs van de volgende categorie en kies er daar zoveel mogelijk van voor zover je er nog over hebt, min hoeveel categorien je nog moet
Speel dan nog een klein beetje met die aantallen met bij voorkeur meer produkten in de bovenste rijen (die zijn het meeste waard)

@cow18
Hoe heb je zo snel die 65.539.113.704.064 combinaties doorlopen?, een ander programma dan excel?

Ai, ik had over het aantal produkten heengelezen en er 4 verschillende categorien van gemaakt. De strategie is echter identiek, moet alleen wat vaker worden toegepast :-)

Even voor de zekerheid:

Bij de Solver add-in is cel H6 het startpunt en aangezien ik de meest optimale score wil berekenen vink ik hier max aan.
De variable cells bestaan uit een nieuwe kolom (D) die later binair zal worden genoemd in de constraints.

Verder zijn de volgende constraints nog gemaakt:
Cel H7 dient een waarde van 51 of lager te hebben; en
De onderverdeling van (K, V, M en A) is gemaakt.

Duidelijk.

Ik begrijp de Solver nu beter en kan in de door jou gedeelde Excel sheet ook aanpassing doorvoeren, bijvoorbeeld de bovengrens aanpassen naar een andere waarde.
Wanneer ik zelf echter mijn initiële Excel sheet open en de Solver toepas dan kom ik niet tot het gewenste resultaat:

Capture.PNG

Foutmelding: Objective Cell contents must be a formula.
In de kolom "Binair" staat alleen nullen (0) vermeld.

Vergeet ik misschien nog iets?

De binaire waarden vind ik lastig.

In de bijlage de Excel sheet met daarin iets gewijzigde informatie. Hoe kan ik op de juiste manier kolom D en G vullen?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan