Hoe kom ik weer in het BIOS of de UEFI?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan_Kol

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Besturingssysteem
Linux Mint en af en toe Windows 10
Office versie
LibreOffice 7.3.7.2
Bij dit onderwerp: Kan in bios "launch CSM" niet op enable zetten wordt een instructie gegeven hoe je "Launch CSM" kunt inschakelen om een opstartvolgorde in te stellen. Direct in het UEFI wil dat niet, want de instellingen, die je denkt op te slaan, worden niet vastgehouden. Gevolg is dat de opstartvolgorde een tombola wordt, waarbij het zelfs voorkwam dat een schijf zonder besturingssysteem als opstartschijf wordt gepresenteerd en dat dan de opstartschijf met W8.1 en/of de in het DVD/CD-apparaat aanwezige Hersel DVD niet worden gezien. Enfin, dit advies opgevolgd, want ik moest wat omdat de (Medion Akoya E7227) laptop niet meer wilde starten want er dit verscheen:
– – – – – – – – -
Herstel
Uw computer moet worden hersteld
De toepassing of het besturingssysteem kan niet worden geladen omdat een vereist
bestand ontbreekt of fouten bevat.
Bestand: \Windows\system32\winload.efi
Foutcode: 0xc0000225
U moet de herstelhulpprogramma's op uw installatiemedia gebruiken. Als u niet beschikt
over installatiemedia (zoals een schijf of een USB-apparaat), neemt u contact op met uw
systeembeheerder of de fabrikant van uw pc.

Druk op Enter om het opnieuw te proberen
Druk op F8 voor opstartinstellingen
Druk op Esc voor UEFI-firmware-instellingen
Druk op F9 als u een ander besturingssysteem wilt gebruiken
– – – – – – – – -
Nu ben ik van de regen in de drup gekomen, want na het uitvoeren van de instructies kom ik in een situatie terecht waarmee ik helemaal niets meer kan, althans ik kan niet meer in het BIOS of in de UEFI geraken, want als ik ESC indruk tijdens het starten van de computer verschijnt dit:
– – – – – – – – -
Intel UNDI, PXE-2.1 (build Ø83)
Copyright (C) 1997-2ØØØ Intel Corporation
This Product is covered by one or more of the following patents:
US6, 57Ø, 884, US6, 115, 776 and US6, 327, 625
Realtek PCIe GBE Family Controller Series v2.55a (Ø5/24/13)
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MØF: Exiting PXE ROM.
Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key
– – – – – – – – –
Als ik niets doe start de computer wel, maar ik kan op één of ander manier niet meer in het BIOS c.q. de UEFI geraken. Iemand een advies? Alvast dank daarvoor!

Jan

Is het niet F2 met de fn toets op enabled?

En waarom wilde je CSM gaan gebruiken?

Lijkt er inderdaad op dat je met de Esc toets alleen de POST meldingen laat zien die (anders) verborgen blijven achter een splash-screen.

Handleiding: hier
Het is de F2 toets om de UEFI bios te komen, de handleiding zegt niets over het (verplicht) actief zijn van FN-toets (erbij) of niet, óf bij het afsluiten aangeven dat je in UEFI bios terecht wilt komen via (onder meer) de Shift knop vasthouden (maar daar heb je niets aan omdat je niet in Windows komt):
* Starten Sie Ihr Notebook neu und halten Sie während des Bootvorgangs die F2-Taste so lange gedrückt, bis sich das Menü UEFI-Firmwareeinstellung öffnet.
oder
* Bewegen Sie den Mauszeiger in die rechte obere oder untere Ecke des Displays und klicken Sie auf Einstellungen.
* Klicken Sie dann auf Ein/Aus.
* Halten Sie nun die Shift-Taste gedrückt und klicken Sie auf Neu starten.
* Öffnen Sie nun den Punkt Problembehandlung und öffnen dann die Erweiterten Optionen.
* Öffnen Sie das Menü UEFI-Firmwareeinstellung und klicken danach auf Neu starten.

Je hebt toch zelf ook een handleiding bij de laptop gekregen (op cd-rom, naar ik aanneem, of gedrukt) of staat die alleen op de laptop?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Vertaling ;)
Start uw notebook en houd tijdens het opstarten de F2-knop ingedrukt totdat het menu UEFI firmware wordt geopend.
of
* Beweeg de cursor in de rechter bovenste of onderste hoek van het scherm en klik op Instellingen.
* Klik vervolgens aan / uit.
* Nu houdt u de Shift-toets ingedrukt en klik op Opnieuw opstarten.
* Open nu de spot het oplossen van problemen en open vervolgens de geavanceerde opties.
* Open het menu UEFI firmware-instellingen en klik vervolgens op Opnieuw opstarten.

Duidelijk: ik drukte op ESC en kwam dan in het UEFI-gebied terecht. Dat werkte niet (meer) maar met F2 lukte het wel en super snel ook nog. Ik kon zelfs nog wat instellingen maken, waaronder dat Launch CSM. Toen zag ik ook veel meer apparaten, namelijk, de SSD, de DVD/CD en ook die HDD plus nog wat PXE-dingen die niet gebruik (althans voor zover ik weet) en de start vanaf SSD ging prima, wel 3 keer....... Toen lag de boel weer in de gloeiend hete soep en werkt de UEFI alleen maar tegen.

Nu gebeurt er niets meer omdat de SSD met Windows er op en het DVD/CD-apparaat, met daarin de Medion Recovery DVD, op "locked" staan. In de UEFI werd zelfs gemeld dat alle opstartapparaten "disabled" waren. Waardoor en door welke handeling of wat dan ook de boel op slot staat is mij een raadsel. Na een paar keer aan en weer uit werd opeens die HDD zonder besturingssysteem gepresenteerd als eerst opstartschijf; vreemd want ik had daarvan alles wat met Windows te maken had, incl MBR e.d., grondig gewist (Ccleaner vrije ruimte wissen 3 keer, uiteraard na weg halen van alles wat van Windows zichtbaar was incl. systeem en andere verborgen bestanden). Maar weer uitzoeken hoe ik dat slot eraf krijg.

Al met al in mijn beleving, en ik denk dat Medion daar minder mee van doen heeft dan Intel, een gammel en zeer instabiel gedoe dat UEFI. Ik heb - zonder enige wijziging aan te brengen!! - de computer nadat het bleek dat de zaak functioneerde (dus voor de laatste uitval) een aantal keren herstart (nou ja, uit met Afsluiten en weer aanzetten) + F2 gekeken in de UEFI. Laat nu, zonder dat ik ook maar iets opsloeg, er steeds een andere opstartvolgorde van apparaten staan... De suggestie van Medion dat de CMOS-batterij aan vervanging toe is lijkt mij gek: laptop is nog geen jaar oud en de klok/datumweergave blijft correct op datum en tijd staan.

Gelukkig ben ik niet afhankelijk van dit weerspannige apparaat, maar ik wil het gewoon storingvrij werkend hebben en daar zit Intel/Medion mij kennelijk dwars bij.

Ik vrees dat ik nog drastischer te werk moet gaan en zowel de oorspronkelijke HDD als de SSD grondig moet wissen, de UEFI op "default" zetten en alles opnieuw te installeren en op zetten, maar dat wil ik eigenlijk niet..... Nou ja, als het vanmiddag of morgen of overmorgen of .... nog niet lukt zal dat wel moeten. Zo heb ik niets aan dat apparaat.

Vrees dat UEFI gewoon goed is, je hebt het over diverse zaken die niet met elkaar zijn te rijmen.
Indien je een geïnstalleerde W8 hebt die UEFI gebruikt om van te booten, dien je NIET CSM te gebruiken, dat is een bios in de eeprom.

Als je die op enabled zet kan windows niet via de uefi booten.

Ook kan het in een uefi zijn dat de devices worden weergegeven in de bios uitvoering en de uefi uitvoering.

En het opnieuw installeren doet niets met de bios of uefi instellingen, kan die redenering niet volgen maar dat kan aan mijn kippenhersenen liggen.

Ik heb een knoop doorgehakt en de oorspronkelijke "hybride HDD" uit de laptop verwijderd en de SSD achtergelaten in de laptop (oh ja, de SSD zat op de plaats van de HDD en de HDD op de tweede SATA-aansluiting, was zo maar een idee met de oude "jumpers" in mijn achterhoofd) . Gevolg, er wordt normaal opgestart vanaf de SSD. Nu ben ik de documenten inhoud, via een USB-aansluiting op een andere computer, aan het kopiëren naar een externe schijf. Als dat klaar is zal ik de Medion (nou, ja Western Digital) schijf grondig wissen, dus niet zoals eerst in de laptop de vrije ruimte maar echt alles er af, zeg maar een semi low level format. En als dat klaar is zet ik de documenten weer terug, de HDD in de laptop en "duimen"......

Overigens ben ik het niet helemaal eens met Lange Pier. Het probleem was er al langer, ook voordat ik in de UEFI had gerommeld. Voor die tijd was ik alleen bezig geweest met het instellen van de opstartvolgorde zoals ik dat graag zie (1: DVD/CD, 2: SSD verder niets), maar omdat ik daarmee niets bereikte ben ik verder gegaan dan ik eigenlijk wilde. En dan liet de UEFI mij eigenlijk steeds volledig in de kou staan, want na een herstart waren de instellingen elke keer compleet anders)* en zeker niet zoals ik bedoelde (let wel ik heb het alleen over opstartvolgorde). En ook zag je bepaalde apparaten soms wel en dan weer niet, er zat geen volgorde in en er was geen touw aan vast te knopen.
)* Elke keer, want op een gegeven moment heb ik wel een keer of 6 de computer herstart en steeds weer in de UEFI gekeken hoe het er uit zag en ja dus, elke keer was het anders.

Ook viel mij op wanneer ik, dat in het eerste bericht genoemde, "Herstel" zag staan en F8 (opstartinstellingen) of F9 (ander besturingssysteem) indrukte er gewoon niets gebeurde. Ook een poging om vanaf een Ubuntu DVD op te starten lukte niet want bij het laatst gepresenteerde bootmenu wordt het DVD/CD-apparaat niet gezien (wordt overigens wel gezien bij Advanced > SATA configuration); wie het nog kan volgen mag zijn/haar vinger opsteken.......

Inmiddels kan ik het zelf volgen en heb ik mijn probleem opgelost, zie hierna hoe.

Ik heb, om de zaak in herinnering op te roepen, in mijn Medion laptops een Kingston 240 GB SSD gezet om snel te kunnen opstarten en ik wilde de originele Seagate 500GB SSHD gebruiken voor dataopslag.

Nu, dat werd een drama - zoals hier voor beschreven - en het heeft mij veel tijd en moeite gekost om er achter te komen wat er aan de hand was. Ook het advies van Medion om de SSHD schijf geheel te wissen was ontoereikend, want ik heb dat zonder resultaat uitgevoerd. Maar...... het is gelukt en ik zal uitleggen hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.

Allereerst het probleem: als ik de computer aanzette was het een tombola, doe hij het of doet hij het niet. Het lukte prima als de Kingston SSD alleen in de computer was aangesloten en inderdaad sneller dan wat de Seagate SSHD presteerde. Zette ik de SSHD erbij dan ging het exact één keer goed en daarna kreeg je een moderne vorm van het beruchte BSOD. Ook "rommelen" in de UEFI leverde niets op. BSOD in moderne vorm bleef het resultaat en van de 5 opties, die dan geboden werden, werkten er wel 2 (dus 3 niet!!)

Op een geven moment hebt ik het advies van Medion maar opgevolgd en de schijf geheel gewist. Ik had voordien alleen de Windows partitie verwijderd en de vrije ruimte nadien grondig gewist maar had weinig zin de paar honderd GB aan data ook weg te mikken. Nadat ik dat toch maar had gedaan lukte het nog niet en bleef dat BSOD verschijnen.
Omdat ik ook Acronis Disk Director heb, heb ik dat maar eens op die Seagate SSHD losgelaten en wat schetste mijn verbazing, ik zag naast de gebruikspartitie, Documenten-reis, nog een drietal kleine andere partities waren, zonder drive letter: 500 MB niet toegewezen, EFI system 100 MB en PRC_RP 1GB, zo dus:

18-05-2015-DiskDir-Medions.jpg

Op de SSHD in de laptop, waarin ik niet met de SSD werkte om er één gaande te hebben, stonden 3 dezelfde partities, alleen was die eerste deels gevuld en had ik kennelijk wel al kans gezien die 500 MB te verwijderen.
Ik heb toen op de geïnstalleerde SSD gekeken en zag daar exact hetzelfde, 3 kleine partities met dezelfde namen en dezelfde grootte en geen schijfletter.

Toen bedacht ik, dat die tweede en derde partitie, "EFI" en "PRC_RP", de boosdoeners wel eens konden zijn en probeerde die te verwijderen evenals de andere in mijn ogen nu overbodige partitie. Dat lukte niet. Noch met Windows schijfbeheer noch met Disk Director.

Toen kreeg ik een idee en bedacht dat ik dit klusje wellicht met Ubuntu wel kon klaren; Linux trekt zich immers niets aan van Microsoft conventies. Dus Ubuntu gestart (staat onder Virualbox op mijn computers) en GParted bij Ubuntu geïnstalleerd. GParted is een soort schijfbeheer/Disk Director maar dan voor Linux. En, ja hoor alle partities waar ik vanaf wilde kon ik kwijt! De eerste twee direct en de derde moest ik eerst even ontkoppelen.

Toen weer onder Windows met Disk Director gekeken en ja er stond nu alleen een vrije ruimte voor de datapartitie. De zaak nog even tot één partitie samengevoegd en de data er weer opgezet vanaf een back-up.

Enfin, inmiddels weer vele uren later, zijn de data weer op de SSHD gekomen. Is de SSHD ingebouwd en na een keer of 10 herstarten is alles nog steeds in orde, geen BSOD meer. Na de diverse instellingen en koppelingen te hebben gemaakt gemaakt en werkt de zaak als bedoeld, pfffft.......

Laatst bewerkt:
Mooie, uitgebreide terugmelding. :)
Ook mooi dat het nu opgelost is.

Tijs.

Helaas was de vreugde van korte duur....:evil: Toen ik na een dag of twee en een werkend systeem, met de SSD als opstartschijf en de SSHD als data-schijf, dacht met behulp van Acronis TrueImage een image te maken - en dat doe ik altijd door van de DVD op te starten en niet via het geïnstalleerde programma - ging het daverend mis. De laptop startte niet op van de DVD maar hield er voor het gemak maar helemaal mee op...... Sindsdien alleen knoeien en proberen.

Opvallend is dat de UEFI instellingen zichzelf naar eigen behoefte aan passen en je dus de SSD of SSHD (welke er op dat moment maar beschikbaar is, omdat ik de schijven nu zo nu en dan wissel) en het DVD-apparaat soms wel ziet en dan weer niet of zelfs de SATA-apparaten helemaal niet als aanwezig worden herkend (noch bij "Geavanceerd" > "SATA apparaten", noch bij "Boot"). Ook wordt nu regelmatig bij de opstart direct het UEFI-instellingen venster getoond. Echter is dat lang niet altijd. Kortom UEFI blijft voor mij een drama, wat nog vele uren zal vergen om de zaak vlot te trekken. Zelfs een, op een werkende computer gemaakt image van de SSHD, werkt niet en dan zou je toch zeggen dat een schijf die in de éne computer welk werkt in, in feite een kloon immers een identieke laptop, het zou moeten doen. Jammer maar helaas..

Maar nu eerst een ander urgenter en dringender niet computer gerelateerd probleem oplossen. Het zal dus even duren voordat ik mij weer meld met dit probleem.

Eindelijk heb ik die Medion weer aan de praat. Weliswaar met Windows 7 i.p.v. Windows 8.1, maar dat geeft niet want de compatibiliteit van een paar apparaten is afwezig of erg slecht onder Windows 8 en die werken prima onder Windows 7. Alleen was het zoeken naar een paar drivers even lastig omdat Medion die alleen voor Windows 8 had. Maar gelukkig kon ik bij de betreffende hardware fabrikanten wel Windows 7 drivers vinden.
Voor de zekerheid heb ik het apparaat nog even een paar uur stevig laten werken om alle updates binnen te halen en te installeren. Ongelofelijk wat een hoeveelheid, ik schat in de buurt van de 300!

Ondanks het feit dat ik blij ben, dat ik die computer weer kan gebruiken, blijft voor mij een raadsel waarom Windows 8 van de Medion recovery DVD niet kon worden geïnstalleerd. Die is, voor zover ik heb begrepen, om Windows weer te installeren als je bijvoorbeeld de harde schijf hebt moeten vervangen. En na onder Ubuntu die oorspronkelijke schijf helemaal en dus echt helemaal leeg had gemaakt en daarna nog eens extra gewist door alleen "nullen" er op te zetten (duurt lang met zo'n 500GB schijf...). Dan wordt je toch niet blij met Medion, van wie de ondersteuning een jaar of tien vijftien geleden een stuk beter was. Nu zijn ze doorsnee: jij bent fout en dat wrijven ze je steeds weer in. Nee, ik zou Medion nu niet meer kiezen (stom van ze hè).

En ach, binnenkort staat Windows 10 voor de deur en dan zien we wel verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan