hoe laat je 1 bestand op mederen paginas zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

mohblind

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2009
ik ben op zoek naar een code zo dat ik zeg maar een tekst op mederen pagina's kan laten zien en als ik bvb dat word bestand dan verander dat hij dat ook doet op al die pagina's bestaat zo iets? alvast bedankt ;)

Snap je het zelf wat je zegt? Leg anders eens wat duidelijker uit wat je wil..

dan heb ik zeg maar een word of kladblok bestand daar zet ik tekst in bvb een paar links die sla ik op in dat word/kladblok bestand en dat bestand wil ik dan zeg maar uit gepakt op verschillende paginas laten zien zo dat als ik dan iets wil veranderen op een pagina dat ik dan niet alle 50 pagina's hoef tedoen maar alleen dat ene bestand

Ik denk dat hij dit bedoelt;
als je bijvoorbeeld naar http://www.habbies.nl/home gaat zie je recht boven een tekst ballonnetje staan met tekst.
En als je naar een andere pagina gaat bijvoorbeeld naar contact, dan zie je het nog. met tekst. :)

Iframe?

Code:
<iframe src="footer.html" name="frame1" scrolling="auto" frameborder="no" align="center" height = "80px" width = "800px">
</iframe>

Die code zet je onder aan je pagina, als je het als footer wenst te gebruiken.
En in footer.html zet je hetgeen je wenst,
dus email adres of ander bericht.

Idem kun je het als menu gebruiken, zodat je niet op alle pagina's het menu moet aanpassen.

:cool:

Wat jij bedoelt bestaat en heet php of ssi. Je zet in één bestand bijvoorbeeld 'n menu, en dat voeg je op elke pagina waar je het wilt hebben in. Als er dan iets verandert, hoef je het alleen maar in dat ene bestandje te veranderen en dan is het gelijk op al je pagina's verandert.
Het kan ook met 'n iframe inderdaad, maar dat heeft enorme nadelen wat betreft spraakbrowsers, zoekmachines, enz. php en ssi hebben die nadelen niet.
'n Duidelijke Nederlandstalige uitleg over php vind je hier:
http://developerscorner.nl/csshunter/phpsite/homepage.php

na aanleiding van je eerste bericht neem ik aan dat je Inline scripts bedoelt, dit is een venster die je naar een bepaalde pagina kunt door verwijzen, deze pagina word dan in het inline frame weer gegeven.

hier vind je een zeer duidelijke uitleg over Inline frame met de parameters die je naar eigen wensen kunt aanpassen

http://www.htmlcodetutorial.com/frames/_IFRAME.html

Succes :thumb:

Mvg, Remco

Het kan ook met 'n iframe inderdaad, maar dat heeft enorme nadelen wat betreft spraakbrowsers, zoekmachines, enz. php en ssi hebben die nadelen niet.

De manier van Goeroeboeroe is beter waarom zie bovengenoemde reden. Waarom met een iframe als het gewoon beter kan?

Laatst bewerkt:
oke ik merk dat er 2 manieren dus zijn iframe en php wat zou nou besten zijn voor alleen een footer zo als deze

div id="footer"> | <a href="index.html">Home</a> | <a href="Horloges.htm">Horloges</a> | <a href="Vragen en informatie.htm">Vragen en informatie</a> | <a href="Verzending en levertijden.htm">Verzending en levertijden</a> |
<br>| <a href="Betaalmogelijkheden.htm">Betaalmogelijkheden</a> | <a href="Klachten.htm">Klachten</a> | <a href="Betaalmogelijkheden.htm">Betaalmogelijkheden</a> | <a href="Tijd.htm">Tijd</a> | <a href="Over mij.htm">Over mij</a> | <a href="Gastenboek.htm">Gastenboek</a> |
</div>
<p><div id="footer">
| <a href="http://www.nwatches.nl">copyright &copy;2009-2010 www.nwatches.nl</a> | <a href="mailto:niels@nwatches.nl">niels@nwatches.nl</a> | </center>
</div>

'n iframe is in feite 'n soort frame. Frames zijn helemaal verboden in de komende html5 (die trouwens nu al wordt ingevoerd). Dat zegt genoeg over de nadelen van frames, lijkt me. Ze worden niet zonder reden verboden.
Overzicht van de nadelen van frames:
http://www.webrichtlijnen.nl/handleiding/ontwikkeling/productie/frames/nadelen/

Oorspronkelijk zouden iframes ook worden verboden in html5. Omdat dat helaas niet haalbaar was, zijn ze dan toch maar toegestaan. Veel sitebouwers willen ze gewoon gebruiken, ongeacht de gigantische nadelen wat betreft plaats in de zoekmachines, niet kunnen bookmarken, slechte toegankelijkheid, enz., enz.
Ze worden dus wel toegestaan, maar met veel meer beperkingen dan in html 4.01, de huidige versie.

'n Frame (en dus ook 'n iframe) is 'n volledig aparte pagina. Hij wordt pas in de browser in de hoofdpagina gezet. En dat is het probleem gelijk: het is 'n stuk tekst dat helemaal niets met de rest van de pagina te maken heeft. Dat zie je niet op je scherm, maar zo werkt het wel.
php (of ssi, 'n soortgelijke techniek) wordt al op de server, dus voor het wordt gedownload, in de pagina ingevoegd. De browser (en zoekmachines, spraakbrowsers, enz.) zien dus gewoon één pagina.

Als het dus enigszins kan moet je 'n iframe gewoon mijden als de pest. Het heeft echt 'n hele serie nadelen.
Ik zie dat jij er bijvoorbeeld links in gaat zetten. Die links worden dan niet aan de hoofdpagina gekoppeld, maar aan de pagina die in het iframe verschijnt. Voor 'n zoekmachine wordt het daardoor uiterst moeilijk de logische samenhang van de site te doorgronden. Gevolg: grote kans op 'n (veel) lagere plaats.
Bij php en ssi speelt dat niet, want php en hoofdpagina worden dus al op de server tot een geheel samengesmeed. Precies alsof je alles in 1 pagina code had gestopt.
(Met hoofdpagina bedoel ik dus de gewone html-pagina waar php, ssi of iframe worden ingevoegd.)

Laatst bewerkt:
Dan ga ik helemaal voor een php heb al wat geprobeerd heb een php bestand gemaakt met tekst er in maar kan ik dit nou in een html pagina invoegen? of dat dan weer niet want bij mij lukt het niet echt of ik doe het helemaal verkeerd

Ja, dat invoegen kan. Dat is precies het voordeel: hoef je 'n wijziging maar op een plaats aan te brengen, terwijl hij op tig pagina's wordt weergegeven.
Heb je die handleiding van csshunter op developerscorner bekeken?
Anders is zo niet te zeggen wat er misgaat, zonder code.

Vergeet in het geval van gebruik van PHP scripten niet de bestand extenties aan te passen
bestandsnaam.html moet dan
bestandsnaam.php worden :)

Mvg, Remco

mis heb ik wel hele stommen fout gemaakt echt iets voor mij =.= maar heb het als volgt gedaan ik heb deze code

<div id="links">
<!-- **** INSERT LINKS HERE **** -->
<a href="Het laaste nieuws.htm">Het laaste nieuws</a>
</div>

in een map genaamt kop.php gezet en waar deze code stond heb ik neer gezet

<?php include("includes/kop.php"); ?>
</div>

Ik zal vast wel mega stom iets gedaan hebben mja van je fouten leer je xD

Kom, kom. Weet je wat stom is? Je eerste computer openen en denken: "Hé, dat stekkertje zit los, dat moet vast op dat pinnetje." Zo'n twintig jaar geleden. De enige keer dat ik letterlijk rook uit 'n computer heb zien komen. 't Ding werkte nog ook, en de eigenaar heeft niets gemerkt. Over stom gesproken...
Maar inderdaad, daar leer je van. Nooit meer losse draadjes zomaar aangesloten.

Ik weet 't niet helemaal zeker, want 't blijft altijd wat lastig met php omdat je niet alles ziet.
Het bestand kop.php wordt dus ingevoegd, als ik het goed begrijp. Dat bestand hoeft niet op .php te eindigen, dat mag overal op eindigen.

Het bestand waar kop.php wordt ingezet, dát moet eindigen op .php. Die extensie php is voor de server het signaal "hé, daar kan php in zitten, laat ik daar 'ns naar kijken."
Dus als de kop moet worden ingevoegd in het bestand 'pagina.html', dan moet je 'pagina.html' nu 'pagina.php' noemen.
Hopelijk is dat 't, en anders horen we 't wel weer.

heb me fout gevonden hele stommen fout =.= sprak vandaag een vriend die ook site heeft met php en die vertelde me wat en hij keek er even naar en ja hoor ik was vergeten de pagina zelf een php bestand temaken echt heel stom van me sorry voor al die problemen :confused: maar toch onwijs bedankt :) heeft me wel een heel stuk geholpen al die tips site's enzo ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan