hoe maak j een eigen programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaber

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2004
weet iemand misschien hoe je een eigen programma kan maken of je daar iest oor nodig hebt of er een bpaalde site daarvoor is waar je kunt zien heo ejd at moet doen:thumb:

Misschien wel handg om te vertellen wat je ongeveer denkt te gaan maken.
Anders boek kopen over programeren bv c++

dat maakt niet uit ik wil gewoon een beetje weeten wat de basisonderedelen zij om een progrmma te laten draaien :D

Als je nog helemaal geen ervaring hebt met programmeren zou het handiger zijn om te beginnen met html, of php. Dat zijn veel simpelere codes en zo kan je toch beginnen. Dan later probeer je C++ (visualbasic ofzo?.)

Tenminste, zo zou ik het aanpakken. Oja, natuurlijk boeken kopen! De Handboeken schijnen wel goed te zijn. ;) (ook wel prijzig maarja...)

Ja dan zul je toch naar de biep moeten.
C++ is een goed begin maar pittig.
Dit leer je niet zo maar 1 2 3

Gewoon even verkennen.

Het hangt er vanaf WAAR je het programma wilt gaan uitvoeren.

1) Wil je het gemaakte programma op het web publiceren?
2) Of het programma gewoon op een pc laten uitvoeren?

Hier in dit Forum heb je aantal secties voor het programmeren, waaronder Visual Basic (for) Applications. Je deponeert je bericht ook in deze sectie. Misschien zoek je ook iets in die richting. Daarbij wil ik even de aantekening plaatsen dat de genoemde sectie eigenlijk tweeledig is en dat kan voor een beginner enigszins verwarrend zijn.

De sectie Visual Basic (for) Applications, zou eigenlijk in VB(Visual Basic) en VBA(Visual Basic (for) Applications) gesplist moeten zijn, want Visual Basic (for) Applications is voor ms-office applicaties bedoeld en VB voor stand-alone toepassingen.

Wanneer je bijvoorbeeld een VBA programma(eigenlijk is dat meer een macro/script dan een programma) in Access maakt, dan is Access altijd benodigd om het vba programma te kunnen runnen, dat is bij VB niet het geval, omdat een VB programma kan worden gecompileerd, dit wilt zeggen tot een zelfstandige uitvoerbaar programma(met de extensie exe) gemaakt kan worden.

Om alvast een antwoord te geven op de 2 vragen die ik hierboven aan jou stelde:

Vraag 1: Zowel met VB als Visual Basic (for) Applications is dit niet te bewerkstelligen.

vraag 2: Met VB kan dit wel. Maar ook met andere programmeertalen, zoals:

C++, Perl(behalve een interpreter ook een compiler), Delphi, Java en assembler en nog andere meer

En de scripts voor vraag 1:

Html, Xml, Javascript, VBScript, PHP, ASP en nog andere meer

Ooit heb ik in deze sectie een beschrijving gegeven over het programeren, maar als het goed is is die er niet meer.
(ik programmeerde ooit meer dan 10 talen, maar dat doe ik nu niet meer. Zoals, DCL, JCL, REXX, RPF, ik kan ze allemaal niet meer noemen)

Ik heb altijd geleerd, dat je met Pascal moet beginnen. De Pascal compiler die ik indertijd gebruikte dwingt je tot het denken van het maken van lagoritmes. Je bent dan onafhankelijk v.d. programmeertaal en dat is DE manier om het goed te leren programmeren.

Om een lang verhaal kort te maken: Surf eens lekker en bekijk/bestudeer rustig de verschillende programmeertalen. Je zult er heus één vinden die bij je past.

Advies: Je moet geen onderscheid maken in de moeilijkheid v.e. taal. Als je vindt, dat je c++ echt wilt gaan leren, dan moet je dat GEWOON DOEN.

Dennis.

___________________________________________ Ik heb altijd geleerd, dat je met Pascal moet beginnen. De Pascal compiler die ik indertijd gebruikte dwingt je tot het denken van het maken van lagoritmes. Je bent dan onafhankelijk v.d. programmeertaal en dat is DE manier om het goed te leren programmeren.

Wie programmeert er nu nog in Pascal joh. Nu ja, in de basisklassen wordt het natuurlijk nog altijd aangeleerd.
Zo'n 12 jaar geleden heb ik ook die cursus gevolgd. Ik was toen bezig met DBase IV, en dat was veel eenvoudiger. Met DBase heb ik 4 jaar gewerkt, en dit om wedstrijd progs( Wedstrijd programma, uitslagen) voor de zwemclub te verzorgen.
Maar ja, welk prog. wil hij realiseren?

By the way. Met Acces kan je wel een stand alone prog maken. Maar dan heb je wel de Developpers versie nodig.

Geplaatst door vanzwam
By the way. Met Acces kan je wel een stand alone prog maken. Maar dan heb je wel de Developpers versie nodig.
Dat is met alles zo. Ja, waar wil je beginnen. Je hoeft geen programmeertalen voor mij op te noemen. Ik ken ze allemaal. Je had over DBase IV, daar heb ik jaren mee gewerkt en daarmee veel applicaties geschreven. En wat dacht je van Clipper , waar de hele wereld zo blij mee was met deze compiler voor database toepassingen op pc niveau?

Niet voor niets is het woord Informatica een samentrekking van de 2 woorden informatie en mathematica, dat laatste heeft weldelijk met het wiskundig denken te maken. Bij Pascal is dat erg merkbaar(het analystisch denken), zoals het maken van algoritmen. Bij mij gaat het met Pascal om de JUISTE volgorde: Niet eerst programmeren, want dat is niet de logische weg, maar eerst een PSD ontwikkelen. En dat is voor de topicstarter ook belangrijk om het te weten.

Dennis.

PS. Heb wat typfouten moeten corrigeren. Het wordt al zo laat.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door DENNIS90

Dat is met alles zo. Ja, waar wil je beginnen. Je hoeft geen programmeertalen voor mij te op te noemen. Ik ze allemaal. Je had over DBase IV, daar heb ik jaren mee gewerkt en ermee veel applicaties geschreven. En wat dacht je van Clipper?

Niet voor niets is het woord Informatica een samentrekking van de 2 woorden informatie en mathematica, dat laatste heeft weldelijk met het wiskundig denken. Bij Pascal is dat erg merkbaar(het analystisch denken), zoals het maken van algoritmen. Bij mij gaat het met Pascal om de JUISTE volgorde: Niet eerst programmeren, want dat is niet de logische weg, maar eerst een PSD ontwikkelen.

Dennis.

Volledig mee eens. Als je wil gaan programmeren, en naargelang wat je wil, moet zeker een goede kennis hebben van de mathematica. En vooral leren logisch nadenken. Maar ja dit is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Een goede flow chart kan natuurlijk wonderen doen, maar dan nog. Een goed programma schrijven kan nu eenmaal niet op 1.2.3.
Wat betreft Clipper, vond ik eigenlijk niet zo geslaagd. Ik ben dan ook overgestapt naar Dbase.
Het zal van de vraagsteller afhangen wat hij gaat doen denk ik.

@ jaber.
Nu niet dadelijk beginnen te panikeren. Iedereen moet eens de optelsom 1+1=10 leren.

Nee, een flow-chart is uit den boze! Een PSD is heel wat anders. Dan krijgen we de discussie wat bewijst een bewijs. Het programmeren wordt pas wetenschappelijk, als je de geldigheid ervan met een PSD kan staven en niet met een flow-chart.

Geplaatst door vanzwam
@ jaber.
Nu niet dadelijk beginnen te panikeren. Iedereen moet eens de optelsom 1+1=10 leren.

Kijk dat noem ik pas iets moois: 1 + 1 = 10 :thumb:

Dennis.

PS: Clipper is juist tof! Je wilt toch stand-alone draaien? Clipper is een compiler!

Geplaatst door DENNIS90
Nee, een flow-chart is uit den boze! Een PSD is heel wat anders. Dan krijgen we de discussie wat bewijst een bewijs. Het programmeren wordt pas wetenschappelijk, als je de geldigheid ervan met een PSD kan staven en niet met een flow-chart.

Inderdaad.
Wat betreft Clipper en Dbase, ik gebruik dit al jaren niet meer. Al mijn facturatie progs zijn geschreven in Acces.

Zeer handig en doet zijn werk.

Maar ik denk dat wij de vraagsteller een beetje aan het afschrikken zijn met onze antwoorden.

:)

Geplaatst door vanzwam
Het zal van de vraagsteller afhangen wat hij gaat doen denk ik.
vanzwam,

Ben volledig met je eens.

Ja, Het is niet alleen het leren v.d. statemets, maar zoals eerder gezegd hoe je een programma goed moet bouwen. Daar zijn een aantal methodes voor en dat moet men ook goed onder de knie krijgen zien te krijgen.

Misschien kan de vragensteller met PHP beginnen voor web-toepassingen, maar anders met bijvoorbeeld C++ voor applicaties op een pc.
(Maar met C++ kun je natuurlijk nog meer doen, zoals de kernel van linux/unix te kunnen modificeren)

Dennis.

PS: Ik typ wat moeizaam, ga zo slapen.

Geplaatst door vanzwam

Wat betreft Clipper en Dbase, ik gebruik dit al jaren niet meer. Al mijn facturatie progs zijn geschreven in Acces.

Zeer handig en doet zijn werk.:)
Zonder meer! (gebruik zelf niet zoveel)
Geplaatst door vanzwam

Maar ik denk dat wij de vraagsteller een beetje aan het afschrikken zijn met onze antwoorden.

:)
De strekking is toch educatief? O, je bedoelt de gradatie ervan. Welke adviezen kunnen we dan nog meer bedenken?

Dennis.

Laatst bewerkt:
Beste Jaber,

Ga eens naar de bibliotheek en neem daar rustig de tijd om naar al die verscheidene programmeertalen te bekijken/bestuderen. Het internet is eigenlijk een expansie v.e. bibliotheek, je kunt dus daar ook vinden wat je zoekt.

Ik wens je alvast bij het bestuderen ervan veel succes toe.

Dennis.

Jongens ik denk dat ik zo maar gewoon een andere hobby ga zoekn want als ik zie wat ik allemaal moet kunnen en kennen dan word ik zowat een beetje duizelig toch bednakt voor al jullie moeite an antwoorden ik wardeer het echt :thumb:

Ik zou het zeker gewoon proberen. Je kan er altijd nog mee stoppen...

Geplaatst door Jaber
Jongens ik denk dat ik zo maar gewoon een andere hobby ga zoekn want als ik zie wat ik allemaal moet kunnen en kennen dan word ik zowat een beetje duizelig toch bednakt voor al jullie moeite an antwoorden ik wardeer het echt :thumb:

Nu ook niet direct gaan afhaken. Volg de raad op van DENNIS90 en T._de_vries. Je kan dan nog altijd beslissen.

1 Ding, eens je ermee begonnen bent, ga je niet rusten alvorens je dit onder de knie hebt. Nu ja, bij mij was dit toch zo.

Geplaatst door vanzwam
Volg de raad op van DENNIS90 en T._de_vries. Je kan dan nog altijd beslissen.
En natuurlijk ook het hele goede raad van vanzwam zelf. :thumb:

Ik zou verder willen zeggen: Wie niet waagt wie niet wint.

Dennis.

Mischien een tip van een beginner,hiermee wil ik bv Dennis niet in het vaarwater komen met zijn kennis want daar kan ik natuurlijk nooit tegenop , maar misschien is visualbasic.net iets voor je (grafische interfac voor je proggie)

Rogertje,

In elk geval bedankt voor je tip. Zo goed ben ik heus ook weer niet. Misschien ben je zelf wel de stille wateren, die diepe gronden heeft.

Dennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan