• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe mijn Excelbestand schonen zonder verlies formules etc...

Status
Niet open voor verdere reacties.

manoeska

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2009
Hallo,

Ik heb in een werkmap twee excelbestanden staan waarin ik ruim 2 jaar planning *rooster* gegevens heb verwerkt.
Hierin namen personeel, roosters en aan welke projecten ze zijn ingezet en voor hoeveel uren etc.
Is een overzicht voor capaciteitmanagement zeg maar. Dat werkt goed voor mij....

Echter nu wil ik opnieuw starten met een nieuwe schoon leeg bestand, waarin dezelfde berekeningen nog steeds staan.
Dus alleen de data moet eruit...maar niet de functies..

Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder de formules ect aan te tasten zodat ik een schoon/leeg werkenden bronbestand heb...

Tsja, we weten niet hoe je werkmappen eruit zien!!
Maar ik zou zeggen de invulvelden leegmaken (daar staan immers geen formules :) ) dan is schoon.

Manoeska,

Zonder een voorbeeld van jouw bestand zou ik het proberen met :
Selecteer het "invul gedeelte "van jouw sheet.
CTRL+G ( ga Naar ) Speciaal

Vink Constanten aan.
Hierbij kan je aangeven welke cellen je wilt selecteren. En Delete.

Maar probeer het eerst even op een kopie bestand. :thumb:

Je zou in VBA een script kunnen maken die alle cellen in alle tabs leegmaakt behalve de cellen waar een formule in staat.

Ik ga idd eerst even kopieen maken en daarna met beiden opties
aan de slag...

Hoopt dat het zo lukt, jullie gaan het horen
bedankt alvast voor deze tips... :thumb:

edmoor ik had idd gehoopt dat ik ergens op internet zoiets daarvoor zou vinden.
Ik zal vast niet de enige zijn die dit wil.... denk ik dan zo...

Wat jij aangeeft gaat iets te ver boven mijn computerkennis

Ok.
Ik heb weleens een VBA routine gemaakt die alle formules vervangt door de waarde in de cel waar de formule staat.
Dit is eigenlijk net zoiets.

Hallo allemaal......

Volgens mij is bovenstaande me eindelijk gelukt :thumb:
Is het bestand geschoond van losse inoeren.

Nu kom ik bij het volgende probleempje :confused: misschien kunnen jullie me hier ook mee helpen op een simpele manier,
want ik ben niet echt een excel wizz kid....

In het excelblad van mijn planning zit een soort rolmenuutje in een cel. Die moet blijven. maar mijn vraag is hoe krijg ik nog meer
items in dat rolmenuutje erbij??

-o-o-o-o-

Ik zal proberen uit te leggen. In deze cel wil ik iets neerzetten wat nog niet in het rolmenuutje staat:
1.jpg

Ik heb verschillende tabbladen onderin. Als ik op het tabblad tabel kijk, zie ik dat hij daar de items voor dat betreffende
rolmenuutje uithaald.
2.jpg

Alleen als ik op het tabblad "tabellen" een nieuw item erbij type bv : 7 TEST, dan zie ik die niet terug in het
rolmenuutje in betreffende cel.
Hier zit dus een soort formule onder, maar hoe kan ik nu: 7 TEST correct in deze vaste tabel ingevoerd krijgen???
3.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Manouska,

Een echt voorbeeld bestandje werkt een stuk makkelijker om te helpen.
Ga eens op de cel van het rolmenutje staan.
Ga naar Gegevens en gegevensvalidatie.
Daar is waarschijnlijk een bereik opgegeven . Maak dit bereik zo groot dat het ook jouw toevoeging bevat.

succes.:thumb:

Hoi Gerard

Helaas met gegevens validatie lukt het nog niet echt,
Kan ik hier ook het bestandje erop zetten denk je

(ik weet niet of het te groot is en er zitten twee bestandjes in de werkmap...Moet het dan de werkmap zijn of
alleen het ene bestandje met rolmenuutje???)

Bedankt alvast voor alle tips hier, vind het leuk me erin te verdiepen, maar is met sommige
dingen toch wat lastiger dan ik dacht :confused:)

Ik met mijn grote mond dat ik het capiciteitsrooster wel even zou leegmaken haha....

gr. manoeska

Manoeska,

Klein bestand kan ( geloof max 150 KB )
Staat de validatie in het zelfde bestand ?
Anders gewoon alle 2 plaatsen.

:confused: Nog een dag zitten puzzelen.... lukt me nog steeds niet om het probleem met tabellen op te lossen (gegevens/validatie)

Helaas is het bestand veel te groot om hier te plaatsen, om te laten zien wat ik bedoel.
Moet het dus met de plaatjes van hierboven doen....

Iemand nog een ideetje voor me om uit te proberen?

Je kunt het bestand uploaden naar een filehost en dan hier de link plaatsen.
http://www1.datafilehost.com/

Gaat het nog steeds om dat schonen of je vraag over het rolmenu?
Dat schonen heb ik wel een VBA routine voor.

Laatst bewerkt:
http://www1.datafilehost.com/d/bea4d510

Dan zou het zo moeten werken ??

Het schonen is me volgens mij wel aardig gelukt.

Het rolmenuutje is nu het probleem, ik wil meer dingen in het rolmenuutje erbij zetten (Dus de items op het tabblad tabellen, moet een bereik hebben van
zeg maar 50 items per kolom maar dat lukt me niet. Tot een bepaald aantal is zichtbaar en daarna niet meer....

Als je snapt wat ik bedoel :rolleyes:

Op het tabblad PLANNING kunnen voor de medewerkers vast activiteiten worden ingevoerd> Die zouden dan eveneens
in een soort rolmenuutje moeten staan. Activiteiten die opgehaald worden van het (vooraf ingevulde) tabblad ACTIVITEITEN of ACTIVITEIT BVCM
Alleen dat bereik van die tabel moet ongeveer 100 rijen zijn waar activiteiten in kunnen staan...

1) De bedoeling van het rooster is dat eerst het tabblad met alle personeelsleden en het te werken aantal uren per week wordt ingevuld.
2)Dan wordt het tabblad zaken gevuld met dingen die gedaan moeten worden. BV project keuken.
3) op het tabblad planning worden dan project en medewerkers bij elkaar gebracht. Voor de medewerkers wordt het aantal uren dat
hij die week aan dat project bv project keuken bezig is, erbij gezet.

Als het bovenstaande straks goed werkt, dan zou ik op het tabblad BEZET automatisch moeten kunnen zien dat iemand bezet is en voor hoeveel uren.

Op het tabblad INZETBAAR zou ik dan moeten kunnen zien, eveneens per medewerker, hoeveel uren iemand nog vrij staat van zijn totaal aantal werkuren per week
en waarvoor hij nog op een ander project ingezet kan worden...

Als dat bestand op een filehost staat dan kan hij door mensen hier worden gedownload.
Zo'n rolmenu is eenvoudig uit te breiden maar kan op verschillende manieren gemaakt zijn.
Om je uit te leggen hoe het uitbreiden moet zal dus even moeten worden bekeken hoe hij aan z'n gegevens komt.
Het zal uiteraard een bereik zijn, maar het kan ook een benoemd bereik zijn en dan moet anders te werk worden gegaan.

ok, had het geprobeerd met gegevens/gegevens validatie maar dat lukte niet.

Wil het graag zelf ook snappen, dus als het makkelijk uit te leggen is waar het in het bestand
aan lag dan graag...

Uitleggen kan alleen nadat we hebben kunnen bekijken hoe deze in dat document is gemaakt.
Dus als het kan maar even uploaden.

Laatst bewerkt:
Eenvoudig dus. Het voorbeeld rolmenu uit je plaatje, Fase in de Planning, werkt met een benoemd bereik.
Gebruik de toetscombinatie CTRL-F3 om het scherm voor Namen beheren te openen.
Daar staat Fase tussen en kun je het bereik aanpassen en op het tabblad Tabel de Project fasen aanvullen.

Laatst bewerkt:
Ha ha.. hier had ik al een beetje in zitten kijken maar kwam ik niet echt verder mee... was bang dat als ik daarin iets
zou wijzigen de rest niet goed meer zou werken.... en ik ben niet eens blond :confused:

Helemaal top van je, dit lukt nu!!
Ik ben weer een stapje verder.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan