Hoe moet ik mij ArrayList<Score>aanvullen via een andere Klasse(niet de main klasse)

Status
Niet open voor verdere reacties.

revived

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2013
Berichten
13
Ik ben aan een project (spel genaamd Boggle) aan't werken.
Alles werkte prima afzonderlijk en besloot de componenten bij elkaar te brengen.
tot er problemen begonnen op te treden (geen errors,logisch problemen(bugs) )...
De code hieronder is een component uit mijn spel "de highscores."

Mijn probleem is dat ik mijn methode " voegScoreToe " wilt kunnen gebruiken vanuit een andere klasse.
in voegtoe maak ik telkens een nieuwe score aan waarbij die nieuwe score wordt toegevoegd aan een Arraylist<Score>.
Omdat ik al mijn componenten apart test voor ik ze verwerkt met het geheel treed dit probleem zich nu pas op.
Ik kan score gemakelijk toevoegen en weergeven als ik da doet vanuit de main
bv
Code:
public class Start
{
    public static void main(String[] args)
    {

        Highscores s = new Highscores();
        s.voegScoreToe("Ezreal",10);
        s.voegScoreToe("Zoro",790);
        s.voegScoreToe("mike", 55);
        System.out.println( s.toString());

    }

}

Maar wanneer ik probeer toe te voegen via een andere klasse en dus niet direct via de main.
krijg ik een probleem waarbij:
mijn ArrayList niet aangevuld word en dus mijn toString en SchrijfnaarBestand niet hun taak kunnen doen omdat de List leeg is.

output is dan :

HIGHSCORE:
)bord(4x4)
**************************

GEEN SCORES BESCHIKBAAR

**************************
Dus de vraag is hoe voeg ik een nieuwe score toe aan mijn Arraylist<Score> vanuit een andere Klasse zonder dat hij zijn inhoud verliest
Ik weet wat het probleem ongeveer is maar na +- 11 uur zoeken/denken weet ik niet wat ik eraan moet doen en mijn dealine is tegen volgende week !

code staat in bijlage opnieuw(in kleur) mocht deze niet duidelijk zijn
elke tip,duw in de goeie richting,.. is welkom.
Alvast bedankt voor u tijd een moeite.
En bied alvast mijn excuses aan mocht ik niet duidelijk zijn geweest.

groetjes,

gebruiker, revived

Klasse Highscore

HTML:
package Model.Highscore;

import Model.Spel.SpeelBord;
import Model.Tools.VergelijkScores;

import java.io.*;
import java.nio.charset.StandardCharsets;
import java.nio.file.Files;
import java.nio.file.Path;
import java.nio.file.Paths;
import java.util.ArrayList;
import java.util.Collections;
import java.util.List;
import java.util.Scanner;

/**
 * Created with IntelliJ IDEA.
 * User: Awesome
 * Date: 19/01/13
 * Time: 11:44
 * To change this template use File | Settings | File Templates.
 */
public class Highscores
{
    private  ArrayList<Scores> highscores;
    public static int MAX_TOONBAAR =5;
    private BufferedWriter writer;
    private   List<String> leesBestand = new ArrayList<String>();

    private String bestand= "localhighScore.txt";


    public Highscores()
    {
        highscores = new ArrayList<Scores>();
    }

    public  int normaalHigscoreLente()
    {
        return highscores.size();
    }

   public void voegScoreToe (String naam,int score)//hier loop iets mis 
    {
            highscores.add(new Scores(naam,score));
            sorteerScore();
    }

    private void sorteerScore() // sorteren op score meer niet
    {
        VergelijkScores sorteer = new VergelijkScores();
        Collections.sort(highscores,sorteer);
    }

    public ArrayList<Scores>getHighscores ()
    {
        return highscores;
    }


    @Override
    public String  toString()  //omdat er bij voegtoe iets mis loop, loop ook hier iets mis   
{
        StringBuilder string = new StringBuilder();
        int i = 0;

        string.append("\nHIGHSCORE: \n)" );
        string.append("bord:("+ SpeelBord.bordDimensies +"x"+ SpeelBord.bordDimensies+")\n");

        string.append("**************************\n");
        for(Scores s:highscores)
        {

            string.append(i+1+" ").append(s.getNaam()).append("\t\t:  ").append("\t\t  "+s.getScore()).append("\n");
            i++;
            if(i== MAX_TOONBAAR)
            {
                break;
            }
        }
        if(highscores.isEmpty())
        {
            string.append("\nGEEN SCORES BESCHIKBAAR\n\n");
        }

        string.append("**************************");

        return string.toString();
    }

    public void checkIfhighscoreIsEmpty()
    {
        if(highscores.isEmpty())
        {
            System.out.println("Highscore1 is met succes gewist !\n");
        }
        else
        {
            System.out.println("Highscore1 is/werd nog niet gewist....\n");
        }

    }


    public void schrijfNaarBestand()// en hier omdat deze methode & toString methode het zelfde zijn, deze schrijft gewoon naar een txt bestand 
   {
        try {
             Path path = Paths.get(bestand);
            writer =  Files.newBufferedWriter(path, StandardCharsets.UTF_8) ;

                int i=0;

            writer.write("\nHIGHSCORE: ");
            writer.newLine();
            writer.write("bord:("+ SpeelBord.bordDimensies +"x"+ SpeelBord.bordDimensies+")\n");
            writer.newLine();
            writer.write("************************") ;
             for (Scores scr: highscores)
             {
                writer.newLine();
                writer.write(i+1+")  "+scr.getNaam()+" \t:      "+scr.getScore());
                writer.newLine();
                i++;
                 if(i== MAX_TOONBAAR)
                 {
                     break;
                 }
             }
            if(highscores.isEmpty())
            {
                writer.write("\n\n");
                writer.write("GEEN SCORES BESCHIKBAAR");

            }
              writer.write("************************") ;

             writer.close();                                        // belangrijk anders weet hij niet wanneer hij die gegevens moet doorsturen(hij weet niet of je klaar ben met writer)
            System.out.println("\n////////\tBestand is met succes aangemaakt\t////////// ");

        } catch (IOException ex)
        {
            System.out.println("Error: "+ex.getMessage());
        }
    }


    public void leesVanbestand()
    {
        Path path = Paths.get(bestand);
        try
        {
            Scanner invoer = new Scanner(path, StandardCharsets.UTF_8.name());

            while (invoer.hasNext())
            {
                String woord = invoer.nextLine().toLowerCase() ;
           leesBestand.add(woord) ;
        }
            System.out.println("\n////////\tBestand is met succes geladen\t////////// ");
         toonLeesBestand();
        } catch (Exception ex)
        {
            System.out.println("Error: "+ex.getMessage());
        }
    }

    private void toonLeesBestand()
    {
       for(String lees : leesBestand)
       {
           if(lees.contains("highscore"))
           {
              lees.replace("highscore","HIGHSCORE")   ;
           }
           System.out.println(lees);
       }
    }

    public void resetHighscore()
    {
        highscores.clear();
        System.out.println("Highscore1 wordt gewist.....");
        checkIfhighscoreIsEmpty();
    }
}

Klasse Scores


HTML:
public class Scores  extends  PuntenSysteem implements Serializable
{

    private String naam;
    private final int MAX_LENGTE = 5;

    /*
    De Stringbuilder str staat er voor layout redenen meer niet.
    Omdat ik ervoor wil zorgen dat de naam maar max 5 char mag bevatten anders word het geknipt
     */
    public Scores(String naam, int aantalJuist)
    {
      super(aantalJuist);

        StringBuilder str = new StringBuilder(naam);
        if(str.length()>MAX_LENGTE)
        {
            str.setLength(MAX_LENGTE-1);
           str.insert(str.length(),'.');
            this.naam =str.toString();

        }

        else if( naam.length()<=MAX_LENGTE)
        {
            this.naam =naam;
        }
    }

    public int getScore()
    {

        return  super.getScore();
    }

    public String getNaam()
    {
        return naam;
    }

}
 

Bijlagen

Dag Revived,

Ik zou graag een voorbeeldje willen zien wanneer het niet werkt (complete code als het kan), als je dus vanuit een andere klasse de score toevoegt. Dan kan ik zien wat er fout gaat.

Vriendelijke groet,

Bart
 
vb. van waar het mis gaat

Hier is alvast een klein vb waarvan ik vaste waarde gebruikt(deze waarde werken prima als ze vanuit de main gedaan worden, maar niet vanuit een andere klasse)

Klasse Testing
Code:
public class Testing       extends  Highscores
{
    /*
    Deze klasse dient enkel om de higscores te testen.

  */
    public Testing()
    {
        invoer = new Scanner(System.in)  ;
        super.voegScoreToe("Zed",10);
        super.voegScoreToe("Geyl",25);
        super.voegScoreToe("Zeus",15);
        super.voegScoreToe("Ezzi",100);
        super.voegScoreToe("testo",75);

    }

}

Klasse MAIN

Code:
public class Start
{
    public static void main(String[] args)
    {

        new Testing();
        Highscores s = new Highscores();

        System.out.println( s.toString());


    }

}

Output
HTML:
HIGHSCORE: 
)bord:(4x4)
**************************

GEEN SCORES BESCHIKBAAR

**************************
Process finished with exit code 0.


Hier is de klasse waar ik van plan ben hem te gebruiken.
Deze klasse in een onderdeel van een set klasse die samen goed werken (kern van programma)
De bedoeling is dat wanneer de Timer (een apart component die ook werk maar nog niet is geïnplementeerd (niet belangrijk voor dit bv) )
De aantal juiste woorden en naam bijgehouden worden.
Vanuit die klasse wil ik de highscore toevoegen waarbij ik de naam een aantal juiste woorden doorgeef (Deze klasse zal dus uiteindelijk een extends zijn van "highscore)
Ik woud deze proces eerst via een testing klasse proberen omdat ik de rest van de programma niet om zeep wou helpen + fouten vinden is gemakkelijker als de aantal code klein zijn.

In mijn hoofd weet ik ongeveer wat er mis gaat, maar ik kan het niet verklaren laat al staan er iets aan doen.
nogmaals bedankt voor jullie tijd een moeite.
Het doet mij een groot plezier !

Klasse CheckwoordenBoek (de klasse die uiteindelijk gegevens naar de highscore zal sturen) maar moet eerst door te testingfase geraken


HTML:
public class CheckWoordenboek
{
    private Woordenboek woordenboek;
    private CheckBord checkbord ;
    private SpeelBord bord= new SpeelBord();
    public  final int minWoorden= 3;
    public  final int maxWoorden=16;

    private List<String> geldigeWoorden     = new ArrayList<String>();
    private  List<String> ingevoerdeWoord   = new ArrayList<String>();

    private String woord;
    private int aantalWoord;
    private int aantalJuisteWoorden;
    private Scanner invoer = new Scanner(System.in) ;


    public CheckWoordenboek()                               //Random  Bord
    {
        woordenboek = new Woordenboek();
        checkbord = new CheckBord();
    }

    public CheckWoordenboek(char [][] standaardbord)        // om de standaard Bord
    {
            checkbord = new CheckBord(standaardbord);
            woordenboek = new Woordenboek();
    }


    public void inputGebruiker()
    {
        System.out.println("\nGeef een woor, voer einde in als je wilt stoppen:\t");
        do
        {
            woord= invoer.next();
            if( woord.matches("^[a-zA-Z]+$") )
            {
                if(woord.equals("einde"))                    // vermijden dat die einde toevoeg
                {
                    continue;                               // verlaat de lus
                }
                 else
                  {
                    ingevoerdeWoord.add(woord);               // houd alle woorden bij
                    aantalWoord ++;
                  }
                  checkGeldigheid();

            }
            else  if ( woord.matches("^[0-9]+$") )
            {
                System.out.println("geen nummers aub");
            }
            else
            {
                System.out.println("ongeldig teken");
            }
        } while(! woord.equals("einde"));
    }


    public void checkGeldigheid()
    {
        if(woord.length()>= minWoorden && woord.length()<=maxWoorden)
        {
           if(woordenboek.aanwezig(woord.toLowerCase()))
           {
              System.out.println(woord+" = geldig ");
               aantalJuisteWoorden++;

                if(checkbord.zoekInBord(woord.toUpperCase()))
                 {
                    System.out.println("Geldig in bord");
                    geldigeWoorden.add(woord);
                 }
           }
           else
           {
              System.out.println(woord+" = ongeldig ");
            }
        }
       else  if (woord.length()> maxWoorden )
        {

            int lengte = woord.length();
          System.out.printf(woord+" = te lang max ("+lengte+"/"+maxWoorden+")\n");
        }
        else
        {
            int lengte = woord.length();
            System.out.printf(woord+" = te kort min ("+lengte+"/"+minWoorden+")\n");



        }


    }



    public void toonAlleWoorden()
    {
        for(String a: ingevoerdeWoord)
        {
            System.out.println("- "+a);
        }
    }


    public void toonGeldigWoorden()
    {
        for(String b: geldigeWoorden)
        {
            System.out.println("- "+b);
        }
    }


    public int getAantalJuisteWoorden()
    {
        return aantalJuisteWoorden;
    }
    public  int getAantalgebruikteWoord()
    {
        return aantalWoord;
    }


    public void toonBord()
    {
       bord.toonBord();
    }


}
 
Dag Revived,

Zou je het project in kunnen pakken en hier neer kunnen zetten? Dan ga ik kijken waar de fout zit, ik zie het zo gauw nog niet namelijk.. Dan wil ik graag het project met de fout er in.. wanneer je dus iets aan de highscore wilt toevoegen maar niet werkt. Zodra ik in dat project kan testen heb ik het probleem waarschijnlijk wel wat sneller gevonden.

Vriendelijke groet,

Bart
 
Okay
ik zal de componenten even bij elkaar zetten en een demo versie maken (zonder timer , een met een voorbeeld bord (dus geen random bord zoals in het spel))
 
Eureka

Ik heb mijn bug gevonden --'
De hele test systeem was mijn bug.
Ik maakte gebruik van voor gemaakte inhoud (voegtoe("Stacy",10))
Waardoor die gegeven enkel gebruikt konden worden via de main klasse.
toe ik gebruik maakte van een Scanner invoer = new Scanner(System.in) werden mijn gegevens live in mijn higscore gezet --'
11 uur zoeken naar zo'n stom probleem.

Anyway hier is alvast de code mocht je nieuwsgierig zijn ^^
En als je een beter verklaring heb dan mij wil ik het graag horen.
De Klasse highscore,.. kunt u onderaan bekijken


INPUT/OUTPUT :
Gelieve u naam in te geven om het spel te beginnen
Ezreal
u bent geregistreed onder de naam : KROMAH klopt dit? (J/N)
ja
Gelieve u naam in te geven om het spel te beginnen
Baws
u bent geregistreed onder de naam : AMARA klopt dit? (J/N)
j
u bent succesvol geregistreerd onder de naam : BAWS Spel wordt nu gestart


Geef een woord, voer einde in als je wilt stoppen:
aai
aaai = geldig
Geldig in bord
ain
aain = ongeldig
aan
aan = geldig
Geldig in bord
aan
aan = geldig
Geldig in bord
aai
aai = geldig
Geldig in bord
einde


HIGHSCORE:
)bord:(4x4)
**************************
1 Baws: 120
**************************

//////// Bestand is met succes geladen //////////

highscore:
bord:(4x4)

************************
1) Franky: 60
************************

Klassen


Klasse SpeelBord hier komt mijn bord vandaan (ik gebruik mijn standaard bord (vaste bord om, gebruik ik om processen te testen)
HTML:
public class SpeelBord
{

   public static char[][] standaardbord =
   {
    {'A','A','I','G'},
    {'B','D','N','A'},
    {'E','S','L','V'},
    {'L','K','E','P'}
   } ;

   /*
   eerste een laaste waarde (0 en bordDimenties-1) tellen niet mee die worden gebruikt voor layout doeleinde
    */
    public static int bordDimensies=4 ;
    private  char[][] bord  ;
    private Dobbelsteen dobbelsteen;



    public SpeelBord( )
    {
        bord= new char[bordDimensies][bordDimensies] ;
       dobbelsteen = new Dobbelsteen();
            for(int r=0; r< bordDimensies; r++)
            {
                for(int k=0; k< bordDimensies; k++)
                 {
                  //   System.out.println(dobbelsteen.gooi());
                  bord[r][k]=dobbelsteen.gooi();
                 }
            }
    }


    public char[][] copyBord()
    {
        return bord.clone();
    }



     public SpeelBord(char[][] rooster)       // overweeg naamverandering
     {
        if (rooster== null)
        {
            System.out.println("Rooster is leeg");
        }

        if (rooster.length != rooster[0].length)                           // als de lengte van de rooster != aande de eerste rooster lengte dan kan het geen vierkant meer zijn
         {
            System.out.println("Deze rooster zal geen vierkant vormen ");
         }

           bord = rooster;
           bordDimensies = rooster.length;
     }



     public int getBordDimensies()
     {
         return bordDimensies;
     }


    /*
        Deze methode zal de welbepaalde opgevraagde positie weergeven
        Hij zal ook controleren dat de binnenkomende waarde niet buiten de bord valt.
     */
    public char getLetter (int rij, int kol)
    {
        if(rij <0 || rij > bordDimensies -1     ||       kol <0 ||kol > bordDimensies -1 )                   // bordDimensies -1 = omdat  0 - 4 = 5 waarde en we moeten er 4 hebben
    {
        System.out.println("Error, buiten bereik");
        return ' ';
    }
        return bord[rij][kol];
    }




    public void toonBord()
     {
       // StringBuilder layout = new StringBuilder();

        for(int rij=0; rij< bordDimensies; rij++)
        {
            for (int kol=0; kol< bordDimensies; kol++)
            {
                if(kol%bordDimensies==0)
                {
                    System.out.println();
                }
                System.out.printf(bord[rij][kol] + " ");
            }
        }

     }
}

Klasse Checkwoordenboek (voor registratie,en gegevensverwerking)
HTML:
public class CheckWoordenboek extends Highscores
{
    private Woordenboek woordenboek;
    private CheckBord checkbord ;
    private SpeelBord bord= new SpeelBord();
    public  final int minWoorden= 3;
    public  final int maxWoorden=16;

    private List<String> geldigeWoorden     = new ArrayList<String>();
    private  List<String> ingevoerdeWoord   = new ArrayList<String>();

    private String woord;
    private int aantalWoord;
    private int aantalJuisteWoorden;
    private Scanner invoer = new Scanner(System.in) ;

    private String naam;
    private String check;
    private  boolean geregistreerd;


    public CheckWoordenboek()                               //Random  Bord
    {
        woordenboek = new Woordenboek();
        checkbord = new CheckBord();
    }

    public CheckWoordenboek(char [][] standaardbord)        // om de standaard Bord
    {
            checkbord = new CheckBord(standaardbord);
            woordenboek = new Woordenboek();
    }

    public void inschrijving()
    {
       do{
        System.out.println("Gelieve u naam in te geven om het spel te beginnen");
        naam = invoer.nextLine();

        System.out.println("u bent geregistreed onder de naam : "+ naam.toUpperCase()+ "  klopt dit? (J/N)");
        check= invoer.nextLine();
          if(naam.toUpperCase().equals("J"))
          {
              continue;
          }
       }while (!check.toUpperCase().equals("J"));

        System.out.println("u bent succesvol geregistreerd onder de naam : "+ naam+"  Spel wordt nu gestart");
        geregistreerd=true;
    }

    public void inputGebruiker()
    {
        System.out.println("\nGeef een woord, voer einde in als je wilt stoppen:\t");
        do
        {
            woord= invoer.next();
            if( woord.matches("^[a-zA-Z]+$") )
            {
                if(woord.equals("einde"))                    // vermijden dat die einde toevoeg
                {

                    interfaceHighscore();                   // hier roep ik de highscore op

                    continue;                               // verlaat de lus
                }
                 else
                  {
                    ingevoerdeWoord.add(woord);               // houd alle woorden bij
                    aantalWoord ++;
                  }
                  checkGeldigheid();

            }
            else  if ( woord.matches("^[0-9]+$") )
            {
                System.out.println("geen nummers aub");
            }
            else
            {
                System.out.println("ongeldig teken");
            }
        } while(! woord.equals("einde"));
    }


    public void checkGeldigheid()
    {
        if(woord.length()>= minWoorden && woord.length()<=maxWoorden)
        {
           if(woordenboek.aanwezig(woord.toLowerCase()))
           {
              System.out.println(woord+" = geldig ");
               aantalJuisteWoorden++;

                if(checkbord.zoekInBord(woord.toUpperCase()))
                 {
                    System.out.println("Geldig in bord");
                    geldigeWoorden.add(woord);
                 }
           }
           else
           {
              System.out.println(woord+" = ongeldig ");
            }
        }
       else  if (woord.length()> maxWoorden )
        {

            int lengte = woord.length();
          System.out.printf(woord+" = te lang max ("+lengte+"/"+maxWoorden+")\n");
        }
        else
        {
            int lengte = woord.length();
            System.out.printf(woord+" = te kort min ("+lengte+"/"+minWoorden+")\n");



        }


    }

    public void toonAlleWoorden()
    {
        for(String a: ingevoerdeWoord)
        {
            System.out.println("- "+a);
        }
    }


    public void toonGeldigWoorden()
    {
        for(String b: geldigeWoorden)
        {
            System.out.println("- "+b);
        }
    }


    public int getAantalJuisteWoorden()
    {
        return aantalJuisteWoorden;
    }
    public  int getAantalgebruikteWoord()
    {
        return aantalWoord;
    }

    public void toonBord()
    {
       bord.toonBord();
    }

    public void interfaceHighscore()
    {
        System.out.println( naam +" :  score  "+aantalJuisteWoorden);
        voegScoreToe(naam,getAantalJuisteWoorden());
    }
    public boolean registratie()
    {
        return geregistreerd;
    }


Klasse Checkbord om woorden in het bord te vinden, volgens de boggle regel (nog niet perfect maar het werkt goed genoeg xd)
HTML:
public class CheckBord
{
    private SpeelBord bord;


 public CheckBord()
 {
     bord= new SpeelBord();
 }

 public CheckBord(char [][] standaardbord)     // om de standaard woordenboek te gebruiken
 {
     bord= new SpeelBord(standaardbord);
 }

  /*

  na verschillender error heb ik besloten meer te werken met lokale varialbele
  waardoor elke woord uniek is en een nieuw proces start
  ik krijg een probeem wanneer ik mijn eigen constructor wil defineren

   */

    public boolean zoekInBord(String woord)
    {

        for (int rij = 0; rij <bord.getBordDimensies(); rij++)
        {
            for (int kol =0; kol < bord.getBordDimensies(); kol++)
            {
                 if(woord.charAt(0)==bord.getLetter(rij,kol))
                 {

                   boolean gevondeWoord=zoekWoord(woord, rij, kol, new boolean[bord.getBordDimensies()][bord.getBordDimensies()]);
                     if(gevondeWoord)
                     {
                         return true;               // woor gevonden
                     }
                 }
            }
        }
        System.out.println("Niet in bord");
        return false;           // woord niet gevonden in rooster
    }


    private boolean zoekWoord(String woord,int x, int y ,boolean [][] bezocht )
    {
          if(bord.getLetter(x,y)== woord.charAt(0))     // als het letter niet in de rooster zit is de woord niet in de rooster
          {
              if(woord.length()==1)                  // dit wil zeggen dat hij bij zijn laatste waarde is dit dient om de resursie te stoppen zodat hij niet oneidig verder blijft doen
             {
                 return true;
             }
              else
               {
                   bezocht[x][y]=true; //voor ik begin moet ik aan duiden dat deze plaats al bezocht is , dit is voor mijn buffer

                   List<Coordinaten> zoekRond = checkLetterBuren(x, y, bezocht);  // dit zal de buren checken


                   for (Coordinaten buf : zoekRond)
                   {
                      boolean  gevondeLetter=zoekWoord(woord.substring(1),buf.getX(),buf.getY(),bezocht);
                      if(gevondeLetter)
                      {
                          return true;
                      }
                   }
               }

          }

        return false ; // als hij het woord niet gevonden heeft
    }



    private List<Coordinaten>  checkLetterBuren(int x, int y, boolean [][] bezocht)
    {
        List<Coordinaten> buffer = new LinkedList<Coordinaten>() ;  // houd de coordinaten rond hem bij
        for (int rij =x-1; rij <=x+1; rij++)
        {
            for(int kol =y-1; kol<=y+1; kol++)
            {

              if( rij <0 || rij>bord.getBordDimensies()-1 ||                   // -1 moet omdat bord 4 is wat 5 is als je an 0 tel
                  kol <0 || kol>bord.getBordDimensies()-1 ||
                   (rij==x && kol == y)                ||
                      bezocht[rij][kol]                 )
                 {
                    continue;
                 }
                buffer.add(new Coordinaten(rij,kol));
            }
        }
       return buffer;
    }

}

Main klasse

HTML:
public class Start
{
    public static void main(String[] args)
    {

        Highscores h = new Highscores();
        CheckWoordenboek chk = new CheckWoordenboek(SpeelBord.standaardbord);
        chk.inschrijving();
        if(chk.registratie())
        {
            chk.inputGebruiker();
        }
        System.out.println( h.toString());
        h.schrijfNaarBestand();
        h.leesVanbestand();
    }

}
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan