Je hoeft niet een super 3D kaart te hebben om games soepel te spelen, ik heb een Geforce 4 ti4600 waarop Doom op Ultra detail kan worden gespeeld, en vaak soepel. Een nieuwe 3D kaart zorgt natuurlijk voor betere prestaties en voor betere beeldkwaliteit, maar als ik jou systeem zie, denk ik niet dat jou videokaart de echte bottleneck is.
Ten eerste, over je geheugen, die moet je minimaal 1 keer verdubbelen. Dan is Windows XP ook wat stabieler en hoeft het minder vaak dingen van of naar het virtuele geheugen sturen. Veel RAM geheugen is belangrijk bij een game machine.
Dan je processor, deze is misschien wat aan de slome kant. Maar als je dat gaat upgraden hoef je zeker niet het beste van het beste te kopen, en het soort processoren dat jij kan gebruiken zijn niet echt zo verschrikkelijk duur meer.
Je videokaart, zoals ik al zei, is niet de echte bottleneck, maar als je hem toch wilt upgraden, neem dan een kaart die niet zo duur is, je kunt natuurlijk wel €600+ uitgeven aan een Geforce 6800 Ultra, maar je bent dan erg veel geld kwijt aan een kaartje.
En omdat je budget niet erg groot is, raad ik je ook niet aan om zo'n monsterkaart te nemen. Veel zin heeft het niet, want er zou waarschijnlijk al wel weer een nieuw kaartje in de maak zijn, en waarschijnlijk gaan ze later over naar PCI-Express, waardoor AGP kaarten veel goedkoper zouden moeten worden.
Wil je toch upgraden, neem dan een kaartje in de trent van een Radeon 9600 XT, of als je wat meer geld over hebt, een Radeon 9800 Pro.
Veel succes met je 'Game Machine'!