Hoe moet ik van m'n pc een games-machine maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maurizze

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2004
Hallo, ik heb een aanbiedinkje gekocht, (mijn pc), een half jaartje geleden, maar de nieuwste games lopen niet lekker. Wat kan ik daar aan doen of wat moet ik upgraden daarvoor?

Dit is mijn computer;
AMD Athlon XP 2500+
Windows XP Professional
Kloksnelheid; 1.84 GHz
256 MB RAM geheugen
een NVIDIA GeForce FX 5600 XT

is dat alles wat je/jullie moeten weten of moet ik nog meer opsommen?

BvD :)

Over welke games heb je het dan?
Hoeveel geheugen heeft je videokaart?

Iets meer geheugen voor WinXp zou kunnen helpen..
256MB voor Xp is niet echt veel.

Wacht flauw grapje tussendoor, verkoop hem en haal de nieuwste Xbox of playstation.

Je zou moeten beginnen inderdaad met iets meer gehuegen, ga maar naar 512 of liefst nog hoger, die kaartjes kosten toch ook niet meer zo heel veel.
Dan zou ik er zeker voor zorgen dat je je drivers van de nieuwste datum zijn, probeer geen SV2 te downloaden voor WinXP dan krijg je waarschijnlijk alleen maar meer ellende.
Dan zouden we inderdaad willen weten hoeveel geheugen de video kaart nu betreft, die zul je ook wel kunnen verbeteren met nog eens 256mb erbij, kan nooit geen kwaad.
Wat voor monitor heb je nu, een beetje merk, probeer ook daarvoor de meest recente drivers te downloaden.
Dan moet het toch al aardig lekker gaan werken, probeer zo weinig mogelijk beeld verbeterende optie voor winxp te gebruiken, dan bedoel ik dus een prachtig bureaublad maken voor het uiterlijk, eigenlijk niet nodig en het vreet alleen maar gehuegen weg.

Die videokaart is er in zowel 128mb als 256mb-versies te krijgen. De 256mb-versies zijn meestal langzamer vanwege het langzamere type geheugen dat er is gebruikt.

De komende 2 jaar is 128mb nog voldoende voor de nieuwste games, alleen moet je er wel opletten dat de rest van de videokaart ook snel is.

Denk niet, hoe meer geheugen erop zit, hoe sneller hij is.

Zo is een oude Geforce FX5200 128mb met DX9 een totale miskoop wat betreft games. Ondanks zijn 128mb en DX9-ondersteuning, is de rest van de techniek zo langzaam, dat DX9 niet eens te gebruiken is en de kaart zo langzaam is als een slak.

Het gaat om games zoals Far Cry, Spinter Cell 2, Call of Duty, Doom 3... etc.

Dus als ik het goed begrijp moet ik dus vooral mn geheugen een paar keer verdubbelen ?:rolleyes: hoeveel gaat dat ong. kosten?

en waar zie ik of ik een 128 of een 256 mb videokaart heb? maar is ie in beide gevallen wel goed genoeg voor die games ?

Je moet je geheugen inderdaad verdubbelen. Je hebt nu 256mb, daar moet eigenlijk nog minimaal 256mb bij, dan heb je dus 512mb in totaal, wat heel gangbaar is tegenwoordig.

Één reepje 256mb DDR-geheugen kost zo'n €27 gemiddeld. Dan heb je PC2100. 256mb DDR PC2700 kost zo'n €35 gemiddeld.

Die PC2700 is sneller dan de PC2100. Eigenlijk moet je zien welke versie jij nu in je pc hebt zitten en hier nog 1 extra reepje van bijkopen. Aangezien je pc een half jaartje oud is, denk ik dat het PC2700, maar dat weet ik dus niet zeker.

Wat is je budget qua videokaarten?

mn budget is erg klein, dus ik ga wel ff mailen met mn compshop om te kijken welk geheugen ik moet kopen.. ;)

Ik heb dus die fx5200.... ik weet wel dat er betere kaarten bestaan maar voor deze kaart hoef je niet zo veel te betalen en ik speel bijvoorbeeld call of duty vloeiend, en doom 3 wil ook wel aardig maar is te donker omdat mn beeldscherm raal is.

Muurhond bevestigd een mening maar uit het dus als een feit wat ik op mijn beurt weer gewoon onzin vind.
het is helemaal niet nodig om het duurste en het mooiste te hebben om alles mooi te kunnen draaien. (ik zeg niet dat het duurste net zo mooi draait als het mindere).

Er zijn dus betere kaarten maar als je weinig over hebt voor een nieuwe dan koop je toch gewoon ff zoiets.

Laatst bewerkt:
Je hoeft niet een super 3D kaart te hebben om games soepel te spelen, ik heb een Geforce 4 ti4600 waarop Doom op Ultra detail kan worden gespeeld, en vaak soepel. Een nieuwe 3D kaart zorgt natuurlijk voor betere prestaties en voor betere beeldkwaliteit, maar als ik jou systeem zie, denk ik niet dat jou videokaart de echte bottleneck is.

Ten eerste, over je geheugen, die moet je minimaal 1 keer verdubbelen. Dan is Windows XP ook wat stabieler en hoeft het minder vaak dingen van of naar het virtuele geheugen sturen. Veel RAM geheugen is belangrijk bij een game machine.
Dan je processor, deze is misschien wat aan de slome kant. Maar als je dat gaat upgraden hoef je zeker niet het beste van het beste te kopen, en het soort processoren dat jij kan gebruiken zijn niet echt zo verschrikkelijk duur meer.

Je videokaart, zoals ik al zei, is niet de echte bottleneck, maar als je hem toch wilt upgraden, neem dan een kaart die niet zo duur is, je kunt natuurlijk wel €600+ uitgeven aan een Geforce 6800 Ultra, maar je bent dan erg veel geld kwijt aan een kaartje.
En omdat je budget niet erg groot is, raad ik je ook niet aan om zo'n monsterkaart te nemen. Veel zin heeft het niet, want er zou waarschijnlijk al wel weer een nieuw kaartje in de maak zijn, en waarschijnlijk gaan ze later over naar PCI-Express, waardoor AGP kaarten veel goedkoper zouden moeten worden.
Wil je toch upgraden, neem dan een kaartje in de trent van een Radeon 9600 XT, of als je wat meer geld over hebt, een Radeon 9800 Pro.

Veel succes met je 'Game Machine'!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan