Hoe moet je een link openen in nieuw tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Uturn

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Hoi,

Hoe kun je een link laten openen in een nieuw tabblad? Dus niet een heel nieuw browser window, maar een tabblad in dezelfde browser. Ik ken maar vier attributen:
_self
_parent
_blank
_top

Maar geen van deze doet dit.

Probeer de _new eens...die werkt denk ik wel!

_new en _blank is allebij het zelfde.
de code voor Specifiek in een tablad openen bestaat niet.
overigens heeft tegenwoordig bijna elke browser tabbladen.
dus waarom moeilijk doen?

Laatst bewerkt:
de code voor Specifiek in een tablad openen bestaat niet.
overigens heeft tegenwoordig elke browser tabbladen.

Dan zou het toch wel handig zijn als je die kunt gebruiken;)

Ik heb _new en _blank geprobeerd, doen inderdaad hetzelfde in FF: nml openen in een nieuw tabblad. Maar ik heb mijn site geplaatst in een window geopend met JavaScript, en daar werken deze HTML codes plots anders, want dan krijg je een nieuw browserwindow.
Vreemd. Misschien had ik mijn vraag beter in de JavaScript afdeling kunnen vragen...

Gebeurt vaker dat vragen verkeert gepost worden,
maak niet uit.. geholpen word je toch wel ;)
en anders zijn er modjes die zo lief zijn om je topic te verplaatsen indien nodig :)

pffft begin moe te worden moet mijn posts aanpassen -.-

Laatst bewerkt:
dat ligt aan hoe de browser is ingesteld,
als deze popups opent in een tabblad dan gebruik je Target="_blank"

EDIT: (rood)

Laatst bewerkt:
dat ligt aan hoe de browser is ingesteld,
als deze popups opent in een tabblad dan gebruik je Target="_self"

die opent toch alleen maar in de zelfde pagina?
self is een ander woord voor same, oftewel zelfde pagina...
script taal is soms echt raar :p

Internet Exploder is een beetje duf daarin, die opent _self meestal in een nieuwe browser terwijl de rest een nieuwe tab gebruikt.

Wat javascript doet is idd de vraag; die maakt over het algemeen popups en die komen idd in een nieuwe browser. (Bij Chrome boeit het niet, die kun je gewoon in je huidige browser slepen :P)

Volgens mij kan dat niet op een betrouwbare, in alle browsers werkende manier.
In html5 waren er plannen om zoiets mogelijk te maken, maar daar is van afgezien omdat het technisch niet haalbaar bleek. Bovendien vonden nogal wat mensen dat de gebruiker van de browser dat zelf moest kunnen instellen.
Mogelijk kun je in JavaScript wel iets, dat zou ik niet weten, maar niet betrouwbaar. De meeste browsers (alle?) hebben mogelijkheden of extra uitbreidingen om als gebruiker zelf in te stellen hoe je dat wilt hebben, en dat kun je niet overrulen vanuit je site.
Ik heb Firefox zo ingesteld, dat ook met JavaScript altijd 'n nieuwe tab wordt geopend. Maar ik kan 't ook zo instellen dat geen nieuwe tab, maar 'n nieuw venster wordt geopend. Of 'n pop-up. Enz.
Dus ik denk dat uiteindelijk de gebruiker zelf het op z'n minst voor 'n deel bepaalt, ongeacht wat jij opgeeft.

die opent toch alleen maar in de zelfde pagina?
self is een ander woord voor same, oftewel zelfde pagina...
script taal is soms echt raar :p

Sorry je hebt gelijk het moet dan zijn

<a href="___hier__je__link___" Target="_blank">

Volgens mij kan dat niet op een betrouwbare, in alle browsers werkende manier....Dus ik denk dat uiteindelijk de gebruiker zelf het op z'n minst voor 'n deel bepaalt, ongeacht wat jij opgeeft.
Ha bedankt!
Dan ligt het dus niet aan mijn programmeerkunsten:p

Toch zou het wel handig zijn, de meeste gebruikers weten niet eens dat je dit zelf kan instellen, dus hebben ze er schijnbaar ook geen moeite mee. En ik wil mijn site op een bepaalde manier weergeven, maar dat kan dus niet. Het zou beter zijn als de default instelling is dat de maker van de site dit bepaald, tenzij de gebruiker het zelf veranderd.

Toch wel vreemd dan dat er zoveel attributen zijn (_self, _parent etc) terwijl ze uiteindelijk geen effect hebben.

Nee, dat is niet zo vreemd. Die stammen uit de tijd dat er voornamelijk met frames werd gewerkt en tabs nog helemaal niet bestonden.
In html5 bestaan die attributen als _self vrijwel niet meer, behalve voor iframes, waar ze nog beperkt bruikbaar zijn. Maar dat deel van de specificatie verandert nog steeds.
Ik ben 't trouwens wel met je eens dat er, volgens mij, weinig tegen 'n tab-opener zou zijn, als de gebruiker dat zelf kan overrulen. Maar wie weet, de meeste delen van html5 veranderen nog steeds, dus met 'n beetje geluk. Alleen: dan duurt 't waarschijnlijk nog jaaaaaaaren voor 't bruikbaar is in de praktijk, voor alle browsers 't hebben ingebouwd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan