hoe software te draaien in virtual box??

Status
Niet open voor verdere reacties.

hvbree

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Ik heb Sun Virtual Box gedownload en geinstalleerd om in Windows 7 mijn niet meer werkende software in een XP omgeving te laten draaien.
Alles ok geinstalleerd; maarre hoe krijg ik nu mijn oude software geimporteerd in de virtuele box van XP??
Kom hier even niet uit; graag een helpende hand....

djw
Henk

De software zul je opnieuw moeten installeren, net zoals je bij elke nieuwe installatie van XP moet doen waar je géén gebruik maakt van virtual pc/virtualbox/vmware etc..

Data bestanden en (sommige) gebruikersinstellingen kunnen daarna worden overgezet door op de oude XP computer de "Wizard Bestanden en instellingen overzetten" te starten, daar aan te geven op de oude computer te zitten en de instellingen (+ bestanden) op memory-stick/externe hardeschijf/netwerkschijf te zetten.
Dan op de XP machine die in virtualbox draait hetzelfde doen en daar dan aangeven op de nieuwe computer te zijn. Dan bladeren naar de map waar je eerder vanaf de oude XP via die Wizard de data hebt neergezet.

Directe link naar de "Wizard Bestanden en instellingen overzetten":
Start -> Uitvoeren -> %SYSTEMROOT%\system32\usmt\migwiz.exe

PS: Zijn er op de 'oude' XP meerdere gebruikers waarvan gegevens + instellingen moeten worden overgezet, dan vanaf elk account die Wizard starten om de gegevens veilig te stellen en in de nieuwe XP omgeving ook vanaf elk account die gegevens weer teruglezen via de Wizard.

Tijs.

Laatst bewerkt:
De software zul je opnieuw moeten installeren, net zoals je bij elke nieuwe installatie van XP moet doen waar je géén gebruik maakt van virtual pc/virtualbox/vmware etc..

Data bestanden en (sommige) gebruikersinstellingen kunnen daarna worden overgezet door op de oude XP computer de "Wizard Bestanden en instellingen overzetten" te starten, daar aan te geven op de oude computer te zitten en de instellingen (+ bestanden) op memory-stick/externe hardeschijf/netwerkschijf te zetten.
Dan op de XP machine die in virtualbox draait hetzelfde doen en daar dan aangeven op de nieuwe computer te zijn. Dan bladeren naar de map waar je eerder vanaf de oude XP via die Wizard de data hebt neergezet.

Directe link naar de "Wizard Bestanden en instellingen overzetten":
Start -> Uitvoeren -> %SYSTEMROOT%\system32\usmt\migwiz.exe

PS: Zijn er op de 'oude' XP meerdere gebruikers waarvan gegevens + instellingen moeten worden overgezet, dan vanaf elk account die Wizard starten om de gegevens veilig te stellen en in de nieuwe XP omgeving ook vanaf elk account die gegevens weer teruglezen via de Wizard.

Tijs.

Dank je wel voor je reactie!
Ik ga dat morgenavond als ik weer thuis kom meteen proberen. Ik laat je de voortgang weten.
mvg
Henk

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een (engelstalig) artikel op Internet die gaat over die wizard: link

Lees dat even een keer goed door vóórdat je de wizard opstart, dan weet je wat je ervan verwachten kunt en wat je ermee kunt doen (er is nl. ook een 'geavanceerde' modus beschikbaar, je kunt óók kiezen alleen instellingen over te zetten, je kunt óók kiezen alleen bestanden over te zetten etc.).

Succes,

Tijs.

Ik heb nog een (engelstalig) artikel op Internet die gaat over die wizard: link

Lees dat even een keer goed door vóórdat je de wizard opstart, dan weet je wat je ervan verwachten kunt en wat je ermee kunt doen (er is nl. ook een 'geavanceerde' modus beschikbaar, je kunt óók kiezen alleen instellingen over te zetten, je kunt óók kiezen alleen bestanden over te zetten etc.).

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs

Ik ben er vanavond mee bezig geweest en heb het artikel over F.A.S.T. uitgeprint. En daarna toegepast. Eerst in de Windows 7 omgeving ( de "oude" pc) de bestanden verzameld en overgezet op een externe hd. Daarna naar de "nieuwe" pc (in de virtuele box met XP) overgeschakeld en geprobeerd met hetzelfde programma de bestanden terug te zetten. Het programma werkt en vermeld dat dit ook is gelukt.
Echter, ik kan deze bestanden nergens in de virtuele box van de "nieuwe" pc terugvinden...
Enige suggesties??

met dank
Henk

[...]Eerst in de Windows 7 omgeving ( de "oude" pc) de bestanden verzameld en overgezet op een externe hd.[...]

Eerst een punt van orde: Je bedoelde, neem ik aan, het volgende:
[...]Eerst in de Windows XP omgeving ( de "oude" pc) de bestanden verzameld en overgezet op een externe hd.[...]

Nu is interessant wat je allemaal hebt overgebracht (oftewel: Heb je gekozen voor bestanden + instellingen, gekozen voor alleen Instellingen, gekozen voor alleen Bestanden, gekozen voor Geavanceerd (en wat heb je daar dan aangegeven))?

Je begrijpt dat op een forum dit allemaal niet te zien is, vandaar de vraag.

Tijs.

Eerst een punt van orde: Je bedoelde, neem ik aan, het volgende:

Nu is interessant wat je allemaal hebt overgebracht (oftewel: Heb je gekozen voor bestanden + instellingen, gekozen voor alleen Instellingen, gekozen voor alleen Bestanden, gekozen voor Geavanceerd (en wat heb je daar dan aangegeven))?

Je begrijpt dat op een forum dit allemaal niet te zien is, vandaar de vraag.

Tijs.

Ik heb alleen gekozen (bij de "oude" pc) voor: Bestanden en daarna de Map aangegeven die overgezet diende te worden. Het gaat nl maar over een beperkt aantal bestanden in een map...

Henk

Kun je niet (om even een snelle route te kiezen) eens kijken of je één van die overgebrachte bestanden kunt zoeken op de 'nieuwe' XP? Natuurlijk een bestand nemen die een unieke naam heeft.

Dus stel dat berichtregels_outlook2007.JPG een bestand is dat op de 'oude' computer in de Mijn Afbeeldingen map staat, daarna op de 'nieuwe' XP even ernaar zoeken:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k dir /s /a berichtregels_outlook2007.JPG
Als het bestand gevonden wordt krijg je de map te zien waar precies. Wordt niets gevonden, dan staat er als resultaat "Bestand niet gevonden".

Zie overigens hieronder dat onder Bestandstypen een lijst staat. Dat betekent dat (naast bestanden die in die genoemde mappen staan) er verder nog gezocht wordt op bestanden die voldoen aan die lijst van bestandstypen. [De lijst met bestandstypen wel langer dan in het schermafdruk getoond kan worden.]
Is die lijst niet volledig (genoeg), dan moet je kiezen voor "Let me select a custom list...advanced users)", dan kun je nog bestandstypen toevoegen (of juist uitsluiten).

Hopelijk vind je de bestand(en) terug. Laat ons weten of je daar nog bijzonderheden/eigenaardigheden bij zijn opgevallen.

Tijs.

attachment.php

Bijlagen

• f.a.s.t._files_only.JPG
    f.a.s.t._files_only.JPG
    39,3 KB · Weergaven: 211
Laatst bewerkt:
Kun je niet (om even een snelle route te kiezen) eens kijken of je één van die overgebrachte bestanden kunt zoeken op de 'nieuwe' XP? Natuurlijk een bestand nemen die een unieke naam heeft.

Dus stel dat berichtregels_outlook2007.JPG een bestand is dat op de 'oude' computer in de Mijn Afbeeldingen map staat, daarna op de 'nieuwe' XP even ernaar zoeken:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k dir /s /a berichtregels_outlook2007.JPG
Als het bestand gevonden wordt krijg je de map te zien waar precies. Wordt niets gevonden, dan staat er als resultaat "Bestand niet gevonden".

Zie overigens hieronder dat onder Bestandstypen een lijst staat. Dat betekent dat (naast bestanden die in die genoemde mappen staan) er verder nog gezocht wordt op bestanden die voldoen aan die lijst van bestandstypen. [De lijst met bestandstypen wel langer dan in het schermafdruk getoond kan worden.]
Is die lijst niet volledig (genoeg), dan moet je kiezen voor "Let me select a custom list...advanced users)", dan kun je nog bestandstypen toevoegen (of juist uitsluiten).

Hopelijk vind je de bestand(en) terug. Laat ons weten of je daar nog bijzonderheden/eigenaardigheden bij zijn opgevallen.

Tijs.

attachment.php

OK, ga ik weer mee aan de slag! Ben morgen de gehele dag uithuizig, dus dat wordt dan vrijdag.
Bedankt tot zover Tijs.
Ik laat de voortgang weten.
groeten, wtr
Henk

Als de XP PC nog werkt, is het misschien handiger om deze hele installatie virtueel te maken? Ik heb amper ervaring met Virtual Box maar voor Hyper-V, VMWare en Xen zijn er genoeg tooltjes die een image van de schijf maken en deze omzetten naar een virtuele schijf. Als ik het goed heb, kan Virtual Box ook met bestanden van VMWare overweg.

Acronis True Image is hier een handig programma voor. Je kunt een 30 dagen proefversie downloaden. Volgens mij zit daar ook de mogelijkheid in om een backup/image om te zetten naar een virtuele schijf (de volledige versie kan dit in ieder geval wel)

@PST: Je haalt hiermee mijn verhaal dat de programmatuur in de nieuwe virtuele omgeving geïnstalleerd moet worden onderuit. Natuurlijk zal het best wel mogelijk zijn om een partitie om te zetten naar een Virtual Box virtuele harde schijf.
Echter: De hardware is in de Virtual Box anders dan in de originele XP machine. Vandaar dat ik gezegd hebt dat XP ín die virtuele machine moet worden geïnstalleerd en daarna de gebruikersprogrammatuur.

Als je een ander inzicht daarover hebt kun je het laten weten, maar zie ook verder op het forum, waar het veranderen naar een ander merk/type moederbord leidt tot de sterke aanbeveling een volledige herinstallatie te doen en dus ook van de gebruikerssoftware.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Acronis past de HAL en wat drivers aan zodat een image gemaakt met Acronis prima werkt in een virtuele omgeving. De laatste maanden heb ik dit toegepast op meerdere servers, deze draaien nu allemaal probleemloos virtueel.

Ben er weer mee bezig geweest, echter op een of andere manier krijgt het transferprogramma niet mijn gewenste over te zetten software op de C schijf van de pc gevonden en overgezet. Dus kan ik het ook niet in de virtuele box terugvinden.
Zie screencapture hieronder
Wat nu...

q.jpg

Laatst bewerkt:
In je schermafdruk laat je (volgens mij) zien een F.A.S.T. die opgestart is alsof je op de oude computer bent.
Op de nieuwe pc in XP in virtualbox (dus NIET in Vista/W7 opstarten) moet je F.A.S.T. opstarten en aangeven Ik ben op de nieuwe computer
om je gegevens terug in te lezen.
Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat de map die je gebruikt hebt in F.A.S.T. bij het wegschrijven van de bestanden op de oude XP computer bereikbaar is in Virtualbox voor de XP die daarin draait om de bestanden daaruit terug te kunnen lezen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
In je schermafdruk laat je (volgens mij) zien een F.A.S.T. die opgestart is alsof je op de oude computer bent.
Op de nieuwe pc in XP in virtualbox (dus NIET in Vista/W7 opstarten) moet je F.A.S.T. opstarten en aangeven Ik ben op de nieuwe computer
om je gegevens terug in te lezen.
Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat de map die je gebruikt hebt in F.A.S.T. bij het wegschrijven van de bestanden op de oude XP computer bereikbaar is in Virtualbox voor de XP die daarin draait om de bestanden daaruit terug te kunnen lezen.

Succes,

Tijs.

Beste Tijs,

De bestanden die ik reeds dacht overgezette hebben, kan ik in de virtuele box met XP met de door jou aangegeven zoekfuncties nergens terugvinden; er lijkt geen "gezamelijkheid" te bestaan tussen de nieuwe pc met W7 en de virtuele box met XP.
Ik ben gestart vanuit de "oude"pc; zie plaatjes r,s t
Echter bij het opstarten van de transferwizard vanuit de "nieuwe" pc "ziet" deze niet de overgezette bestanden. ... ik kan geen enkel bestand op de exteren hd of de c schijf met W7 benaderen..zie attachment u
Ergens in de procedure doe ik iets goed fout, maar wat?

gr., Henk

Bijlagen

• u.jpg
    u.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 82
  • t.jpg
    t.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 68
  • r.jpg
    r.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 71
  • s.jpg
    s.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Als ik je goed interpreteer heb je problemen bij het openen van het opgeslagen F.A.S.T. bestand vanuit VirtualBox.

Wat je kunt proberen is de Settings van je Virtual Box editen, gaan naar Shared Folders en daar de juiste folder op Windows 7 aangeven (dat zou ook een externe harde schijf mogen zijn). Lees goed vóórdat je die schijf toevoegt wat er onderaan het scherm staat over "net use", zodat je een schijfletter kunt hangen in XP aan die gedeelde map.

Je moet daarna in je XP VirtualMachine de zgn. Guest additions toevoegen. Dat doe je door (zodra XP is opgestart) in het venstermenu Devices te kiezen voor Install Guest additions.
Die installatie zou automatisch moeten worden gestart, maar indien niet, ga dan naar Deze Computer, en je zult zien dat er een extra 'schijf' is toegevoegd. Verken die, en start VboxWindowsAdditions.exe.

Als je er niet uitkomt kan ik misschien later nog wat toevoegen doen, maar ik heb momenteel alleen Ubuntu in VirtualBox draaien, niet XP.

Tijs.

Als ik je goed interpreteer heb je problemen bij het openen van het opgeslagen F.A.S.T. bestand vanuit VirtualBox.

Wat je kunt proberen is de Settings van je Virtual Box editen, gaan naar Shared Folders en daar de juiste folder op Windows 7 aangeven (dat zou ook een externe harde schijf mogen zijn). Lees goed vóórdat je die schijf toevoegt wat er onderaan het scherm staat over "net use", zodat je een schijfletter kunt hangen in XP aan die gedeelde map.

Je moet daarna in je XP VirtualMachine de zgn. Guest additions toevoegen. Dat doe je door (zodra XP is opgestart) in het venstermenu Devices te kiezen voor Install Guest additions.
Die installatie zou automatisch moeten worden gestart, maar indien niet, ga dan naar Deze Computer, en je zult zien dat er een extra 'schijf' is toegevoegd. Verken die, en start VboxWindowsAdditions.exe.

Als je er niet uitkomt kan ik misschien later nog wat toevoegen doen, maar ik heb momenteel alleen Ubuntu in VirtualBox draaien, niet XP.

Tijs.

Zo, nu ben ik zover dat GuestAdditions is toegevoegd;idd is er een extra schijf toegevoegd. Bovendien kan ik in Shared Folder de mappen aanwijzen die ik wil delen met de host. Zie attachments
Maar.... hoe benader ik deze Shared Folder vanuit de Virtuele Box? Kan het nergens terugvinden en/of zoeken...

mvg
Henk

Bijlagen

• a.jpg
    a.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 67
  • b.jpg
    b.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 74
De instructie zegt het vrij duidelijk (in dit voorbeeld heb je de map gedeeld onder de naam gedeeldemap).
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net use X: \\vboxsvr\gedeeldemap

Ander doe je het even zo in de XP in Virtualbox:
Start -> Uitvoeren -> \\vboxsvr
Dan rechtsklikken op de gedeelde map en kiezen voor Netwerkverbinding maken.
Je kunt er dan een netwerkschijf-letter aan toekennen en tevens aangeven dat je die zelfde verbinding een volgende keer ook zo wilt hebben.

Tijs.

Hoi Tijs,

Heb het geprobeerd; kan geen netwerkverbinding openen...niet aanklikbaar...hetzelfde geldt voor de vboxsvr...wat zie ik nu weer over het hoofd....

mvg
Henk

Bijlagen

• c.jpg
    c.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 71
Laatst bewerkt:
Je moet dubbelklikken op vboxsrv (in jouw laatste schermafdruk in het rechter deelvenster).
Je zou dan de mappen moeten zien die daarop gedeeld worden.
Je kunt dan op zo'n gedeelde map rechtsklikken en kiezen voor "Netwerkverbinding maken".

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan