Hoe zwaar zijn windows versies?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
970
Op onze Lenovo x61 draait W7 32 bit en daardoor wordt maar 3 van de 4 Gig geheugen gebruikt. Ik twijfel of ik er nu W7 64 bit op ga installeren, of maar meteen W8.1 64bit wat ook op onze Lenovo x250 draait. Vraag me alleen af of 8.1 veel zwaarder is en of dat nadeel oplevert en/of teveel ruimte gaat innemen. De HD van de x61 is maar 150G.
 
8.1 is lichter dan windows 7. nog lichter is een verse windows 10. 64bit is niet zwaarder dan 32 alleen moet de cpu dit wel ondersteunen net als de drivers.
 
W10 daar begin ik voorlopig nog niet aan, gezien de uiteenlopende ervaringen. Maar dank voor het advies. Ik ga er nu W 8.1 64bit op zetten. De x61 werkt prima op 64bit. Die 32bit was een vergissing die ik pas ontdekte toen ik er extra RAM in had gestopt en zag dat hij maar drie van de vier Gig gebruikte. Nogmaals dank.
 
Een 32bit OS kan 4GB adresseren en daar gaan de geheugenplaatsen voor de hardware vanaf.

En als er meer geheugen wordt gevraagd wordt het wissel bestand op de schijf gebruikt om geheugen vrij te maken voor urgentere taken.

Zolang er niet wordt geswapt heb je aan meer geheugen helemaal niets.
Dus die 3GB wordt helemaal niet "gebruikt" maar 3GB kan max. worden benut.
 
Ik heb W8.1 64bit over de W7 32bit heen geïnstalleerd. Kreeg daarbij twee partities te zien om in te installeren. Eentje met de tekst gereserveerd voor... Zei me niets, dus maar willekeurig een partitie gekozen. De installatie ging zonder problemen en alles werkte voor zover ik kon zien. Maar vandaag opnieuw opgestart en nu werkt het ineens niet echt lekker: opstarten duurt lang, probleem met de wifi verbinding en na het opstarten ging het bureaublad ineens over in een mooi lichtblauw scherm en een hoop activiteit van de harddisc. Via Contr-alt-del kreeg ik de optie herstarten, maar daarmee blijft'ie eeuwig bezig, dus maar uitgezet. Ik wil nu W8.1 opnieuw installeren, maar vraag me af of ik niet beter eerst de harddisk kan formatteren of met Dban helemaal wissen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan