hoeveel per week

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo,

Even situatie schetsen

Voor elke prestatie die ik lever, wordt er een code gebruikt
De meeste codes mag ik dagelijks ingeven, echter, sommige codes mogen maar eens per week..
Hoe kan ik zo iets controleren?

Dus, ik geef maandag een bepaalde code in (in dit geval 518011)
ik doe dat donderdag nog eens
Het programma verwittigd dat deze code in deze week al eens gebruikt werd

Hoe krijg je dat voor mekaar

Met dank
JP

Zou het niet kunnen helpen als je in beide topics een voorbeeldbestand plaatst?

@senso: Voor dit soort vragen is geen voorbeeld nodig, we hebben het hier immers over Access, niet Excel :).
Je kunt dat op een aantal manieren oplossen:
1. Heb je de codes in een tabel, dan kun je in een keuzelijst afdwingen dat je alleen ongebruikte codes (voor die week) ziet. Dat is de makkelijkste oplossing. Een code verdwijnt dan uit de lijst als je hem gebruikt.
2. Heb je dat niet, en is het een tekstveld, dan kun je met een AfterUpdate procedure controleren of de code die week al is gebruikt, en dan bijvoorbeeld met een MsgBox waarschuwen en het veld leegmaken.

Met de functie Weeknumber of ISOWeeknumber haal je een weeknummer op. Dat moet je dan combineren met het jaartal, anders ga je alsnog de teil in.

Als je de codes in een eigen tabel bijhoudt kan je een veld voor de gebruiksperiode toevoegen ('W' of 'D') en een veld voor LaatstGebruikt (numeriek). Nadat je een code gebruikt kan je voor de codes met gebruiksperiode 'W' de week invullen via de functie :
Datepart("ww",date())
Dan kan je gemakkelijk terugvinden of deze code in een bepaalde week al gebruikt is of niet.
Vergeet niet om, indien je bij een foutieve ingave een record terug verwijderd, de code eventueel weer vrij te geven.

Succes

Nergens voor nodig lijkt mij om daar een extra veld voor te maken, omdat je de functie makkelijk kunt berekenen. Daarnaast is het alleen maar foutgevoelig als je een veld gebruikt dat geen relatie heeft tot een ander veld. En zoals ik al aangaf: je hebt niks aan alleen een weeknummer, omdat je ook naar het jaartal moet kijken.

Om een voorbeeldje te geven van hoe je zo'n criterium maakt: Expr1: Year([Datum]) & Right("00" & DatePart("w";[Datum];2;2);2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan