• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogst mogelijke combinativariabelen laten berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosmalen1984

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2023
Goedemiddag,

Ik ben bezig met alle lotto getallen te verwerken in een excel bestand vanaf 1974.
Dit is aardig aan het lukken.
Aanvullend is er een totalen lijst, per maand en per jaar te filteren als ook het totaal (vooral gericht op frequentie van voorkomen tov totaal aantal trekkingen/ballen)
Per getal kan ik wel een trend terugzien dus, per maand, per jaar. Of altijd in januari een 8 valt, of de 8 het afgelopen jaar elke keer het vaakst gevallen is (in dit geval in de top 5% via voorwaardelijke opmaak)

De 6 getallen zijn te filteren los, en ook in procentuele basis kan ik zien welk getal vaker valt dan andere.

Ondertussen denk ik ook dat "warme getallen/die vallen het vaakst" in combinatie niet samen gevallen zijn.

Maar, ik ben nu op zoek naar hoe ik het volgende zou kunnen realiseren op basis van de data die ik nu heb.
Ik zou graag combinaties van de getallen op basis van "hoe vaak komt dit voor" terug willen zien.
En dan het liefst in de volgende setting:

Welke 2 getallen zijn het vaakst met elkaar gevallen. Dus, komt de combinatie 1 samen met 8 het vaakste voor.
Maar zo ook in een reeks met 3 getallen. Dus, komt de combinatie 1 met 8 met 11 het vaakste voor.

Ik wil niet alle combinaties zien, want daarmee wordt het bestand eindeloos

Op dit moment heb ik b.v. getal 1 t/m 6 als aparte filter.
Onderaan wel een "aantal.als" functie waarbij als ik b.v. 8 intoets ik zie dat deze 114 keer is voorgekomen in de lijst bij getal 1.
Stel ik weet dat 8 ook het vaakste als startgetal is voorgekomen, filter ik getal 1 op 8 en herhaal dit proces bij getal 2. Het getal dat daar het vaakste voorkomt is dus de combi voor 8.

Maar, dit zou toch ook veel praktischer kunnen?
Ik besef ook dat combinaties die vaak vallen ook haaks kunnen staan op de frequentie in totaal. Dus de combinatie 1-8 zou vaker voor kunnen komen dan wat je zou verwachten als 8 niet in de top 10 zou zitten.

Is er een mogelijkheid om deze berekening in Excel te maken?
En dan zoals gezegd, de top 10 combinaties van 2 getallen, 3 getallen en misschien zelfs 4 getallen.

Ik hoor graag van jullie.
Ik heb een screenshot toegevoegd

voorbeeld excel.jpg

Is een representatief voorbeeld in Excel mogelijk? Dat is gunstiger om hulp te krijgen.

Voorbeeld

Hierbij in elk geval de getallenreeks en hoe ik deze weggezet heb.
Mogelijk is dit makkelijker om te gebruiken dan een screenshot.

Ik vul graag aan waar nodig.

Alvast dank voor het kijken.

Bijlagen

de grap van dit verhaal is dat er eigenlijk, als je de periode groot genoeg neemt er totaal geen trend kan aanwezig zijn, hoogstens een verklaarbare statistische afwijking door een te klein voorbeeld. Ik las een verhaal die pro-actief werkte, waarbij alle uitslagen sinds ... werden verzameld samen met de uitbetaalde sommen. Daaruit werd met hocus-pocus afgeleid hoe vaak een bepaald getal gebruikt werd door iedereen. Als je bijvoorbeeld de dag van je geboortedatum neemt, dan krijg je nooit een getal >31, etc.
Als je nu die "minst vaak gebruikte" getallen zou gaan gebruiken in je lotto-formulier, dan heb je even veel kans om geluk te hebben als de kans die je verkrijgt door de keuze van historisch vaakst verkregen lotto-cijfers, maar wel het voordeel dat het uitbetaalde bedrag veel en veel hoger zal zijn, want je hebt minder medespelers die hetzelfde gokten.
Maar het is en blijft, om mijn leraar statistiek te citeren, de lotto is een belasting op domheid, maar het is zo plezierig.

.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat is een hele klus.
Je kunt met tekst.samenvoegen bijv. de bovenste twee cijfers uit de eerste twee kolommen en dan naar beneden, en daarnaast aantal.als en hetzelfde, datzelfde kun je met drie cijfers doen maar dan krijg je weer het probleem dat cijfer twee, drie, en vier gecombineerd moeten worden, dat is natuurlijk het beste in een nieuwe tabel er naast maar wel heel veel werk, en wat wordt je er wijzer van, het blijft gokken of je moet heel veel geld willen investeren in oneindig veel loten kopen.
Net wat cow 18 zegt er is geen bepaalde trend of iets dergelijks waar je mee kunt stoeien.

Veel geluk
Groetje Johan

Laatst bewerkt:
Het gaat uiteindelijk (goed, ik zou het zeker niet afslaan) om alle 6 de getallen goed.

Wat wel enigszins kan helpen is (denk ik, maar ook dat zal een wiskundige/statisticus beter weten) is het volgende.

Als er daadwerkelijk bepaalde combinaties vaker voorkomen, 2 a 3 ballen.
Misschien zelfs in reeksen van 4.
Dan is het onder aan de streep misschien aantrekkelijk.

Stel, je koopt 5 loten voor 2,-.
Dat zijn 5 * 6 cijfers, dus 30 stuks.

Als je 6 combinaties van 3 die vaak voorkomen daarin verwerkt, en 2 combinaties van 4, levert dan het uiteindelijk kopen van 5 loten je netto meer op dan dat je uitgeeft?
(Bovenstaand voorbeeld zijn dan 3 loten voor de 6 combi's van 3 en 2 loten met combi's van 4, waarbij je ook nog warme/koude getallen zou kunnen toevoegen). Of, als er enigszins overlap zit, waar ik van uitga, nog aan elkaar gelinkte combi's hebt.

En het klopt, voor 1 lot zegt dit niet zo veel. En elke eerste bal zou 1/45 kans moeten hebben.
De praktijk (op basis van de gegevens die ik nu heb, 2023 t/m 2017, is b.v het getal 33 de helft minder gevallen in frequentie dan het getal 31.
Maar 31 komt in totaal wel het meeste voor, maar is geen enkel losstaand jaar de meest voorkomende bal. Alleen in de som van alles bij elkaar dus het meest voorkomend.

En, mocht dit onder aan de streep enigszins lucratief blijken, zou tegen inkoop natuurlijk ook een pool gemaakt kunnen worden.
Dus, iedereen mag deelnemen, leg je 2% van het totaalbedrag in, krijg je ook 2% van de winst.
Waarbij het aantal combinaties waarmee je deel kunt nemen ook groter kan zijn.
Maar dat is nog een stap verder tzt.
Er zit al tijd genoeg om jaar voor jaar de trekkingsuitslagen in te voeren.

Maar dat het veel werk zou zijn, had ik helaas al in de gaten. Nu is het handwerk, en per jaar dus opnieuw combi's filteren is lastig.
Mede ook omdat als je bij het 1e getal een 1 hebt, die staat altijd op de eerste plek.
Maar bij het 2e getal kan het voorkomen dat daar hetzelfde getal in staat als bij het 1e getal.
En als b.v. het cijfer 10 als eerste valt, zou die op plek 1, 2, 3, 4, 5 en zelfs 6 kunnen staan.

Op dit moment speel ik met 1 lot steeds. Elke week zelf cijfers ingeven en ik probeer per week ook een nieuw jaar toe te voegen aan de data. En daarop gebaseerd worden de cijfers gekozen.
Nog geen winst kan ik je verklappen, maar wel 2 van de 4 keer een nieuw lot gewonnen (2 ballen goed).
Al zou dat eens per 2 weken (of eens per 3) 3 ballen goed worden, dan heb je al een positieve balans.

Maar streven is naar 5 loten toewerken om te beginnen, waarbij per 2 weken minstens 2 keer een cijfercombi van 3 valt. Daarmee zou 5,- verlies zijn, wat in dat geval nog maar 25% is. (waarbij nu 50% verlies wordt geleden).
Vandaar mijn vraag. Maar dat was mogelijk al geen verrassing gezien de hoofdvraag.

Ik denk dat je alles goed probeert te doen. Ik hoop dat je rijk wordt.

Wat wel enigszins kan helpen is (denk ik, maar ook dat zal een wiskundige/statisticus beter weten) is het volgende.

Die weten het ook beter maar dat wil jij niet weten. Kun je genoeg over vinden op internet.

Ik heb zelf zeven jaar onafgebroken deelgenomen aan de Staatsloterij met "straatjes", Lotto en Postcodeloterij. Zeg maar dat me dat 5250,- euro heeft gekost met een opbrengst van 1000,- euro. Alles een hoop werk en uren en weinig rendement. Je kan beter een paar uur meer gaan werken, dat levert meer op.

een balletje heeft geen geheugen, het weet dus niet he vaak het al geloot is of hoe lang het al geleden is sinds de laatste keer.

In bijlage een simulatie van X trekkingen, bovenaan te kiezen in O1 en dan op de groene knop drukken.
In O2 en O3 zie je hoe vaak de minste en de meeste bal getrokken geweest is (met in P de percentages en vanaf dQ de balnummers). Als je nu een balnummer volgt, bv. de minst getrokken tijdens de volgende trekking, dan kan je daar onmogelijk degelijke gevolgtrekkingen uit halen.
Weet dat er iets meer dan 8 miljoen combinaties mogelijk zijn voor 6 cijfers uit 45. Dus als het systeem "eerlijk met een geheugen" (=schrappen van een getrokken combinatie) is, dan is de laatste combinatie na 78.300 jaar getrokken.

De lotto betaalt de helft (!) van de inbreng uit en met de rest doet ze haar boekhouding en dan nog wat algemene doelen steunen (bv. een wielerploeg). Er bestaat geen toverformule.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan