• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoogste waarde uit kolom 1 koppelen aan naam kolom 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

BastiaanLier

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij bij het volgende probleem helpen. Ik heb data over bedrijven en hun type aandeelhouders met bijbehorende percentages. Nu zou ik graag het grootste en 1 na grootste percentage uit de 'ene kolom' selecteren (bestaat uit twee kolommen: direct en indirecte aandeelhouders) met de bijbehorende type aandeelhouder uit de andere kolom. Nu is het 'probleem' tevens dat het aantal aandeelhouders niet gelijk is voor elk bedrijf.
Heeft iemand een suggestie om dit formule-technisch op te lossen?
Alvast bedankt!
Bas

ps. deel sheet bijgevoegd.

Bijlagen

Als zoals nu de kolommen tekst bevatten ipv getallen, dan kan je niet veel doen. Uit welke bron komt dit en waarom behandel je de data niet eerst tot iets waarmee je kan werken?

Dit komt uit een database genaamd Amadeus. Zo als het er nu uitziet, zo komt het direct uit de database. Ik heb geprobeerd de data van tekst naar getallen te zetten bij celeigenschappen, maar blijft zo staan totdat ik erop dubbelklik. Ik realiseer me dat de data eerst naar iets bewerkbaars dient te worden gezet. Echter, alle hulp is welkom....

alle hulp is welkom....
Laat ik dan het gemakkelijke gedeelte doen, via deze "Vist" de formule het grootste percentage er uit:
Code:
=GROOTSTE(ALS(ISGETAL(D2:E79*1);D2:E79*1;0);1)

Of engels:
=LARGE(IF(ISNUMBER(D2:E79*1),D2:E79*1,0),1)
Afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. Maak van de laatste 1 een 2 en je hebt het op 1 na grootste percentage.

Nu alleen nog het bereik automatisch aanpassen.

Succes,

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de respons tot dusver.
Ik heb inderdaad eerst alle symbolen en non-getallen in de diverse kolommen maar is aangepakt en omgezet naar getallen. Hierbij dus nieuwe excel-sheet.

Wat betreft de matrix-formule, deze geeft inderdaad het grootste getal, maar zou hij dit ook kunnen koppelen aan de naam van de aandeelhouder?
Heeft iemand verder nog een suggestie om het bereik automatisch aan te passen, aangezien elk bedrijf niet evenveel aandeelhouders heeft?
Alvast bedankt,
Bas

Bijlagen

De formules in het voorbeeld hebben een bereik tot rij 500, pas aan indien nodig of maak de bereiken dynamisch.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Wher,
Hartstikke bedankt voor de formules! Werkt prima! Een vraag nog. is het mogelijk om de percentages van de grootste aandeelhouder er nog in een kolom achter te krijgen? Is dit alles ook mogelijk voor de een na grootste aandeelhouder? Wat zou ik dan moeten wijzigen aan de formules?
Alvast bedankt!
Bas

Bijlage in post #6 aangepast.
Voor de 2e grootste heb ik in de formules "max" vervangen door "large(...);2".
Om de percentages te krijgen heb ik in de formules "index($B$2:$B$500)" vervangen door "index($C$2:$C$500)"

Beste Wher,
Ideaal! Dit is precies wat ik voor ogen had! Hopelijk kan de dataverwerking voor de scriptie dan eindelijk aanvangen!
Nog een laatste vraag: het viel mij op dat veel als "family" in de lijst staande aandeelhouders vaak tot dezelfde familie behoren. Bestaat er een mogelijkheid om alle family-aandeelhouders per bedrijf te aggregeren en dus ook hun directe en indirecte percentages in de respectievelijke kolommen? Ook zodanig dat het nog past binnen de zoekactie naar de grootste en een na grootste aandeelhouder?
Hartelijke groeten,
Bas

Laatst bewerkt:
Beste wehr,
Een ding valt mij trouwens even snel op: de formule zoekt alleen in de directe aandeelhouders. Kan de formule tegelijk ook de indirecte aandeelhouders pakken?
Alvast dank!
Bas

Extra aanpassing i.v.m. indirecte aandeelhouders.

Beste Wher,
Ideaal! Dit is precies wat ik voor ogen had! Hopelijk kan de dataverwerking voor de scriptie dan eindelijk aanvangen!
Nog een laatste vraag: het viel mij op dat veel als "family" in de lijst staande aandeelhouders vaak tot dezelfde familie behoren. Bestaat er een mogelijkheid om alle family-aandeelhouders per bedrijf te aggregeren en dus ook hun directe en indirecte percentages in de respectievelijke kolommen? Ook zodanig dat het nog past binnen de zoekactie naar de grootste en een na grootste aandeelhouder?
Hartelijke groeten,
Bas

Beste wher en anderen,

De formule opgegeven in de excelsheet om de op 1 na grootste aandeelhouder te vinden blijkt niet altijd te werken. Ziet iemand de fout?
Weet iemand tevens een manier om voor alle 'individuals or family member'' aandeelhouders per bedrijf de hoeveelheden aandelen op te laten tellen en het dan zodanig in de matrix te verwerken dat de diverse formules dit meepakt?
alvast bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met een extra hulpkolom zijn de formules vereenvoudigd.
Wel zag ik aan de bereiken in de formules dat je in het gebied van rij 2 tot rij 500 een aantal rijen gedeleted had om andere firmagegevens in te voeren. Doe dat liever niet zo, maak de rijen leeg en voer andere gegevens in, maar delete geen rijen.
Wat beterft de "family members" vraag heb ik niet zo direct een idee.

Bijlagen

Bedankt voor de respons!
Wat gebeurt er als ik rijen delete versus gewoon de data verwijder? aangezien mijn bestanden tot rij 60000 gaan vroeg ik mij af of ik dan wel gewoon de kolommen door kan trekken?
Bedankt

De bereiken van de originele formules (rij 2 tot 500) waren gekrompen (rij 2 tot 478)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan