• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal zoeken in meerdere tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lena1991

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2012
Hallo,

Ik ben nog een beginner met Excel. Ik moet een opdracht uitvoeren in excel en dit lukt me niet. Ik heb al rond gekeken op helpmij.nl naar gerelateerde onderwerpen, deze zijn er wel en heb ik proberen toe te passen. Helaas krijg ik het nog steeds niet voor elkaar.

Mijn vraag:
Ik heb 5 tabbladen met gegevens over producten. In Rij 1 staat de unieke sleutel, de product code. In de kolommen staan per product gegevens over allergenen.
Nou wil ik in een nieuw tabblad een zoekfunctie opstellen. Als daar een productcode (van een product die in een van de vijf tabbladen staan) wordt ingegeven moeten alle gegevens van dat product tevoorschijn komen.

Het zoeken in 1 tabblad lukt wel met horizontaal zoeken. Wanneer ik wil dat er gezocht wordt in meerdere tabbladen lukt het me niet meer. Kan iemand me hierbij helpen?

Ik heb een klein voorbeeld gemaakt om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Alvast Bedankt

Lena

Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

Het zou zo kunnen.
Type in cel B3 een nummer in en de bijbehorende gegevens verschijnen in het overzicht.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Bedankt!
Hoe heb je dat gedaan? Ik zie nergens een formule staan.

Want ik moet het natuurlijk ook nog zelf kunnen toepassen op het werkelijke bestand.

Groeten, Lena

Ik heb VBA-code geschreven die dit doet.
De VBA-code zoekt in elk van de werkbladen op de 1e rij naar de ingevoerde productcode.
Als deze gevonden wordt, dan worden de gegevens vanaf rij 4 t/m 17 uit de gevonden kolom in het overzicht geplaatst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Sorry dat ik doorvraag, maar wat is een VBA code precies en hoe zou ik dat kunnen toepassen op het werkelijke bestand?

VBA staat voor Visual Basic for Applications.
Met VBA kan je o.a. werkzaamheden automatiseren.

Plaats anders het bestand zonder gevoelige informatie zodat de code erin geplaatst kan worden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

heb in 1 cel een formule geplaatst
een vba code is eenvoudiger aan te passen
kijk maar of je aan deze formule iets hebt

ik was al bezig voordat roncancio zn bericht geplaatst had, wilde je mijn oplossing niet onthouden

Bijlagen

Laatst bewerkt:
oke.. ik heb het iets anders gedaan.Ik zoek gewoon per tabblad met horizontaal zoeken. Nou zit ik nog met 1 probleempje.
Dit is mijn formule nou:
=HORIZ.ZOEKEN(Blad1!B$2;Beschuit!$A$1:$BG$42;RIJ(A6);ONWAAR)

In B2 wordt de productcode ingevoerd. De formule is doorgetrokken naar beneden en naar rechts. Zodat er in cel C2 ook een productcode ingevoerd kan worden en dan de gegevens daarvan verschijnen.

Maar.. als er bij C2 (enz.) geen product code wordt ingevoerd komt er op de plek waar de gegevens zouden moeten staan #N/B te staan, omdat C2 niet ingevuld is. Ik zou graag willen dat er dan '0' komt te staan. Ik had dat al geprobeerd met de Of-functie, maar dit werkt niet:
=OF(HORIZ.ZOEKEN(Blad1!B$2;Beschuit!$A$1:$BG$42;RIJ(A5);ONWAAR);0)

Groeten Lena

Code:
=als(isfout(vergelijken(blad1!B2;beschuit!$A$1:$BG$1));0;HORIZ.ZOEKEN(blad1!B$2;beschuit!$A$1:$BG$42;5;ONWAAR))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

HORIZONTAAL ZOEKEN in meerdere werkbladen is ook mogelijk zonder VBA; met INDIRECT en VERGELIJKEN.
In de groene cellen kan u de op te zoeken code zetten.
Momenteel zijn er 5 mogelijkheden, maar door de cellen F4 en J6:J19 horizontaal door te trekken is meer mogelijk.
Als u meer werbladen aanmaakt, vergeet dan ook niet Blad 2 aan te vullen.
Hebt u vragen, ik zal u graag helpen.
Succes.
Mvg.

Bekijk bijlage Hor zoeken op meerdere.xlsx

Heel erg bedankt!

Het is gelukt, dat zou zonder jullie hulp niet zijn gebeurd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan