• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal zoeken naar een getal en weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

djpetit

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2007
Hallo,

ik ben bezig om een planning in Excel te maken. Daarbij moet ik een zoekfunctie inbouwen. In een rij (zeg van D3 t/m R3) kan een reeks dezelfde getallen voorkomen alleen kan het zo zijn dat dit niet op D3 begint maar bijv. pas bij M3. De zoekfunctie moet nu in deze reeks gaan zoeken en het eerste getal uiteindelijk weergeven die hij tegenkomt in die reeks.

Wie helpt me verder ?

mvgr,

djpetit

Laatst bewerkt:
Richard,

bedankt voor je antwoord ....is niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb een bijlage toegevoegd om het geheel toe te lichten. Ik heb inderdaad wel de indruk dat het iets met horizontaal zoeken met zijn !

Toelichting:
in rij d3 t/m r3 moet hij dus gaan zoeken. Bij e3 komt hij dus als eerste een getal tegen en dat getal moet hij dan gaan weergeven. Het is dus wel mogelijk dat in die rij er ook letters voorkomen zoals T en C en die mag/moet hij dan ook weergeven.

bvd,

djpetit

Bijlagen

Ik heb iets geprobeert. Met een matrix formule wordt eerst gekeken in welke kolom het eerste getal (>0) staat. Hierna wordt met de verschuiving functie het eerste getal gegeven.

zie voorbeeldje.

Bijlagen

Ik heb iets geprobeert. Met een matrix formule wordt eerst gekeken in welke kolom het eerste getal (>0) staat. Hierna wordt met de verschuiving functie het eerste getal gegeven.

zie voorbeeldje.

hartelijk dank Paul,

ik ga vanavond even kijken....ik zit nu niet thuis !

djpetit

p.s. zonder hulp cel kan het met de volgende matrix formule:
Code:
=VERSCHUIVING(B5;0;(KLEINSTE(ALS(B5:J5>0;KOLOM(B5:J5);"");1)-2);1;1)
bevestigen met shift-ctrl-enter, dan komt de formule tussen {}.

p.s. zonder hulp cel kan het met de volgende matrix formule:
Code:
=VERSCHUIVING(B5;0;(KLEINSTE(ALS(B5:J5>0;KOLOM(B5:J5);"");1)-2);1;1)
bevestigen met shift-ctrl-enter, dan komt de formule tussen {}.

Paul,

helemaal top !! Werkt super ...maar inderdaad even die bevestiging anders werkt het niet

Maar nog een vraag aan je: kun je in "normale" mensen taal nu even vertellen hoe de formule nu is opgebouwd ? Ik leer graag nog even bij !

alvast bedankt en mvgr,

djpetit

Paul,

helemaal top !! Werkt super ...maar inderdaad even die bevestiging anders werkt het niet
:thumb:, en inderdaad bevestigen met shift-ctrl-enter. Dit moet elke keer dat je "in de cel" komt.

Maar nog een vraag aan je: kun je in "normale" mensen taal nu even vertellen hoe de formule nu is opgebouwd ? Ik leer graag nog even bij !

alvast bedankt en mvgr,

djpetit
en ik ben geen normaal mens;)
Code:
=VERSCHUIVING([COLOR="gray"]B5[/COLOR];0;([COLOR="SeaGreen"]KLEINSTE[/COLOR]([COLOR="Red"]ALS(B5:J5>0[/COLOR];[COLOR="Purple"]KOLOM(B5:J5)[/COLOR];[COLOR="Orange"]""[/COLOR]);1)[COLOR="lime"]-2[/COLOR]);1;1)

ALS(B5:J5>0 kijkt in het gebied B5:J5 of hier een waarde in staat groter dan 0.
KOLOM(B5:J5) zo ja (waar), kijk welke kolommen hier bij horen (kolom nummers).
"" als onwaar, geen waarde/ lege cel.
KLEINSTE neemt kleinste kolom waarde (meest linker kolom waar een getal in staat >0)

Deze (uitkomst -2) gebruik je in de verschuiving, je verschuift een x aantal kolommen vanaf B5 naar rechts.

Het is een beetje moeilijk uitleggen. Ik hoop dat je het een (beetje) snapt.
De verschuiving functie kan je ook wel uit de help halen.

p.s. je zou de ALS functie ook kunnen laten kijken naar ISGETAL. Dan pakt hij alle getallen mee.

Laatst bewerkt:
Paul,

bedankt voor het oplossen van deze topic en de uitleg !:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan