HP Compaq: moederbord kapot door stof?

Status
Niet open voor verdere reacties.

geestschrijver

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2007
Berichten
9
Goedenavond,

Ik heb problemen met mijn HP Compaq nc6120 en hoop dat jullie me van advies kunnen dienen.

De laptop is gekocht in januari '06, is nu dus 16 maanden oud. Zo'n anderhalve maand geleden begonnen de problemen: de USB-apparaten waren niet meer te zien en het systeem werd instabiel. Dit werd snel erger: op het laatst was hij nauwelijks meer op te starten. Met heel veel moeite heb ik XP opnieuw geinstalleerd (geen oplossing) en met nog meer moeite heb ik de harddisk geformatteerd. Dit heeft me zo'n beetje een heel weekend gekost. De installatie van XP daarna is niet meer gelukt.

De computerwinkel oordeelde dat er een flinke hoeveelheid stof in de laptop zat, maakte hem schoon en installeerde XP opnieuw, zonder problemen. Ik heb zelf thuis de hardwaredrivers geinstalleerd, om tot de conclusie te komen dat het ding niet meer instabiel was maar dat er nog steeds problemen waren met de USB-apparaten.

Ik maakte een nieuwe afspraak met de computerwinkel, kon niet meteen terecht op de reparatieafdeling en sprak daarom af dat ze me zouden bellen als ik aan de beurt was. Ik had de afspraak nog niet gemaakt of alles functioneerde zoals het moest. Vier dagen achter elkaar heb ik zonder problemen kunnen werken.

Helaas... toen ging het weer mis. Weer problemen met de USB, als snel gevolgd door opstartproblemen, haperende touchpad, muis en toetsenbord. Op het laatst was er niet meer met de laptop te werken en heb ik 'm vast naar de computerboer gebracht, hoewel ik nog niet aan de beurt was.

Inmiddels is er een soort diagnose gesteld: ze zijn bang dat het moederbord kapot is. De oorzaak zou oververhitting zijn, door het stof. Ik heb geen garantie meer, maar zo'n moederbord van 16 maanden oud kan toch niet kapot gaan door een beetje stof? En zelfs niet door een heleboel stof? Desgevraagd zei de meneer van de computerwinkel dat ze regelmatig stoffige laptops krijgen maar dat ze er zelden door kapotgaan, en als het al gebeurt betreft het 'B-merken' en geen kwaliteitsmerken als HP Compaq. Ik heb de laptop ook niet onder bijzondere omstandigheden gebruikt, gewoon thuis. Nu is mijn huis vast niet het schoonste huis ter wereld maar wel gewoon gemiddeld.

Daarbij: die dingen moeten toch beveiligd zijn tegen oververhitting? Dat lees ik althans overal. Hoe kan zoiets dan gebeuren? Ook vind ik het raar dat ik vier dagen achter elkaar zonder problemen heb kunnen werken, toen het stof al verwijderd was. Als de oververhitting de oorzaak was, dan was het moederbord toch al kapot, toen?

Ik lees ook veel over accu's die oververhitting en daardoor schade aan de laptop veroorzaken. Bij HP wordt de nc6000 genoemd, valt de nc6120 daar ook onder of is dat weer een afzonderlijk model?

Ik ben zelf de mening toegedaan dat ik van een HP Compaq mag verwachten dat hij het na 16 maanden nog doet en dat hij, garantie of niet, kosteloos - of van mijn part tegen vergoeding van de manuren - gerepareerd moet worden door de computerwinkel. Wat vinden jullie?

Alvast bedankt, Rob
 
Het kan aan het moederbord liggen maar ook aan het geheugen, probeer eens memtest
deze hoef je niet van op te starten je kan ik windows testen

http://hcidesign.com/memtest/
 

Bijlagen

  • Memtest.rar
    77,9 KB · Weergaven: 26
Lokoloko, bedankt voor je reactie. De memorytest kan ik nu niet doen omdat mijn laptop bij de computerwinkel ligt, maar ik weet wel dat ze het geheugen al verwisseld hebben en dat dat niet het gewenste resultaat gaf.
 
Weet je, het moederbord kan best stuk zijn maar normaal gaan ze wel langer mee.
Hou er toch rekening mee dat het de oorzaak is, mede omdat je usb poorten er dan wel dan niet zijn.
Wat je wel kan doen mocht het aan het moederbord liggen is de fabrikant schrijven/emailen en je klacht daar voorleggen want ik kan me niet voorstellen dat ze niet wat voor je kunnen doen.
Je stuurt m dan op en daar kijken ze of het door jou komt of dat het een fabrikagefout is
 
Laatst bewerkt:
De Europese regelgeving zegt dat je op al je aankopen 2 JAAR garantie hebt. Dus de eerste beste winkelier die zich daaraan probeert te onttrekken is strafbaar.

Dus gewoon terug met dat ding, en eisen dat ie gerepareerd word.
 
Laatst bewerkt:
geestschrijver schrijft:
De computerwinkel oordeelde dat er een flinke hoeveelheid stof in de laptop zat, maakte hem schoon en installeerde XP opnieuw, zonder problemen. Ik heb zelf thuis de hardwaredrivers geinstalleerd, om tot de conclusie te komen dat het ding niet meer instabiel was maar dat er nog steeds problemen waren met de USB-apparaten.

Er zat een flinke dosis stof in, dus je hebt dus geen poot om op te staan.

Ga nu maar eens uitleggen dat je de laptop nooit in stoffige ruimtes hebt gebruikt en dat zoiets niet mogelijk is.
 
geestschrijver schrijft:
De computerwinkel oordeelde dat er een flinke hoeveelheid stof in de laptop zat, maakte hem schoon en installeerde XP opnieuw, zonder problemen. Ik heb zelf thuis de hardwaredrivers geinstalleerd, om tot de conclusie te komen dat het ding niet meer instabiel was maar dat er nog steeds problemen waren met de USB-apparaten.

Er zat een flinke dosis stof in, dus je hebt dus geen poot om op te staan.

Ga nu maar eens uitleggen dat je de laptop nooit in stoffige ruimtes hebt gebruikt en dat zoiets niet mogelijk is.

Dan gewoon zonder tussenkomst van de winkelier de laptop terugsturen.
Ik neem aan dat de airflow in een laptop zo is gemaakt, dat ie jaren zonder stof probleem kan draaien. Zoniet, is er in mijn ogen iets mis met de airflow van die laptop. Of nemen ze aan dat een gemiddelde gebruiker in staat is om dat ding open te schroeven?
 
Laatst bewerkt:
Dan gewoon zonder tussenkomst van de winkelier de laptop terugsturen.


Zoiets kan je natuurlijk altijd proberen.
Compac heeft op zich wel een redelijk tot goede service, maar helemaal achterlijk zijn ze daar ook weer niet.
 
Laatst bewerkt:
''Er zat een flinke dosis stof in, dus je hebt dus geen poot om op te staan.''

Tuurlijk wel een laptop moet langer mee gaan ook al zit er stof in het zijn nl echte stofzuigers kijk maar s in je eigen pc, en dan blaas je m toch ff uit .

Trouwens:

''Ik heb de laptop ook niet onder bijzondere omstandigheden gebruikt, gewoon thuis''
 
Laatst bewerkt:
Meestal zit het anderes in elkaar dan je zou denken.
Als je een gloednieuwe auto koop en je rijd binnen 300 meter in een dikke vette spijker, hoef je ook niet terug te gaan naar de garage en eisen dat dit onder de garantie valt.

Dus als de leverancier bepaald heeft dat een moederbord defect is geraakt door stof ( wat onder achterstallig onderhoud valt ) valt dit niet onder de garantie.
Natuurlijk moet een apparaat wel tegen een beetje stof kunnen, maar als bepaald is dat het door een overdosis is defect geraakt, kun je niet meer veel doen dan hopen dat er ergens nog een goedwillend iets is die voor jouw schade op wil draaien.

Niet dat ik het daar persoonlijk mee eens ben hoor, begrijp me niet verkeerd.
 
Een spijker in een band is niet relevant, maar wanneer binnen de garantieperiode mijn EGR-klep vervuild is, of een stationair regeling, is dat ook garantie. Dan hadden ze maar betere luchtfilters moeten maken.
 
Een spijker in een band is niet relevant, maar wanneer binnen de garantieperiode mijn EGR-klep vervuild is, of een stationair regeling, is dat ook garantie. Dan hadden ze maar betere luchtfilters moeten maken.

Dus jij zegt:
Defect raken door oververhitting met als oorzaak "stof" , iets dat door de leverancier is vastgesteld overigens, valt onder de garantie.
Had de fabrikant maar betere koelingen moeten inbouwen.

Ik wens je veel succes.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Wat het stof in de laptop betreft: ik heb daar geen enkele controle over, er is overal stof, hier in huis niet meer dan ergens anders. Ik loop niet de hele dag met een stofdoekje, dat is waar, maar de halve familie is allergisch voor huisstofmijt dus dat laten we echt niet uit de hand lopen. Daarbij: toen de computerwinkel constateerde dat er stof in zat - en we dus nog niet wisten dat hij echt kapot was - opperde ik dat ik 'm voortaan ieder jaar even zou brengen om 'm stofvrij te laten maken, maar dat was volgens de computermeneer niet nodig. Het argument achterstallig onderhoud is daarmee onhoudbaar geworden, lijkt mij. Wat niet wegneemt dat ik dat voortaan wel ga doen, misschien zelfs ieder half jaar.

Ik ben eens even in mijn rechten als consument gedoken. De economische levensduur van een laptop schijnt 3 jaar te zijn. De fabrieksgarantie is verlopen, op volledige vergoeding kan ik redelijkerwijs geen aanspraak maken. Maar wat wel redelijk is, is dat ik pakweg 40% betaal, misschien iets meer, in ieder geval het percentage van de economische levensduur die is verstreken. Ik heb dat voorgesteld aan de computerwinkel en ik hoop dat dit geregeld kan worden zonder dat ik mijn rechtsbijstandsverzekering in hoef te schakelen. Vandaag hoop ik daar meer over te horen. Ik heb erbij gezegd dat ik, als ze me tegemoet komen, meteen een nieuwe desktop bestel, dus ik hoop dat dat ook nog een beetje meehelpt.

Ik heb overigens vooralsnog niets met de fabrikant te maken, ik heb de laptop bij die winkel gekocht. Tijdens de fabrieksgarantie is dat wellicht een ander verhaal, maar die is verlopen.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk hoop ik voor je dat je geheel of gedeeltelijk schadeloos gesteld wordt.

Ik verwacht dat dit nu wel zal gaan lukken omdat je gezegd heb dat je nieuwe desktop bij hun wilt aanschaffen.

Omkoper , ha ha ha
 
Ik ben eens even in mijn rechten als consument gedoken. De economische levensduur van een laptop schijnt 3 jaar te zijn. De fabrieksgarantie is verlopen, .


Alle producten aangekocht vanaf 1 januari 2005 vallen onder de Europese regelgeving mbt 2 jaar garantie.
Hier kan een fabrikant NIET onderuit.
Dat sommige fabrikanten nog in hun voorwaarden vermelden dat er 1 jaar garantie op het product zit, is ronduit schandalig.

Leesvoer: http://mineco.fgov.be/protection_consumer/warranty/warranty_nl_001.htm#De nieuwe wettelijke garantie
 
Mijn rechtsbijstandsverzekering - die ik wel even geconsulteerd heb - heeft een ander verhaal. Als ik het goed heb begrepen kan je uitgaan van de economische levensduur. Dit betekent niet dat je na afloop van de fabrieksgarantie aanspraak kan maken op volledige vergoeding, maar dat je wel redelijkerwijs kunt verlangen dat een oplossing zoals ik die heb voorgesteld bespreekbaar is. Hoewel het natuurlijk nog steeds waardeloos is dat het me een paar honderd euro gaat kosten - geen idee wat zo'n moederbord kost - kan ik er wel mee leven als ze accoord gaan. We wachten nog even af!
 
Mijn rechtsbijstandsverzekering - die ik wel even geconsulteerd heb - heeft een ander verhaal. Als ik het goed heb begrepen kan je uitgaan van de economische levensduur. Dit betekent niet dat je na afloop van de fabrieksgarantie aanspraak kan maken op volledige vergoeding, maar dat je wel redelijkerwijs kunt verlangen dat een oplossing zoals ik die heb voorgesteld bespreekbaar is. Hoewel het natuurlijk nog steeds waardeloos is dat het me een paar honderd euro gaat kosten - geen idee wat zo'n moederbord kost - kan ik er wel mee leven als ze accoord gaan. We wachten nog even af!

De economische levensduur gaat pas in na het verlopen van de fabrieksgarantie. En die is toch echt 2 jr.
 
Patrick, heb je een Nederlandse bron waarin dit is terug te vinden? Op internet vind ik er niets over, verder.
 
Ik moet het zien om het te geloven, maar zoals het er nu naar uitziet gaat de reparatie van de laptop me niets kosten! (en morgen heb ik de nieuwe desktop, maar dit terzijde...)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan