Nou, dat is een heel lang verhaal, maar het komt er op neer dat inherent aan het ontwerp van Internet is, dat het gemaakt is om nooit uit te vallen. Dat het tussen jouw computer, e-mail, router, dat fantastisch mooie wereld zelfs universum omvattende Internet, je oma aan de andere kant van de wereld of in lutjebroek om de hoek, oh, je facebook, linkedin & je iTune, Zune, etc.., toch helemaal faliekant mis kan gaan, ligt gewoon aan een server tussen jou, & dat wat of wie je wil bereiken.
Heel simpel: Als jij je computer in zo een geval kan vertellen dat het een verbinding tot stand moet brengen via een andere wel werkende server, dan is het probleem an jouw kant (voorlopig) opgelost.
Echter, het Internet is door ons toedoen (filosofische kwestie) zo menserlijkerwijze onbegrijpelijk geworden, dat we computers nodig hebben om het voor ons te handhaven & in stand te houden.
Ik ben ooit eens begonnen met een boek: "The Whole Internet" by Professor Ed Krol, uitgegeven door O'Reilleys in... 1992/1993??? Toen al 2de druk ofzo. Is o.a. in diverse Europese talen vertaald in 1993/1994,ook in het Nederlands door Bruna.
Ik heb zelf de Engelse versie, & een ieder die echt wat wil weten over de materie raad ik ook aan om het in die taal te lezen, & met een beetje geluk is die nog op voorraad in je locale bibliotheek, als die nog bestaat.
Helaas stel je de vraag net te laat, tot ongeveer 5 jaar geleden kon ik je een rechtstreekse link naar de Engelstalige versie in PDF-formaat opgenomen in het Guthenberg-Project geven. Nu is het alleen nog maar beschikbaar voor blinden onder speciale voorwaarden via de uitgever.
Dan heb ik het hier dus over een ouderwets telefoonboek dik boek, waarin alle in's & out's worden beschreven. Dat valt niet samen te vatten in zoiets als Jip & Janneke-taal, of waar je maar even een vraag over op een forum kan plempen, zelfs Wikipedia is te klein.
Internet is bedacht vanuit militair strategisch belang door ARPA, eens in de zoveel tijd omgedoopt tot DARPA.
Met alle hier in dit bericht gebruikte termen heb je voldoende om uit te vinden waarom nou net jij je Facebookpagina niet kan updaten, of wat dan ook zo ontzettend belangrijk is.
Pff. Tsss... Dat ik dit nog in zit te typen zeg...