• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij analyseren data

Status
Niet open voor verdere reacties.

tshw3

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2017
Berichten
92
Goedemiddag Helpmijleden,

Voor mijn gevoel loop ik tegen een complex probleem aan en hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen.

Het gaat om het volgende:
Ik wil een enquête uitvoeren bij de sportschool, waarbij het doel is om erachter te komen wat de behoefte is van leden op welke dag/tijd/welke les willen volgen en op basis daarvan een rooster te maken.
Ik verwacht meer dan 600 responses (enquête is nog niet verstuurd en kan ik nog aanpassen)

Ik heb dus met de variabele te maken:
- Soort les (bijv. krachttraining/boksen/yoga)
- Welke tijd (bijv. 08:00 - 10:00/10:00 - 12:00)
- Welke dag (bijv. maandag en dinsdag)

Van 1 lid is het overzichtelijk, ik kan als persoon namelijk zeggen; Ik doe krachttraining op maandag 18:00 en ik boks op donderdag 20:00 maar de vraag is hoe ga ik dit voor 600+ leden in een grafiek krijgen waarbij duidelijk wordt op welke dag/tijd/sport leden het liefst willen trainen.

Oftewel hoe krijg ik dit in een grafiek/draaitabel zodat je in een opslag kan zien. Op maandag van 18:00 tot 20:00 is er met name behoefte aan krachttraining en boksen (ik noem maar wat).

Zie bijlage hoe ik de resultaten van plan ben om te verzamelen en hoe de 2 vragen eruit zien.

Nu dacht ik zelf het volgende:
Ik moet alle waardes splitsen in 1 cel, dus de soorten lessen en een count op welke dagen ze willen sporten (zie sheet1) maar ook dan kom ik er niet.

Het zou ontzettend helpen als iemand een tip in de juiste richting kan geven.

mvg,
Teun
 

Bijlagen

  • Gegevens enquête.xlsx
    82,4 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Zoals je aangaf, niet simpel, 7 beslissingsmomenten per dag en 10 multiple choice vragen, dat worden 3 mogelijke antwoorden = tig mogelijkheden.
Dan pik je de belagnrijkste er uit, vink je die allemaal weg en dan komt de 2e belangrijkste van de resterende, ... .

Ik zou het even moeten uitproberen met een set van 600 antwoorden.
Om daar zo een antwoord op te geven, dat is een gok in het ijle.
Als je iemand's keuze al gevalideerd hebt, moet die zijn 2e keuze dan nog meespelen ? Voor de ene wel, voor de andere niet.

Ik denk dat dit bijna een stap-per-stap benadering vergt en dan kijken wat er rest.
Flauw antwoord bij gebrek aan relevante ervaring !
 
Zoals je aangaf, niet simpel, 7 beslissingsmomenten per dag en 10 multiple choice vragen, dat worden 3 mogelijke antwoorden = tig mogelijkheden.
Flauw antwoord bij gebrek aan relevante ervaring !

Is niet flauw hoor, weet dat ik iets heel lastigs vraag en dat is precies de reden waarom ik het hier plaats. Zelf ben ik er ook al 2 dagen mee aan het stoeien hoe ik de informatie het beste kan ophalen en te analyseren.

Ik kan gerust een test set maken, dat is natuurlijk niet zo moeilijk. Maar ik dacht probeer het eerst met 2 rijen om te zien of ik er uberhaupt een nuttig grafiek uit kan krijgen. Aan de andere klant blijf ik roepen (naar mijzelf) het moet toch mogelijk zijn om dit op de een of andere manier in kaart te brengen. Heb tot op heden het antwoord alleen nog niet kunnen vinden.

Als sportschoolhouder wil je natuurlijk het liefst weten waar het gros van de mensen interesse in heeft, dus moment van sporten + welke sport. Mocht iemand nog input/ideeën hebben dan zijn die van harte welkom.
 
Misschien over een iets andere boeg gooien.
hier een bestandje waar je misschien iets aan hebt.
- Soort les (bijv. krachttraining/boksen/yoga)
- Welke tijd (bijv. 08:00 - 10:00/10:00 - 12:00)
- Welke dag (bijv. maandag en dinsdag)
Dit zijn dus 3 vragen en niet zoals je nu hebt de ene vraag (tijd) bij de andere vraag als antwoord geven(dag)
 

Bijlagen

  • Enquete.xls
    58,5 KB · Weergaven: 14
Eens je aan het verwerken gaat zit ik nog met een paar open vragen, dus deze oplossing, die vermoedelijk in de goeie richting gaat.
- als een persoon een bepaalde sport toegewezen krijgt op een bepaalde dag+tijdstip, dan kan die sport geen 2e keer gekozen worden.
- als een persoon op een bepaalde dag al een sport uitoefent, dan kan hij die dag geen 2e sport kiezen.
- je kiest voor de dag+tijdstip+sport die het populairst zijn om eerst toe te wijzen.

Eigenlijk zou ik het eens willen proberen op een uitgebreidere set.
Straks zal je een max aantal deelnemers moeten zetten op bepaalde dag+tijdstip+sport-combinatie als je teveel kandidaten zou hebben bv.
Het blijft een moeilijke oefening.
 

Bijlagen

  • Gegevens enquête.xlsm
    111,3 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Cow en popipipo,

Allereerst bedankt voor de input, de optie die jij aandraagt "popipipo" is denk ik in de goede richting maar daarmee komen we er nog niet.
Als sportschoolhouder is het namelijk het interessants op welke tijden mensen het liefst sporten en welke sport dan uitvoeren.

Zelf dacht ik ook aan het volgende:
Vraag2.png

Je wilt bij bovenstaand een soort count creëren in excel waarbij je dus op de horizontale as de dagen hebt en verticaal de tijden waarbij simpelweg de aantallen worden opgeteld hoe vaak een vakje wordt aangeklikt (helaas komen vanuit de enquête de antwoorden samengevoegd eruit maar dit valt met formules op te lossen denk ik).
Het is voor een sportschoolhouder niet relevant wat iemand precies heeft gezegd maar alleen puur de sport + aantal mensen die het willen beoefenen op welke dag. Als we dus bovenstaand in een grafiek krijgen (met de resultaten hoe dit in excel wordt weergegeven) en dan met een find formule gaat kijken welk resultaat bij welke sport hoort?

Vraag 1:
Welke sporten doe je?

Persoon 1: Krachttraining, circruittraining
Persoon 2: Krachttraining

Bovenstaande antwoorden nemen we van aan dat een lid het niet uitmaakt welke tijd die persoon wat doet (anders wordt het echt te complex).
Wat je in excel denk ik moet willen is dat je bovenstaande reactie of uit elkaar haalt of met een formule gaat zoeken op de zoeknaam.

Vervolgens krijg je vraag 2:

Persoon1:|||||||ma||||||di||||||wo|||||do||||vr||||za
08:00 - 10:00|||||X
10:00 - 12:00|||||||||||||X
12:00 - 14:00|||||||||||||X
14:00 - 16:00|||||||||||||X

Persoon2:|||||||ma||||||di||||||wo|||||do||||vr||||za
08:00 - 10:00|||||X
10:00 - 12:00||||||||||||||||||||X
12:00 - 14:00||||||||||||||||||||X
14:00 - 16:00|||||||||||||X
etc..

en de samenvatting is dan
Kracht|||||||||||ma||||||di||||||wo|||||do||||vr||||za
08:00 - 10:00|||||2
10:00 - 12:00|||||||||||||||||||1
12:00 - 14:00|||||||||||||||||||1
14:00 - 16:00|||||||||||||2

Cicruit|||||||||||ma||||||di||||||wo|||||do||||vr||||za
08:00 - 10:00|||||1
10:00 - 12:00|||||||||||||1
12:00 - 14:00|||||||||||||1
14:00 - 16:00|||||||||||||1
ps: zonder pipetekenst kreeg ik het niet werkend.

Ik hoop dat dit enigszins te volgen is, alleen de uitdaging is hoe ik dit in excel op basis van de antwoorden in bovenstaand ga vertalen.

@Cow, de VBA werkt bij mij niet ondanks dat ik dit wel ingeschakeld heb, ik krijg error "automatiseringsfout".

Het kan ook zijn dat er een andere denkrichting nodig is, om de vertaalslag naar excel analyse te maken.

Wat betreft test set, die zal ik maken. Ik denk dat we klein moeten beginnen met 20 antwoorden zodat het navolgbaar is op de antwoorden ook kloppen.
EDIT: Ondertussen set gemaakt, zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Test dataset 20 responses.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Goede vragen stellen is ook niet verkeerd:

Op een vraag : 'het liefst' kan maar 1 antwoord gegeven worden.

Een enquête-vraag moet slechts 1 vraag bevatten, geen 2 (zoals nu)

De opzet van de database lijkt me simpel:
per regel 1 respondent.
10 kolommen voor te keizen aktiviteiten
42 kolommen voor tijdstippen
vul de antwoorden in als 1 en laat een draaitabel het werk doen.
 
Laatst bewerkt:
ik krijg toch netjes een resultaat.
Als je na je automatiseringsfout in VBA bij "extra>verwijzingen" gaat kijken, staat er dan daar nergens 1 met "ontbreekt : ..." ?
Dan moet je die even opzoeken, aanvinken en daarna nogmaals proberen.

Deze heb ik aangevinkt staan
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-06-07 112322.png
    Schermafbeelding 2021-06-07 112322.png
    22,8 KB · Weergaven: 22
  • Gegevens enquête.xlsm
    51,8 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

@snb Nou dat gaat niet helemaal op omdat een lid momenteel meerdere sporten in een week kan doen, en dus relevant om het van meerdere sporten te weten. Dan kan je zegggen, je vraagt de vraag vaker maar dan wordt de enquête heel ongebruiksvriendelijk en gaan leden het misschien niet invullen. Vandaar dat de enquête het liefst 2 of 3 vragen moet blijven en de analyse uitgebreider (want er zitten meer vragen in de enquete)

@Cow Ik zal hier verder naar kijken want dit ziet er echt percies zo uit als dat ik nodig heb en als we dit helemaal werkend krijgen ben ik je super dankbaar.

Ik heb de macro werkend gekregen dus kan ik met je meetesten en aanpassen waar nodig.
Wat me nu opvalt is dat als ik meerdere keren op die knop druk, ik verschillende antwoorden krijg. Dit komt volgensmij door het resultaat.

Als ik bijvoorbeeld inzoo op rij 2 dan zou je verwachten:
Boksen (Ma 12:00-14:00, Di 18:00 - 20:00 en vr 18:00 - 20:00)
Strength (Ma 12:00-14:00, Di 18:00 - 20:00 en vr 18:00 - 20:00)

Ik ga voor de aanname (anders niet te doen) dat het lid die meerdere sporten doet niet uitmaakt welke dagen/tijden welke sport wordt uitgevoerd. Oftewel dit zijn dezelfde tijden.

Het resultaat is alleen:
"1 (Ma)|(3. 12:00|14:00)| Strength|
5 (Vr)|(6. 18:00|20:00)|Boksen|"

Dit zou volgensmij altijd dit als resultaat moeten opleveren:
1 (Ma)|(3. 12:00|14:00)| Strength|
2 (Di)|(3. 18:00|20:00)| Strength|
5 (vr)|(3. 18:00|20:00)| Strength|
1 (Ma)|(3. 12:00|14:00)|Boksen|
2 (Di)|(3. 18:00|20:00)| Boksen|
5 (vr)|(3. 18:00|20:00)| Boksen|

Het is wel natuurlijk zo dat er straks meer sporten bij komen, zie eerste post excel en dan tweede tabblad maar volgensmij doet dit dan hetzelfde.
De grafiek die er uiteindelijk uitkomt is echt perfect, alleen zijn de resultaten nog niet betrouwbaar (denk ik).

EDIT: @Cow, ik zie nu dat je dit hebt gemaakt met deze statements in gedachten:
- als een persoon een bepaalde sport toegewezen krijgt op een bepaalde dag+tijdstip, dan kan die sport geen 2e keer gekozen worden.
- als een persoon op een bepaalde dag al een sport uitoefent, dan kan hij die dag geen 2e sport kiezen.
- je kiest voor de dag+tijdstip+sport die het populairst zijn om eerst toe te wijzen.

Het klopt natuurlijk dat een persoon geen 2 sporten tegelijk kan uitvoeren, maar de vraag is of dat met deze analyse relevant is. Je wilt namelijk puur weten welke lessen op welke tijdstippen interessant zouden kunnen zijn, het mag dus dubbel tellen.
Als ik namelijk op ma 18:00 - 20:00 en di 20:00 - 22:00 heb ingevuld en heb gezegd ik doe cicruit en boksen dan kan ik natuurlijk een les inplannen op ma of circuit, boksen en op di of circuit of boksen.Het gaat dus om de totalen om te weten hoe populair een les is.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt mijn opmerking over de vragen niet begrepen.
 
ik was al verder dan gevraagd en was al bezig aan een oplossing, jij wil voorlopig enkel een opsomming van alle combinaties.
Dus voorlopig enkel kijken naar de kolommen A:Z en grafiek_alles
macro kan ook aangeroepen worden met CTRL+m
 

Bijlagen

  • Gegevens enquête.xlsm
    82,3 KB · Weergaven: 13
ik was al verder dan gevraagd en was al bezig aan een oplossing, jij wil voorlopig enkel een opsomming van alle combinaties.
Dus voorlopig enkel kijken naar de kolommen A:Z en grafiek_alles
macro kan ook aangeroepen worden met CTRL+m

Dit ziet er geweldig uit en ik zie inderdaad ook dat het resultaat niet wisselt, de opsomming van combinaties kan interessant zijn maar daarvoor moet ik het wel begrijpen.
Bij drukken op de knop verrwerk enquête wordt er dan een advies gemaakt wanneer welke lessen het beste gegeven kunnen worden?

In de enquête stel ik ook de vraag, van welke trainer ontvang je graag de les? Maar misschien is dat teveel werk om hieraan toe te voegen.
In de enquête komt dat er hetzelfde uit:
14. Van welke trainers ontvangt u graag de lessen (1. Strength)
1 (Trainer A), 2 (Trainer B)

Maar dat kan ik ook met een draaitabel doen en vervolgens op de lessen indelen.

Ben hier al heel blij mee, dit was en is het nog steeds echt een brein kraker :).

Ik zou wel graag ook Grafiek_Resultaat willen begrijpen want je hebt er ongetwijfeld over nagedacht en misschien mis ik de toevoeging.

Ik probeer ook om voor alle resultaten een spatie te zetten, nu is het zo dat de maandag 2x voorkomt in de tabel dat heeft te maken dat bij 1 (Ma) staat een spatie voor en de ander niet. Zelf dach
Code:
Sub dural()
    For Each r In Selection
    With r
        .Value = "' " & .Text
    End With
    Next r
End Sub

Maar dan krijg ik lege resultaten in de tabel A tot en met D.
 
Laatst bewerkt:
verbeterde versie zonder spaties, maar nog zonder trainer.
Eigenlijk ook niet zo moeilijk, maar de draaigrafiek wordt straks gewoon onleesbaar door tig van die balkjes :confused:

Hoe wil je straks in excel die namen van trainers weergeven, nog en keer zoveel kolommen er bij of anders "Boksen, trainer A", "Boksen, trainer B", ... .
Dus ipv de huidige 6 sporten, worden het er dan bv 18 als iedere sport 3 trainers zou hebben.
SNB klimt zo meteen nog een keer in zijn pen :)
 

Bijlagen

  • Gegevens enquête 3.xlsm
    77,1 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
verbeterde versie zonder spaties, maar nog zonder trainer.
Eigenlijk ook niet zo moeilijk, maar de draaigrafiek wordt straks gewoon onleesbaar door tig van die balkjes :confused:

Hier heb je helemaal gelijk in, lijkt me ook niet nodig.
Ik zie dat je in de nieuwe versie aantal VBA code hebt uitgeslashed/aangepast, dat vanwege natuurlijk een grafiek minder etc.

Het is heel gemakkelijk om een sport toe te voegen dus dat is fijn! Als ik logisch beredeneer is dit volgensmij wat ik nodig heb en ontbreekt er niet iets.
Echt ontzettend knap gemaakt en dankbaar voor en wat ben ik blij met dit forum en leden zoals jij.

Ik ga dit even bespreken met aantal andere leden om te achterhalen of ik niks mis, ik verwacht van niet.
Tenzij jij nog iets tegenkomt waarvan je zegt, dit zou ik veranderen.
 
De vraag was dus niet zo uitgebreid als ik gedacht had.
Die trainer kan er later ook nog bij, als je dat netjes in je enquete verwerkt hebt.

Misschien nog één vraag stellen naar de meest wenselijke of ideale combinatie dag+tijdstip+sport.
Dan kan je later die keuze zo veel mogelijk laten doorwegen als je echt gaat plannen.
 
De vraag was dus niet zo uitgebreid als ik gedacht had.
Die trainer kan er later ook nog bij, als je dat netjes in je enquete verwerkt hebt.

Misschien nog één vraag stellen naar de meest wenselijke of ideale combinatie dag+tijdstip+sport.
Dan kan je later die keuze zo veel mogelijk laten doorwegen als je echt gaat plannen.

Ik ben deze avond beetje druk, ik zal hier morgen verder op reageren :)
 
Goedemorgen allen,

Ik heb er nog even over nagedacht en ik denk dat dit precies is wat ik wil en in ieder geval de juiste informatie verzamel.
Ik ga de enquête uitzetten en wie weet loop ik bij het analyseren nog tegen een issue aan maar dan weet ik jullie zeker te vinden.

Bedankt voor alle reacties en in het bijzonder @Cow voor het maken van de oplossing, ontzettend blij mee!

"Misschien nog één vraag stellen naar de meest wenselijke of ideale combinatie dag+tijdstip+sport.
Dan kan je later die keuze zo veel mogelijk laten doorwegen als je echt gaat plannen. "

Bovenstaand heb ik nog overwogen maar ik denk dat het de enquête te complex maakt, we geven namelijk trainingen van 1 uur en tijdsblokken zijn nu 2 uur. Dat betekent dat als iemand graag circruit + strength doet we dit in hetzelfde tijdsblok kunnen plannen en hebben leden alsnog de keus :).

mvg,
Teun
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan