• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij excel macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

remco89

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2008
Hallo iedereen,

Ik heb hier al veel antwoorden op mijn vragen gevonden door te zoeken :thumb: maar dit kan ik niet vinden.

Ik heb ongeveer 1200 x verschillende nummers deze staan onder elkaar in een kolom, als voorbeeld deze:

NL 470457234

Nu heb ik uit die kolom met verschillende codes steeds de laatste 4 nummers op de laatste na nodig (klinkt een beetje raar, maar ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen)

Uit de bovenstaande code dus de reeks 5723.

En dat zou ik dan steeds in de cel er naast willen hebben.

Dus hieruit: ''NL 470457234'' steeds dit ''5723'' halen en ernaast zetten.

Om het een en ander te verduidelijken heb ik een voorbeeld bij gevoegd.

Ik weet niet of dit wel mogelijk is d.m.v een macro maar andere oplossingen die sneller gaan dan overtypen zijn ook welkom!:D

Alvast bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volgende formule in kolom B doet dit voor u:

=DEEL(A1;8;4)*1

Die *1 dient enkel als er gerekend dient te worden met de uitkomst.

Cobbe

Indien de lengte van het "nummer" niet altijd gelijk is dan kun je ook de volgende formule gebruiken in B1:

Code:
=DEEL(A1;LENGTE(A1)-4;4)*1

Laatst bewerkt:
JA, dat werkt super!:thumb:
En een nog simpelere oplossing dan ik dacht.

Heel erg bedankt!

edit:

Sommige van de nummers die er nu uitkomen hebben een 0 aan het begin, excel haalt die automatisch weg. Als ik de cellen met bovenstaande formules als tekst zet werken ze niet meer. Is er ook een oplossing voor dat die nullen blijven staan?

Edit 2: Ik heb het *1 aan het einde weggelaten, nu geeft hij de nullen vooraan weer! :D

Laatst bewerkt:
JA, dat werkt super!:thumb:
En een nog simpelere oplossing dan ik dacht.

Heel erg bedankt!

edit:

Sommige van de nummers die er nu uitkomen hebben een 0 aan het begin, excel haalt die automatisch weg. Als ik de cellen met bovenstaande formules als tekst zet werken ze niet meer. Is er ook een oplossing voor dat die nullen blijven staan?

Ga naar Opmaak - Celeigenschappen - Aangepast.
Type 0000 in bij Type.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Oke bedankt, dat is nu goed, maar als ik nu verticaal ga zoeken in deze waarde lijkt het als of hij niks vindt.

Zie bijgevoegd bestand

Bijlagen

Dit komt omdat de verticaal zoeken alleen werkt als de lijst gesorteerd is van laag naar hoog. Beter is het om een database functie te gebruiken, zoals DBLEZEN of DGET. Bij deze functies maakt het niet uit in welke volgorde de lijst staat.

Vert.zoeken werkt ook op een niet gesorteerde lijst.

De formule van vert.zoeken was niet goed. Ook het bereik moest worden bijgewerkt.
Bij deze het bijgewerkte bestand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Dit komt omdat de verticaal zoeken alleen werkt als de lijst gesorteerd is van laag naar hoog. Beter is het om een database functie te gebruiken, zoals DBLEZEN of DGET. Bij deze functies maakt het niet uit in welke volgorde de lijst staat.

Als je de syntax =VERT.ZOEKEN(<wat zoek ik> ; <waar zoek ik>; 2 ; onwaar) gebruikt hoef je niets te sorten. Onwaar zorgt ervoor dat er exact gezocht wordt.

Edit
Als mosterd na de maaltijd. Had de reactie van ROncancia niet gezien. De leeftijd hé;)

Laatst bewerkt:
Owke allemaal heel erg bedankt hoor, je moet t net ff weten he :D

Nu ga ik er wel uitkomen denk ik!:thumb:

Edit: Heeft een van jullie ook verstand van macro´s?

Laatst bewerkt:
Edit: Heeft een van jullie ook verstand van macro´s?

...als je zo wat posts doorleest zou ik zeggen van wel...:D

Groet, Leo

P.s. Let wel ff op of je 'macro-vraag' nog betrekking heeft op je 'startvraag'.... Anders deze aflsuiten en een nieuwe topic starten!

Laatst bewerkt:
P.s. Let wel ff op of je 'macro-vraag' nog betrekking heeft op je 'startvraag'.... Anders deze aflsuiten en een nieuwe topic starten!

Ik zou zeggen, zet deze vraag nog op opgelost en begin een nieuwe topic :thumb:

ja wat mij betreft mag deze dicht als opgelost. Voor andere vragen zal ik een nieuw topic openen.

Nogmaals bedankt Iedereen

ja wat mij betreft mag deze dicht als opgelost. Voor andere vragen zal ik een nieuw topic openen.

Nogmaals bedankt Iedereen

Gewoon rechtsonder op de pagina de status van de vraag veranderen aub.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan