• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp bij formule gevraagd (2)

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Opnieuw doe ik een beroep op de "formulebouwers" onder jullie. Dit keer gaat het om een formule voor een aanpassing van een zgn. gedcom-bestand (voor de gegevensuitwisseling tussen stamboomprogramma's).
Een deel van zo'n bestand ziet er zo uit:
0 @I1@ INDI
1 NAME Jan/Jansen/
...
1 DEAT
2 DATE 1 JAN 1900
1 OCCU burgemeester

Echter, in de stamboom kan ik ook aangeven dat iemand is overleden zonder dat ik details heb. Een export levert dan slechts op:
0 @I1@ INDI
1 NAME Jan/Jansen/
...
1 DEAT
1 OCCU burgemeester

Nu mijn vraag:
Ik wil een "lijstje" maken van nummers (@I1@) waarbij "1 DEAT" gevolgd wordt door een regel die begint met "1" of "0".

Ik hoop dat ik mijn probleem goed heb uitgelegd en dat jullie me kunnen helpen.

Je post in het excel forum, maar hoe staat deze informatie gegroepeerd dan? IS dat een kolom van onbepaalde lengte? in dat geval wordt een nieuw "record" altijd begonnen met een "0"?

Eerlijk gezegd lijkt me dit meer een oplossing die je wil maken met regular expressions, maar een stukje VBA zal ook best gaan. Formules lijkt me niet tenzij al deze informatie in een enkele cel staat of een strak vastomlijnd profiel heeft

Je post in het excel forum, maar hoe staat deze informatie gegroepeerd dan?
Het bestand is een gewoon tekstbestand

IS dat een kolom van onbepaalde lengte? in dat geval wordt een nieuw "record" altijd begonnen met een "0"?
De maximale lengte van één regel is 255 tekens.

Eerlijk gezegd lijkt me dit meer een oplossing die je wil maken met regular expressions, maar een stukje VBA zal ook best gaan. Formules lijkt me niet tenzij al deze informatie in een enkele cel staat of een strak vastomlijnd profiel heeft

Een gedcom-file heeft inderdaad een vaste structuur, zie bijv. http://nl.wikipedia.org/wiki/GEDCOM

Je hebt gelijk dat ik beter een voorbeeldbestandje had kunnen bijsluiten.
Alles bij elkaar genomen, heb ik echter moeten besluiten het projectje (en daarmee dus deze vraag) te stoppen.
De conversie van mijn stamboom (het uiteindelijke doel) had teveel haken en ogen wanneer ik het op deze manier zou doen.

Ok, duidelijk, net even nagekeken. In principe kom je met deze regex een heel eind:

0 @([^@]+?)@((?!0 @).)+1 DEAT\D+?(0|1)

Maar waarom wil je het in excel doen? om de uitslag meteen op te slaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan