hulp bij nieuw mobo aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.
edit: wat betreft uw vraag, ik ben niet zo'n extreme computer expert maar heb wel een aantal vrienden en kennissen met de benodigde kennis, dus ik ben eerst zelf gaan hobby-en en dingen gaan uitsluiten
en met wat hulp is de conclusie dat het uiteindelijk het mobo moet zijn, want dat is nog het enigste wat over blijft
..

true true
maar omdat dus bijna niemand gereageerd had in dat andere topic van mij
moest ik zelf conclusies trekken en vervolg stappen ondernemen
en dat werd dus een nieuw mobo aanschaffen

Zijn wel je eigen woorden he.Waar wij dus weer concliusies uittrekken.;)

ik snap de vergelijking niet helemaal... :o

ik ken idd aardig wat mensen in de ICT die zeker niet te beroerd zijn om me te helpen, maar bij een probleem als dit is het een kwestie van 'debuggen'
dat is nogal een lang en moeilijk proces en dan haken veel mensen toch af, want werken doen ze al 40 uur in de week ;)
vandaar dat ik mijn probleem hier post en alle resultaten die ik tot nu behaald heb

bedoelde het verder ook niet vervelend of zo, maar ik probeerde alleen mukkel uit te leggen dat ik zelf een paar knopen heb door moeten hakken omdat er maar weinig reacties waren op mijn probleem
en misschien waren dat niet altijd de verstandigste keuzes, maar ja... daarvoor heb ik er nou eenmaal niet genoeg verstand van... :)

Laatst bewerkt:
Het updaten van de bios kan wel enkele risico's met zich mee brengen. Vaak ontstaan er nieuwe problemen na een update. eenvoudig googlen naar " ... na bios update" levert voldoende resultaten op. Een bekend gegeven is dat de garantie bij vrijwel alle leveranciers vervalt na een bios update ( tenzij uitgevoerd door de leverancier zelf ). Overigens is een kleine fout in het falen van het medium waarop de update staat al heel gevaarlijk. ik geef toe dat de kans daarop heel klein is. Binnen de garantie periode zou ik niet het risico lopen, want als het probleem er niet mee word opgelost sta jij voor de kosten van de nieuwe hardware en in het geval dat je deze stap overslaat kun je de fabrikant aansprakelijk stellen.

Een bios-update is gewoon toegestaan van asus zelf, dus garantie vevalt niet na een update..dus ook niet van de leverancier.

Tevens heeft dit moederbord een crash free bios. Waardoor je, ookal mocht er iets fout gaan, altijd weer een goede versie kan installeren.

Maar on topic.
Bios 0702 dit is de laatste bios voor jou moederbord.

Dit filetje downloaden en uitpakken. Zet de P5KPL-CM-0702.ROM op een usb-stick.

Herstart je pc, ga naar je bios => tools => EZ-flash
selecteer het .ROM bestand op je usb stick.

Nu gaat je pc het bestandje checken voordat hij je huidige bios versie verwijderd.
Voor de rest hoef je niets te doen.

Is het gelukt, dan ga je kijken of het probleem opgelost is :)

weet u misschien ook wat mijn huidige versie is dan?
dan kan ik die weer terug installeren mocht dat nodig zijn :)
bvd

ok, dat ging relatief simpel
alleen liep ik tegen het volgende probleempje aan...
mijn pc startte niet verder op
toen ik bootte na de update kreeg ik:

please enter Setup to recover BIOS setting
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue

toen heb ik maar gekozen voor F1 en gekeken naar m'n bootvolgorde
daar stond A:\ bovenaan daarna m'n bootschijf
toen heb ik mijn diskettestation disabled
F10 Save and Exit en toen startte ie wel gewoon op
dus ik neem aan dat het dan gewoon goed gegaan is?

ik post morgen wel of het probleem er nog is...

thanks voor de moeite :)

Owja vergeten te vertellen dat, dat inderdaad kan veranderen.
als hij zonder probleempjes doorstart nu dan is het goed gegaan

ja maar bootvolgorde begint toch wel vaker met het diskettestation en dan pas je bootschijf?
en dan start ie ook gewoon op...
maar goed het werkt, nu even afwachten of het heeft gewerkt :)

ok, het probleem is nog steeds aanwezig
nu even afwachten tot het nieuwe mobo binnen is
inbouwen en dan post ik wel weer resulaten

:) Dan wil ik dit mobootje wel overnemen voor 10 euro :)
maw 16.75 incl verzending.

Omdat ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat het moederbord de boosdoener is.
Misschien een combinatie van hardware onderling of hardware/software.

DAn kan ik een mooi mini pctje bouwen.:P

ik ben ook nog niet overtuigd totdat ik dat nieuwe mobo ingebouwd heb en de problemen dan verdwenen zijn :p
als dat zo is mag je dat mobo wel overnemen ;)

nou gister nieuw mobo binnen gehad
ingebouwd, OS opnieuw geïnstalleerd
en ik kan ondertussen vertellen dat dit niet de oplossing is
dus dat ASUS mobo mag je overnemen ;)
alleen wat kan het nu in godsnaam nog zijn?
in principe alleen nog maar de processor, maar gezien het probleem zou je toch echt verwachten dat het iets met 1 van mijn harde schijven is
maar goed... dat heb ik dus in principe allemaal al uitgesloten
mukkel... tot nu toe ben jij de enigste die een beetje fanatiek mee denkt
heb jij nog een idee???

Bvd

Er viel wat mij betreft weinig meer aan mee te denken.Je was er zelf(en je deskundige vrienden/kennissen) heilig van overtuigd dat het aan het mobo zou liggen.Ookal was eerder al aangegeven dat het je cpu cq hd zou kunnen zijn.;)

Vandaar dat ik me een beetje op de achtergrond heb gehouden.Alles was sayed en done.

Laatst bewerkt:
nou ja, ik wil mezelf niet voor doen als of ik er veel verstand van heb
ik post niet voor niets een bericht op dit forum natuurlijk
maar mijn excuses als ik het verkeerde idee heb gewekt
het leek mij alleen wel verstandig om zelf na te denken en het 1 en ander uit te proberen waarvan ik de resultaten gepost heb

dus nogmaals... ik wilde absoluut niet de intentie wekken dat ik het zelf allemaal al bedacht en beslist had, dit is dus schijnbaar verkeerd over gekomen

maar CPU problemen... processor defect? of kan er dan ook nog iets anders aan de hand zijn...

bvd

Dat dacht ik al :)

Dus nog steeds een tik en dan kapt je pc ermee?

Heb je met het testen van een andere harde schijf de zelfde voeding aansluiting gebruikt? Misschien dat de voeding onstabiel is en een dip veroorzaakt zodat je HD uitvalt.

Heb je toevallig een andere pc / voeding bij de hand?

ik heb ook al een andere voeding geprobeerd (zie mijn andere topic)
en ik heb ook een IDE schijf geprobeerd die ik geformatteerd had en een clean install op gedaan had...
pc kapt er overigens niet mee he... hij blijft even hangen...
ik weet niet of dat duidelijk was :)

Owja sorry ik haal ff wat topics door elkaar :)

Alles begint toch een beetje richting je CPU te wijzen..
Ik zou het anders ook niet weten. :confused:

Misschien ken je iemand waar je even de processor van mag lenen, dan heb je dat ook uitgesloten

maar ik kan niet zomaar elke CPU gebruiken natuurlijk...!?
wel toevallig als iemand net een s775 heeft liggen (en welke factoren moet ik nog meer op letten?)

inderdaad gewoon een 775 cpu.
Dat gigabyte mobo kan (bijna) al de gangbare cpu aan voor 775

Processor FSB supported 1600/1333/1066/800

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan