Hulp gevraagd bij het maken van een 'voting systeem'

Status
Niet open voor verdere reacties.

erikvanzanen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 sep 2012
Beste Helpers,

Ik ben bezig mijn persoonlijke 'artist' site zelf te bouwen, en dat doe ik met HTML en CSS3. Ben zelf redelijk in vormgeving, maar helemaal niet goed in coderen :) Tot nu toe vind ik dat ik het aardig goed gedaan heb, met te krijgen wat ik wil. Het internet is er echt een mega bron voor, samen met 'copy & paste' :)

Nu wil ik graag bij 'Latest Music', zoals je kunt zien, een soort 'voting/opinion' systeem bouwen, waarbij de votes voor de verschillende categorieën, opgeslagen en onthouden worden, net zoiets als Facebook doet, met de Like-button, en het aantal 'likes' er naast in zo'n 'counterbox.

Nu kom ik op internet wel het 1 en ander tegen over werken met PHP en databases, alleen tonen die vaak hoe je een account aanmaakt, met username/password etc.

Ik wil 'slechts' een click 'bewaren, en tonen in de counterbox, naast de desbetreffende categorie, zodat ik weet wat mensen ervan vinden

Hopelijk weet iemand hoe, of heeft de juiste 'to-do' tips :) Nu heb ik een gratis pollscript waarbij de resultaten extern getoond worden. Mogelijk met het saven naar en lezen uit een .txt?

Alvast bedankt en gegroet,
Erik

Laatst bewerkt:
ondersteund je host mysql of andere db systeem?

zo niet kijk dan eens naar txt bestanden lezen dmv fopen fread fclose.
dan kom je zo mooie tutjes tegen.

Hoi Arjan,

Thx voor de reply. De server ondersteund mysql ja. :) Ik heb even gegoogled naar je advies en ben nu zover dat ik text kan uitlezen. Wordt nog even puzzelen om data met een knop te writen. Heb gemerkt dat ik data kan toevoegen, maar als er '1' in .txt stond, en je voeg er 12 bij, dan staat er 112. In mijn gevoel moet ik 'onclick' +1 toevoegen aan het reeds bestaande getal in de .txt, of +1 neerzetten, als er nog geen getal in staat.

mysql is wel makkelijker hoor.

PHP:
<?php
mysql_connect('host','username','password');
mysql_select_db('test');
?>
<form method="post">
<input type="submit" name="value" value="Stem"/>
</form>
<?php
if(isset($_POST['value']))
{
mysql_query('UPDATE value FROM voids WHERE page="'.$_GET['page'].'"');
}
$result = mysql_query('SELECT value FROM voids WHERE page="'..$_GET['page']'"');
$row = mysql_fetch_array($result);
else{echo '<p>'.$row['value'].'</p>';}?>

zoiets ff snel aangepast naar jou wensen mag je zelf beetje doen.

bijv checkje dat iemand maar een keer mag stemmen xd is uitdaging.

gebruik nooit $_POST of $_GET direct in een query.
is een big big safty hole!!!

kan wel als je mysql_real_escape_string enzv gedaan hebt.
maar je hebt gelijk.

bijv checkje dat iemand maar een keer mag stemmen xd is uitdaging.
Dan stop je het ip-adres van een stemmer ook in de database, en check je eerst of dat ip-adres er al in staat. Zo ja, niks; zo nee, +1.

"False negative": Dan kunnen alleen de drie zusjes Katoenka, Baboenka en Hinkelebeen, uit Haddemerveen niet apart stemmen vanaf hun ene thuis-pc.
"False positive": En poll-spammers die ook even bij de buren en bij de bieb gaan stemmen hou je zo niet tegen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
  • Gemiddelde waardering: 8 (of: 4 van de 5 sterren)
  • Aantal stemmers: 2
Daarmee is voor mij de waarde/betrouwbaarheid van de uitslag nul-komma-poffertje. :rolleyes:
Komt ook nog bij, dat mensen met geen/weinig waardering niet zo gauw de moeite zullen nemen om te gaan stemmen: geeft een vertekend beeld in de positieve richting.
Het is immers geen "a-selecte steekproef" met een correcte verhouding plus- en min-stemmers.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan