• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp gevraagd: Datumselectie in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jos.vander.meij

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2006
Ik heb de volgende vraag: Ik heb een aantal data onder elkaar staan. vb:

01-01-2006
03-01-2006
14-01-2006
26-01-2006
30-01-2006

Nu zoek ik een formule die een aantal weergeeft:
3 - als antwoord uit de selectie: van 01-01-2006 t/m 15-01-2006
2 - als antwoord uit de selectie: van 16-01-2006 t/m 31-01-2006

Wie heeft de oplossing? Iets van een aantal.als oplossing?

het antwoord wat je wilt hebben is het aantal weken?? In de cel naast de datum zou je zoiets kunnen doen als =AFRONDEN((A4-A3)/7;0). Met in A4 de laatste datum en in A3 de eerste. Hij rond nu alleen niet naar boven af, maar gewoon normaal, dus 5,4 = 5 en 5,5 = 6.

S6

Beste Jos,

Datums worden in Excel behandeld als getallen. 1 januari 1900 is gelijk aan 1. 1 januari 2006 wordt dan het getal 38718. Je kunt dan werken met de functie Interval(). Zie bijlage.

Groeten,

Richard

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Guido, dank voor je moeite...

Richard, je oplossing werkt perfect en ik ben er helemaal mee geholpen. Ik de heb de formule maar even geknipt en geplakt, geen idee hoe het werkt maar het werkt! Top!

Dank, Jos

Hoi Jos,

Zoek maar eens in de helpfunctie van Excel. Als je daar een beetje mee overweg kunt, begrijp je nieuwe functies sneller.
Wil je je vraag op 'opgelost' zetten?

Bedankt,

Richard

Problemen met Interval-functie

Beste Richard,

Ik heb pas hulp van je gekregen met de interval functie. Ik heb je formule geknipt en geplakt en dat werkte goed. Alleen toen ik dezelfde formule in Februari plakte werd het weer een heel ander verhaal.

Ik wilde graag het excel bestandje als bijlage toevoegen maar dat lukt mij niet, er zijn alleen grafische bestandjes mogelijk.

Kun je mij vertellen hoe ik dit kan doen?
Jos van der Meij

Beste Jos,

Je kunt een excelbestand zippen en dan op het forum zetten, of -als je geen winzip of winrar hebt- alleen de extensie veranderen in zip. Meldt dit dan wel even.
In het voorbeeld dat ik je gegeven heb, staan de datums, maar ook de seriële getallen die dezelfde datum voorstellen. Zit daar de fout misschien?
Daarnaast moet je de formule niet afsluiten met een enter, maar met Ctrl+Shft+Enter. Het is namelijk een matrixformule.
Klopt het cellenbereik in de formule?

Succes, ik probeer morgen vanaf het werk nog even te kijken, anders morgenavond. Of iemand anders natuurlijk.

Richard

Hoi Jos,

Met het bereik van dat in D11: D99; de kleinste datum in D4 en de grootste datum in D5.

De meest eenvoudige oplossing:
=AANTAL.ALS($D$11:$D$99;">="&$D$4)-AANTAL.ALS($D$11:$D$99;"<"&$D$5)

Je kunt ook met SOMPRODUCT werken:
=SOMPRODUCT(($D$11:$D$99>=$D$4)*($D$11:$D$99<=$D$5))

Jeroen

Richard,

In de bijlage het bestandje. Jouw eerste reaktie heb ik toegepast op januari en gaf het gewenste resultaat. Toen ik de functie kopieerde en plakte in februari kreeg ik afwijkende aantallen, wellicht omdat ik de intervalfunctie ook niet begrijp, ook niet na enig onderzoek mijnerzijds...

Bekijk bijlage interval.zip

Jeroen,

Ik heb jouw versie ook even geprobeerd maar ik krijg dat een datum (bij de eerste functie "07-01-00" en bij de 2e functie "06-01-00".

Alvast dank, jongens!

Hoi Jos,

Is dit wat je zoekt? Ik moest zelf ook weer even puzzelen omdat ik deze formule nooit gebruik. Het gaat er om dat je het bereik binnen de formules aanpast.

Groeten,

Richard

Bijlagen

Ik ga er mee aan de gang, ik heb in ieder geval het gewenste resultaat. Ook zet ik de vraag even op opgelost omdat ik een dezer dagen op vakantie ga.

Dank voor je snelle reactie en voor je behulpzame instelling.

Groet, Jos

Richard,

Toch weer een vraag. Het resultaat uit de NIEUWVERKOPEN van 1 januari t/m 15 januari is 6. Die 6 vind ik niet terug en is wel een gewenst resultaat. Of is het uberhaupt niet mogelijk om die 6 er uit te krijgen. Ik zie wel een 1, en 5 en nog een 5, maar geen 6
Dat is wat ik bedoel dat ik de INTERVAL FUNCITE niet snap. Weet je, als mens is het zo simpel om te zien dat er 6 auto's verkocht zijn van de 1e t/m de 15e maar die stomme computers :mad:

Nou ja, de oplossing lijkt nabij...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan