Hoi allemaal,
Ik ben student en bezig met mijn afstuderen. Ik heb met hulp van internet een Excel-tool (.xlsm) gebouwd voor begroting en planning. In de praktijk werkt het, maar ik loop vast op de stabiliteit: zo nu en dan freezt Excel, soms lijken macro’s niet meer te reageren (events), en Berekening springt dan op Handmatig. Ik vraag om een code-review en verbetersuggesties om de VBA robuuster te maken.
Bestand: ik voeg het .xlsm bij deze post toe zodat jullie alle routines, werkbladcode en bereiken direct kunnen inzien en testen.
Belangrijke named ranges (graag ook reviewen)
Teststappen die het bij mij soms oproepen
Ik ben student en bezig met mijn afstuderen. Ik heb met hulp van internet een Excel-tool (.xlsm) gebouwd voor begroting en planning. In de praktijk werkt het, maar ik loop vast op de stabiliteit: zo nu en dan freezt Excel, soms lijken macro’s niet meer te reageren (events), en Berekening springt dan op Handmatig. Ik vraag om een code-review en verbetersuggesties om de VBA robuuster te maken.
Bestand: ik voeg het .xlsm bij deze post toe zodat jullie alle routines, werkbladcode en bereiken direct kunnen inzien en testen.
Doel van het workbook (kort)
- Begroting met data vanaf een vaste start, totalen in een staartblok.
- Planning met datumkoppen/weken en PDF-export (A3/A1).
- Lijsten/instellingen (STABU, eenheden, feestdagen) als basis voor validaties en formules.
Structuur (zoals in het bestand)
Werkbladen- PROJECT GEGEVENS
- BEGROTING
- PLANNING
- Uittrekstaat
- Basis bestand
Belangrijke named ranges (graag ook reviewen)
- BEGROTING
- STAART_START → anker van de staart/totalen (ondergrens datagebied).
- PLANNING
- EINDE_PLANNING, EINDE_PLANNING_RIJ, EINDE_PLANNING_kolom, PLANNING_BEREIK.
- Basis bestand (bronlijsten)
- STABU_Code, STABU_omschrijving, STABU_Display
- EENHEDEN
- FEESTDAGEN, FEESTDAGEN_DATA_DATUM, FEESTDAGEN_DATA_NAAM
- FEESTDAG_TOGGLE, FEESTDAGEN_ACTIEF
- AAN_UIT_OPTIES
Wat ik ervaar (reproduceerbaar)
- Tijdens rijen/velden invoegen en/of wijzigen in kolom F (Begroting) treedt soms freeze op.
- Daarna reageren event-handlers soms niet meer (alsof macro’s “uit” staan).
- In die situatie staat Berekening op Handmatig tot ik opnieuw open of handmatig herstel.
- Het gebeurt vooral wanneer ik in één keer veel velden/rijen toevoeg of grote blokken plak.
Teststappen die het bij mij soms oproepen
- Open het bestand → BEGROTING.
- Voeg meerdere rijen in (knop in het bestand).
- Plak of wijzig waarden in kolom F op meerdere rijen.
- Soms: Excel bevriest / events lijken weg; berekening staat op Handmatig.
Waar ik concreet hulp voor vraag
Ik zoek iemand die mijn VBA-code systematisch wil nalopen en gericht advies wil geven hoe ik deze:- robuuster maak (geen events die “blijven hangen”, geen re-entrancy, veilige afhandeling bij fouten);
- sneller/efficiënter maak (met name bij bulk: veel rijen/velden invoegen en grote plakacties);
- en beter gestructureerd (best practices rondom app-state, event-handlers, insert-routines en print/export).