Hulp gevraagd installeren SATA schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

tieske123

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2006
Berichten
442
Goede avond,

Ik zoek dringend hulp. Ik heb net een nieuwe harddisk gekocht (160 G) Sata schijf.
Nu heb ik hem erin gezet maar ik zie geen nieuwe harddisk verschijnen.
Ik zag wel dat windows nieuwe hardware had gedetecteerd (hij zei RAID controller gevonden) en daarna starte die de wizard voor nieuwe hardware te installeren.
Nou ik heb volgende, volgende gedaan zoals normaal maar toen zei ie dat de hardware niet goed geinstalleerd is geworden.

Ik heb in de bios dit aangezet (On Chip Sata [Enable] stond op disable)

Wat kan ik nu doen? ik ben een leek wat dat betreft
 
Windows XP??

Dan de SATA drivers die bij je moederbord horen installeren
 
Diskmgmt.msc in uitvoeren intrommelen, en in diskmanagement de schijf eerst indelen en formateren zou kunnen helpen.
 
Ik ga eerst even rebooten
Ik heb inderdaad een diskette gekregen bij het moederboard met daarop de RAID drivers
Die zijn nu geinstalleerd even kijken na reboot wat ie doet

Ben zo terug

Ben ik weer . de raid drivers zijn denk ik geinstalleerd echter hij doet het nog niet
Ik zie dit in apparaatbeheer staan nu

VIA SATA RAID controller (onder kopje scsi & raid controller)
Hier staat een GEEL uitroeptekentje voor

In Diskmgmt.msc kan die geen nieuwe schijf vinden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je dient de Hyperiondrivers van Via te installeren, als die SATA controller werkt kun je pas de schijf indelen, en kies niet voor raid, denk dat je nu alleen die hebt geïnstalleerd.
 
Je dient de Hyperiondrivers van Via te installeren, als die SATA controller werkt kun je pas de schijf indelen, en kies niet voor raid, denk dat je nu alleen die hebt geïnstalleerd.

Waar vind ik die hyperiondrivers? Ik had geen keuze dan die raid te installeren windows kwam er zelf mee aan en middels die disk van het moederbord heeft die hem geinstaleerd maar nu staat er een vraag teken voor in apparaatbeheer
 
Zoek op die driver CD die Hyperion drivers, het mogen ook de 4 in1 drivers zijn, voor wat oudere moedrborden.
 
Ik ga eens kijken
ik heb een MSI MSI K8MM-V moederbord

Ik zie een mapje CHIPSET daar ga ik in dan zie ik mapje VIA en daar zit een mapje 4in1 genaamd
Daar staat een installatie file genaamd VIAHYPERION4in1

Die heb ik nu geinstalleerd nu moet ik eerst weer booten
Ik heb het vinkje AGP installeren trouwens uitgezet net anders gaat ie wellicht mijn agp slot herinstalleren
Ben zo terug

Zo opnieuw opgestart maar nog altijd niks
Staat nog steeds een geel vraagtekentje bij SCSI en RAID controllers onder apparaatbeheer
Pfff dit wordt lastig:shocked:

Ik heb nog een andere installatie van Hyperion SATA/RAID controllers gevonden op de cd.
Deze heb ik geinstalleerd maar dit zegt ie als log na installatie

_____________________________________-
SETUP LOG: DATE 9-28-2007 TIME 18:53:23
Installed components :
VIA VT64xx series RAID driver 4.12
VIA RAID Config Utility 4.06

Fail to Installed components :
None
__________________________________-

Hij heeft nog een VIA Raid control programma geinstalleerd op mijn pc maar die geeft aan dat er geen componenten zijn aangesloten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat je de verkeerde gebruikt de 64bits, download deze en installeer die, wel eerst die met het gele uitroepteken deïnstalleren
 
Ok ik ben nu aan het downloaden en dan ga ik intussen dat gele uitroepteken deinstalleren.
Trouwens ik kan niet veel fout doen met het aansluiten van de drive neem ik aan omdat ik hem niet hoor lopen of pruttelen .. Mijn oude ide drive pruttelt wel.
Als ik de sata drive bovenop aanraak dan is die wel beetje warm dus hij zal wel stroom krijgen neem ik aan dan
 
Je moet hem wel horen opstarten, en bij een SATA2 dien je de jumper op 150mb/s te plaatsen bij een mobo met een SATA1 aansluiting.
 
Moet ik die jumper op de drive omzetten of op het MoBo.
In de winkel zeide ze je kan hem gewoon erin zetten en klaar ook al is je MoBo Sata 1 en deze drive sata 2
Nu is trouwens dat gele uitroeptekentje weg maar is naar een geel vraagtekentje gegaan in apparaatbeheer.

Heb even die tool van u geinstalleerd
Tijdens het starten van het programma heb ik alleen pata/sata installatie aangevinkt de rest is agp en andere dingen
Na installatie komt ie weer met deze


SETUP LOG: DATE 9-28-2007 TIME 19:09:43
Installed components :
VIA PATA/SATA IDE Driver package 1.60 A

Fail to Installed components :
None

Ik ben zo terug ga even de harddisk opnieuw aansluiten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moet ik die jumper op de drive omzetten of op het MoBo.
In de winkel zeide ze je kan hem gewoon erin zetten en klaar ook al is je MoBo Sata 1 en deze drive sata 2
Nu is trouwens dat gele uitroeptekentje weg maar is naar een geel vraagtekentje gegaan in apparaatbeheer.

Vaak wel, is ook voor de zekerheid, enne het is een/de jumper op de schijf.
Overigens zijn de drivers nu goed geïnstalleerd.

Fail to Installed components :
None




Je had ook die AGP kunnen doen, hoor.
 
Vaak wel, is ook voor de zekerheid, enne het is een/de jumper op de schijf.
Overigens zijn de drivers nu goed geïnstalleerd.

Fail to Installed components :
None




Je had ook die AGP kunnen doen, hoor.

Ik heb geen jumper setting daarvoor ik heb de harddisk net in handen gehad, staat niks op de boven kant daarover
Hoezo is ie nu wel goed geinstalleerd hij zegt toch Fail teo installed components.
Ik heb inmiddels alle kabels weer opnieuw aangesloten en reboot gedaan maar ik zie geen schijf erbij komen
Wat is dat nu..pfff heb ik weer

Moet ik soms de orginele kabels van het MoBo aansluiten ipv de kabels die ik erbij gekocht heb vanmiddag?

Het is trouwens een Western Digital 1600AAJS
 
Laatst bewerkt:
Jumper 5-6 is daarvoor.

Fail to Installed components : =Fouten geïnstalleerde componenten
None =Geen.

Nog gele uitroeptekens? al in diskmanagement gekeken?
 
Zie niks staan in apparaat beheer meer maar wel een geel vraagtekentje bij RAID controllers, maar volgens mij was dit altijd al daarzo

Hij doet niks na installatie van uw drivers. Ik heb geen jumpertje om erop te zetten:S
Maar hij moet toch op z'n minst de drive herkennen .
Toen ik heb net voor de 1e keer erin zetten kwam windows xp aan met Nieuwe hardware gevonden (Raid Controller) dus hij zag hem wel even lijkt me maar nu loop ik vast:eek:

Ik ga even de kabels aansluiten die bij het mobo zaten ipv de gekochte kabels

Ik heb de orginele kabels erop gezet
En ik heb een jumper gevonden en op pin 5 en 6 gezet maar desondanks niks
Wat ik wel zag toen ik de pc opstarten na het tellen van het geheugen zei die iets over Western Digital daarna flitste het weg en toen kwam windows
Maar in de explorer nog geen driver er bij en in schijfbeheer ook niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt toch niet de SATA/RAID controller in de bios op raid modus gezet? of de raidbios op enabled gezet?
 
Het mobo herkent de drive nu wel. Als ik de pc aanzet na het tellen van geheugen kan ik op de TAB knop drukken, dan kom ik in een soort van menu
Daarbij ziet ie de WD schijf maar ik kan niks in het menu doen. Er staan wel een hoop opties maar kan nergens bij
Er staat iets van Make array Delete array en nog meer maar allemaal donker kan nergens bij. En heeft het nog over RAID enzo. Maar goed de computer ziet hem nu wel
Alleen in windows Nope geen drive te zien naast mijn andere ide schijf.

Wat doe ik toch verkeerd???

Je hebt toch niet de SATA/RAID controller in de bios op raid modus gezet? of de raidbios op enabled gezet?

Nee die optie heb ik niet in de bios , is een erg krappe bios.
Ik kon alleen On Chip SATA enable doen of disable. zet ik hem op disable dan herkent de pc de schijf niet, op enable wel dan kan ik middels tab in een soort menu komen op de Harddisk.
Volgens mij heb ik verder geen opties meer in de bios wat ik zo kon zien

Mijn bios is een MSI K8MM-V
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan ook nog dat je de schijf in de raidbios toch aan moet melden, staat in de biosbootscreen welke F toets je moet gebruiken om er in te komen.

In die manual staat bijzonder weinig, daar heb ik ook niets aan.
 
Kan ook nog dat je de schijf in de raidbios toch aan moet melden, staat in de biosbootscreen welke F toets je moet gebruiken om er in te komen.

In die manual staat bijzonder weinig, daar heb ik ook niets aan.

Hoe bedoeld u, waar aanmelden bij het mobo bios of de bios van de schijf?
En welke F toets? als ik opstart krijg ik een schermpje van de harddisk dan kan ik op de TAB knop drukken om in een menu te komen, maar daar kan ik helemaal niks aanpassen of doen. Daar knippert alleen een melding over RAID iets.. pfff dit is zwaar
Komen we er nog uit denkt u? anders gooi ik hem straks naar de andere kant van de kamer;):)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan