• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp nodig bij listbox met meer dan 10 kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tom1vdb

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2016
Hallo iedereen,

ik ben bezig om een voor ons zo efficient mogelijk voorraad bij te houden ... ik heb een bestand op internet gevonden die ik als basis gebruikt heb.
Daarop ben ik gaan verderbouwen en aanpassen (en vooral veel leren, want vba was iets helemaal nieuw voor mij).

Nu kom ik op een punt dat ik wat vast loop ... volgende puntjes zijn een probleem.

1) In mijn listbox heb ik nu 10 kolommen ... en ik zou er eigenlijk 12 nodig hebben ... hier bots ik op de limiet van aantal kolommen. Ik heb die 12 kolommen nodig om de gegevens die ik daar aanklik te kunnen aanpassen en terug op te slaan.
Blijkbaar is er een andere manier om meer dan 10 kolommen te gebruiken ... heb al vanalles geprobeerd (met voorbeeldjes gevonden op het net), maar geraak er niet wijs uit.

2) Bij m'n zoekfunctie naar artikelen loopt het ook nog niet gesmeerd ... bij eerste testen van maar enkele artikels liep dit zeer vlot, maar indien ik hier de volledige voorraad in plaats (zo'n 3000-4000 artikels) loopt dit zeer traag.
ik weet dat ik dit via de tabel op het werkblad veel vlugger kan opzoeken, maar ik zou liever het formulier met listbox hiervoor gebruiken, zodat mensen met geen of weinig kennis van excel hier ook mee kunnen werken.
Misschien bestaat hier een snellere manier voor (mag gerust op ander principe zijn)

ik heb hier een afgeslankte versie van waar ik mee bezig ben in bijlage gezet ... zou er iemand eens kunnen naar kijken wat er mee te doen ??
ik zit alvast met m'n handen in het haar met m'n veel te geringe kennis van vba.

Alvast bedankt

Tom

Bekijk bijlage stock_v1.xlsm

Gebruik Listbox1.List ipv Listbox1.additem

De 12 kolommen staan er nu in je moet enkel nog een beetje schuiven met de breedte van elke kolom zoals gewenst.

Bijlagen

De 12 kolommen staan er nu in je moet enkel nog een beetje schuiven met de breedte van elke kolom zoals gewenst.

Cobbe ... dit ziet er heerlijk uit, alvast bedankt ... kolombreedte instellen is geen probleem.
ik kan nu ook de info uit de listbox in het juiste txtbox krijgen.
Maar wat voorheen perfect lukte ... nl de info uit de listbox in de txtbox aanpasssen en opslaan lukt niet meer ... geen idee hoe dit komt.
Wat nu ook niet meer werkt, is de zoekfunctie ... ik krijg foutmelding " fout 70 bij uitvoering, u hebt geen machtiging" ... in vba code komt dit uit op ListBox1.AddItem.
kan dit te maken hebben met wat HSV zegt (om Listbox1.List te gebruiken ipv Listbox1.additem) ??

ik heb dit nl ook eens geprobeerd, maar krijg daar een foutmelding op ... ik heb nog zoveel te leren ...

Cobbe, enig idee wat er mis loopt met die zaken ?

Je listbox1 overschreef gewoon weer de textboxen die aangepast werden.
Ik heb er een Boolean ingezet.

Bijlagen

Dat zijn veel vragen ineens.:)
Ik heb enkel die Listbox laten vullen via een list-instructie en
het formulier zich laten aanpassen aan het volledig scherm.

Dat is me nogal een gepuzzel om daar wijs uit te worden.

Wie heeft die code gemaakt? Is toch niet de code die voor dit project geschreven is?

Dat is me nogal een gepuzzel om daar wijs uit te worden.

Wie heeft die code gemaakt? Is toch niet de code die voor dit project geschreven is?

Dit is inderdaad misschien niet zo overzichtelijk ... is eigenlijk een samenraapsel van hier en daar + zelfgemaakte aanpassingen.
Ik ken er te weinig van om dit helemaal zelf op te bouwen. :o

alvast bedankt voor je inbreng ... ik kan hierop toch al een beetje verderbouwen ... ik zie wel waar ik uitkom :)

Je listbox1 overschreef gewoon weer de textboxen die aangepast werden.
Ik heb er een Boolean ingezet.

HSV ... bedankt voor deze aanpassing,
nu kan ik terug artikels aanpassen.

Nu moet ik enkel nog eens een goeie manier uitzoeken om artikels op te zoeken ... eens dit lukt is m'n (klein) projectje klaar

Tom, graag gebruik maken van de reageerknop ipv de citeerknop.

Je moet eens zoeken op het forum naar 'RemoveItem'. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan